| |

اوله گونار سولسشایر در حال ساخت تیمی با محوریت پل پوگبا است

روز یکشنبه 26 ژوئیه با پیروزی منچستر یونایتد در برابر لسترسیتی اوله گنار سولشر نفس راحتی کشید.کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا در این فصل هدف بسیار مهمی به حساب میامد که سولشر ملزم به رساندن یونایتد به این هدف بود.عدم کسب سهمیه باعث میشد که بلند پروازی های منچستر یونایتد و برنامه های سولشر برای این تیم به خطر بیفتد و حتی ممکن بود برخی از بازیکنان خود را از دست بدهند و در اهداف نقل انتقالاتی خود در رقابت با دیگر باشگاه ها شکست بخورند.

یونایتد در فصل پیش با 56 گل خورده شانزدهمین دفاع لیگ را در اختیار داشت ولی آنها این فصل را با 36 گل خورده به پایان رساندد که بعد از لیورپول با 33 گل خورده و منچسترسیتی با 35 گل خورده، سومین دفاع برتر لیگ به حساب می آیند که نسبت به فصل پیش پیشرفت خیلی خوبی برای یونایتد محسوب میشود که نشان می دهد سولشر در تاکتیک های دفاعی و استعدادشناسی پیشرفت چشمگیری داشته است.

همچنین می توان به پیشرفت رشفورد و مارسیال و نحوه بازی گرفتن از برونو فرناندز و موفق بودن او اشاره کرد.رشفورد در این فصل با زدن 22 گل و ثبت 11 پاس گل در تمامی رقابت ها آمار درخشانی از خود به جای گذاشته در حالی که در فصل پیش آمار 13 گل و 9 پاس گل را از خود به جای گذاشته بود. همچنین مارسیال نیز در این فصل آمار فوق العاده 23 گل و 12 پاس گل را در تمام رقابت ها به ثبت رسانده در حالی که در فصل پیش در تمامی بازی ها برای منچستر یونایتد 12 گل به ثمر رسانده بود و 3 پاس گل از خود ثبت کرده بود بازیکنانی که با مورینیو بدترین روز های خود را در منچستر سپری میکردند فصل پیش بهترین عملکردشان را تاکنون از خود به جا گذاشتند.

اما برونو فرناندز در این فصل در 14 بازی خود برای منچستر یونایتد در لیگ برتر 8 گل به ثمر رسانده و 7 پاس گل داده است که آمار قابل قبولی برای این بازیکن در فصل اول حضور خود در این تیم است.

اما آنچه این موارد را از اهمیت بیشتری برخوردار می کند برنامه های سولشر برای پل پوگبا است که پس از اینکه از مصدومیت بازگشت تاثیر فوری در تیم گذاشت که سبب یک دوره شکست ناپذیری برای یونایتد بود.
سولشر قبلا در یک مصاحبه گفته بود که میخواهد تیم با محور پوگبا بسازد و تا الان به حرف خود پایبند بوده است.

مدتی بعد از اینکه سولشر قراردادی را با منچستر یونایتد امضا کرد به یک فرم انعطاف پذیر 1-3-2-4 دست پیدا کرده بود که به خلاقیت در میانه زمین متکی بود که این نقش خلاقانه را پوگبا بر عهده داشت ولی پوگبا در صورت مصدومیت جایگزین قابل اعتمادی بر روی نیمکت نداشت.خوان ماتا بیش از حد پیر بود و لینگارد و اندریاس پریرا هم هنوز به پختگی کامل نرسیده بودند.

