|

انتقاد شدید تیم ملی استرالیا از قطر در آستانه جام جهانی

به گزارش دویچه وله بازیکنان تیم ملی فوتبال استرالیا، در آستانه شروع مسابقات جام جهانی 2022، با انتشار ویدیویی ضمن انتقاد از میزبان این مسابقات، نقض قوانین حقوق بشر در کشور قطر را محکوم کردند.

در شرایطی که مسابقات جام جهانی بتازگی شروع شده است، فدراسیون فوتبال استرالیا در بیانیه‌ای که همراه با ویدیوی کوتاهی از صحبت‌های 16 بازیکن این تیم منتشر کرد، ضمن انتقاد صریح از نقض قوانین حقوق بشر و روابط همجنسگرایان در کشور قطر، تاکید کرد که نمی‌توان استثمار کارگران مهاجر در سال‌های اخیر برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های برگزاری مسابقات جام جهانی در این کشور را نادیده گرفت.

در بیانیه این فدراسیون آمده است که استرالیا، خواستار ادامه مسیر اصلاحات در کشور قطر است: «ما پیشرفت قابل توجه و اصلاحات قانونی در قطر در طی سالیان اخیر برای به رسمیت شناختن حقوق کارگران این کشور را به رسمیت می‌شناسیم و ذینفعان را به ادامه این مسیر اصلاحی تشویق می‌کنیم.»

در این ویدیو، بازیکنان تیم ملی استرالیا به آسیب بیش از 1.6 میلیون کارگر خارجی مهاجر در قطر در جریان آماده‌سازی این کشور برای میزبانی مسابقات جام جهانی در طی سال‌ها اشاره می‌کنند. جکسون اروین هافبک این تیم می‌گوید: «ما متوجه شدیم که تصمیم برگزاری مسابقات جام جهانی در کشور قطر به رنج و آسیب تعداد بیشماری از کارگران منجر شده است.»

دنیس ژانرو دیگر هافبک این تیم نیز می‌گوید: «به عنوان بازیکن، ما از حقوق LGBTI+ حمایت می‌کنیم اما در قطر افراد آزادی انتخاب علاقه فردی‌شان را ندارند.»

امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، روز سه‌شنبه گفته بود اگرچه برخی انتقادات در طی این مدت سازنده بوده است اما برخی از این صحبت‌ها دارای استاندارد دوگانه و جعل واقعیت است. او با بیان اینکه هیچ یک از دیگر میزبانان مسابقات جام جهانی این چنین مورد حمله و انتقاد واقع نشده بودند، انتقادات مداوم از قطر را یک “کمپین بی‌سابقه” علیه این کشور خواند.

قطر، میزبان مسابقات جام جهانی 2022، نخستین کشور از خاورمیانه است که میزبانی این رویداد بین‌المللی را در پیش خواهد داشت اما از مدت‌ها قبل به دلیل بدرفتار با کارگران خارجی و قوانین اجتماعی محدودکننده، بارها مورد انتقادات جامعه ورزشی و بین‌المللی قرار گرفت.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید