استاولی
| | |

از نیوکاسل تا منچسترسیتی، در معاملات اعراب همیشه پای یک زن درمیان است

فوتبال724– با وجود ابراز نگرانی تعداد انگشت شماری از باشگاه های لیگ برتر، انتظار می رود که فروش نیوکاسل یونایتد به آماندا استاولی ، با حمایت صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) انجام شود.

آماندا استاولی نماینده صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی

استاولی که در سال 2008 به دستور شیخ منصور معامله منچستر سیتی را هدایت کرد، بعداً در مورد خرید لیورپول ناکام ماند. او اصلی ترین فرد مذاکرات با مایک اشلی، مالک فعلی نیوکاسل است.

پیش بینی می شود این نقل و انتقالات به صورت درصد بندی زیر باشد:
شرکت PCP Capital Partners متعلق به آماندا استاولی 10٪ سهام، شرکت سعودی PIF با 80٪ و 10٪ دیگر متعلق به شرکت سهام خصوصی Reuben Brothers باشد. یاسر الرومیان پس از اتمام این توافق، به عنوان رئیس جدید نیوکاسل معرفی خواهد شد.

رقم پیشنهادی به نظر می رسد که 300 میلیون پوند است. مشکل اصلی نقش عربستان سعودی برای تأمین اعتبار و سابقه حقوق بشر این کشور است که در‌ این معامله بدون حاشیه هم نبوده است.

نشریه ایندیپندت به عنوان یکی از مخالفین این مطلب را منتشر کرده است:

ما باید آنچه را که هست ببینیم. عربستان سعودی می کوشد از معروفیت و پرستیژ فوتبال لیگ برتر به عنوان ابزاری در روابط عمومی استفاده کند.

یک نام برای این وجود دارد آن را شستشوی ورزشی می نامند.

کورتنی فرر از مرکز اقتصاد خاورمیانه لندن به همان روزنامه گفته است:

اعتبار سعودی به ویژه از زمان قتل روزنامه نگار، جمال خاشقجی، در سال 2018 ضعیف شده است. آنها سعی در انجام هر کاری دارند تا بتوانند این اعتبار را بدست آورند. آنها همچون قطری ها و اماراتی ها ورزش را به عنوان ابزاری قدرتمند برای جنگ نرم شناخته اند.

انتظار می رود که بررسی های صاحبان لیگ و مدیران لیگ برتر طی دو هفته آینده کامل شود. در پاسخ به نامه ای از عفو بین الملل، ریچارد مسترز، رئیس لیگ برتر تأیید كرده است كه این روند فراتر از قانون بریتانیا است.

علیرغم نگرانی ها، خبرنگار روزنامه تایمز در پنجشنبه شب گفت:

انتظار نمی رود چیزی را به سعودیها بفروشند.

نگرانیهای اخلاقی در زمینه این انتقال وجود دارد. هری وینتر رونامه‌نگار می‌گوید نگرانی اصلی از دخالت سیاسی عربستان سعودی در فوتبال انگلستان است. همچنین مسئله مداوم بر سر حق پخش وجود دارد، به این ترتیب که فوتبال لیگ برتر به دلیل تعامل با قطر درباره پخش بازیهای لیگ برتر و‌ منچسترسیتی باعث می‌شود این بازی‌ها به صورت غیرقانونی در عربستان سعودی پخش شوند. این درحالی است که شبکه BeIN SPORTS صاحب حق پخش خاورمیانه است.

وینتر همچنین اضافه كرد كه برخی اعتراضات از طرف باشگاه های رقیب است آنهم به دلیل سابقه بد این افراد در زمینه عدم رعایت فرپلی مالی است.

در حالی که ایده کیلیان ام باپه در پیراهن نیوکاسل چیزی غیر از رویا نیست، اما گزارش شده است که PIF قصد دارد مبلغ 200 میلیون پوند اضافی صرفا برای خرید او به نیوکاسل تزریق کند. آنها برنامه دارند طی سه سال آینده همه چیز را در باشگاه تغییر دهند، از توسعه آکادمی تا بازسازی‌ ورزشگاه و خریدهای جدید.

لیگ برتر تبدیل به جدیدترین سرگرمی امیران عرب شده است، تا ثروت خود را به رخ هم بکشند.

نوشته‌های مشابه