تا اینکه برونو به تیم اضافه شد.
برونو فرناندز همان تاثیری را که پوگبا در تیم از خود بجا میگذاشت را دارد اما به عنوان جایگزین پوگبا به منچستر نیامده بلکه به عنوان کسی که گزینه های بیشتری را در اختیار مربی میگذارد و کسی که پوگبا را تکمیل میکند جذب شده است.با اضافه شدن برونو به تیم، پوگبا دیگر تنهایی بار خط هافبک تیم را به دوش نمی کشد و دیگر مجبور نیست دائما به جلو برود و زمانی هم که اینکار را کند دیگر تنها بازیکن بازیسازی نیست که در حمله شرکت میکند.
هم برونو و هم پوگبا بازیکنانی هستند که هنگام کار روی توپ قابل اطمینان و اتکا هستند و سریع توپ را به گردش در میاورند (هرچند که پوگبا در این مورد کمی بهتر از برونو است) و توانایی این موضوع را دارند که از هرجای زمین حمله ای جدید را پایه ریزی کنند. سولشر علاقه دارد تا هافبک های بازیسازش بتوانند توپ را در عمق دفاع حریف ارسال کنند.
با اینحال با وجود فرد و ماتیچ و اضافه شدن فن ده بیک گزینه های بیشتری برای اجرای تاکتیک های دیگر در اختیار سولشر قرار میگیرند با اینحال باز پوگبا پسر همه کاره در مرکز زمین برای یونایتد است و وظیفه مدیریت این ناحیه به عهده پوگبا است.

هر چند از نظر تاکتیکی بعید بود پوگبا و فرناندز مانع یکدیگر شوند (علی رقم شکی که در ابتدا وجود داشت) و اتفاقا ما دیدیم که این دو زوج خوب و مکملی برای یکدیگر هستند و پوگبا با وجود یک بازیساز دیگر در کنار خود بهتر میتواند وظایفش را انجام دهد.همچنین فرناندز به ارسال توپ در عمق دفاع حریف علاقه دارد و در بعضی مواقع نیز برای توپ گیری به میانه زمین باز می گردد.

هنگامی که یونایتد بر حریف خود مسلط می شود و بالا بازی میکند نمایش این 2 هافبک خلاق آغاز می شود و نقش پوگبا در ایجاد فضا برای بازیکنان دیگر بیشتر نمایان می شود. برونو و پوگبا با قرار گرفتن در کنار زمین علاوه بر اینکه برای یکدیگر فضا ایجاد میکنند میتوانند گرینوود،رشفورد و مارسیال را در موقعیت گلزنی قرار دهند که این امر به دلیل سبک بازی برونو و موقعیت او در زمین موقعیت های بهتری را برای یونایتد ایجاد میکند همچنین سولشر میتواند به این صورت بهترین بازی ممکن از پوگبا را بگیرد.

سولشر بر حمله از کناره های زمین تاکید دارد که عمدتا شروع آن از فولبک ها است. پوگبا در این وضعیت با دید وسیعی و مهارتی که در زمین برای ایجاد موقعیت و فضا سازی دارد می تواند همراه بازیکنای که در کناره حمله را شروع میکنند باعث سردرگمی دفاع حریف شود و با وجود فرد و احیای ماتیچ در پست 6 دیگر لازم نیست نگران دفاع باشد.

تمرکز اوله بر استفاده از کانال های کناری زمین علاقه منچستر یونایتد به سانچو را توجیه میکند.همچنین آنها با جذب فن د بیک جایگزینی مطمئن در تیم خود برای پوگبا و فرناندز دارند که در صورت مصدومیت این دو بازیکن تاثیر گذار میتواند مفید باشد همچنین از استفاده بیش از حد از پوگبا و فرناندز نیز جلوگیری می کند تا اتفاقی که در پایان فصل گذاشته رخ داد دیگر تکرار نشود.
افزودن این بازیکنان نه تنها به پوگبا آزادی بیشتری می دهد بلکه او را به قطب اصلی تیم تبدیل میکند. در زمان مورینیو به یک بازیکن به این اندازه اعتماد نمی شد البته نه اینکه اوله تمام بار تیم خود را بر دوش پوگبا می اندازد ولی پوگبا نشان داده که هم جاه طلبی هایش و هم سبکش مناسب تیم اوله است.
به خاطر این شرایط به وجود آمده پوگبا اکنون در تیم راضی است و خبر ها حاکی از این است که به امضای قرارداد جدید در یونایتد نزدیک است. اوله به پوگبا نشان داده که منچستر تیمی مناسب برای رسیدنش به افتخارات و جاه طلبی هایش است.

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید