| | | |

اینفانتینو: اجازه دهید همه با هم به نجات فوتبال بپردازیم

رئیس فیفا هشدار داد که فوتبال باید برای مقابله با بدترین شرایط آماده باشد، اما تایید کرد فیفا هر کمکی که بتواند انجام می دهد و همه باید در این شرایط سخت فداکاری کنند.

در حالی که در این شرایط سخت و به دلیل شیوع کرونا ویروس، فوتبال در سراسر دنیا به حالت تعلیق در آمده است، فیفا به سختی تلاش می کند تا به سازمان هایی که با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند، کمک کند. اما رئیس فیفا اعلام کرد هیچ تضمینی برای این که چه زمانی فوتبال ادامه پیدا خواهد کرد، وجود ندارد. اینفانتینو در مصاحبه مفصلی با گاتزتا دلو اسپورت به موضوعات مختلفی اشاره نمود.

سلامتی در اولویت قرار دارد، پس از آن چیز های دیگر. برای مدیران و مربیان این تعطیلی و استراحت می تواند امید بخش شروعی دوباره باشد، اما همچنین می تواند به معنی مواجهه با بدترین ها باشد. بدون هیچ وحشتی بگذارید این را شفاف بگوییم؛ ما بار دیگر هنگامی فوتبال بازی خواهیم کرد که این کار ما سلامتی هیچ کس را به خطر نیندازد. فدراسیون هاو لیگ ها آماده اند تا از دستورات دولت ها و WHO (سازمان بهداشت جهانی) پیروی کنند. من از پزشکان، پرستاران و تمام کسانی که برای نجات دیگران، جان خود را به خطر انداخته اند تشکر می کنم. آنان قهرمان هستند.

مرد سوئیسی در ادامه اشاره کرد که فیفا می تواند به شکل های مختلفی کمک کند و این که آنان در حال حاضر با فدراسیون های مختلفی از جمله یوفا در اروپا همکاری می کنند.

ما روح همکاری و اتحاد را با اروپا و آمریکای جنوبی نشان داده ایم (با لغو مسابقات یورو و کوپا آمریکا). اکنون اجازه دهید به تقویم بازی تیم های ملی فکر کنیم. همچنین باید به تغییرات موقتی و لغو مقررات مربوط به وضعیت بازیکنان و نقل و انتقالات بیندیشیم. ما نیاز داریم تا از مدت قرارداد ها محافظت کنیم و آن ها را با شرایط جدید سازگار کنیم. قوانینی مورد نیاز است. اما ما هیچ چاره ای نداریم. همه ما باید فداکاری کنیم. من هیچ کس را قضاوت نمی کنم. فیفا هم اکنون یک همکاری 4 ساله با سازمان بهداشت جهانی در جهت ارتقا سطح سلامت زندگی دارد. اما این یک شرایط اضطراری است. ما یک کمپین آگاهی بخشی به کمک 6 مربی مطرح ایجاد کرده ایم و خواستیم تا 5 تاکتیک کلیدی را دنبال کنیم؛ دست ها، آرنج، صورت، حفظ فاصله و تماس ( نکات بهداشتی)

اینفانتینو تایید کرد که فیفا از تمام سرمایه و دارایی های خود برای کمک به بحران های داخلی احتمالی دنیای فوتبال استفاده می کند و اعلام نمود که این تشکیلات همیشه آماده کمک کردن است.

البته، به لطف وضعیت اقتصادی ثابت و مطلوب فیفا، ما می توانیم کمک زیادی بکنیم. 10 میلیون دلار به سازمان بهداشت جهانی کمک کرده ایم. همچنین استقرار صندوق همکاری جهان فوتبال به منظور کمک به بهبود اوضاع دیگر کار ما بوده است. به لطف 4 سال اخیر، فیفا در سلامت خوبی است و منابع خوبی در اختیار دارد. پس انداز های فیفا در بحران ها به کمک ما می آیند. اما این یک بحران برای جهان فوتبال است و ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم. در این گونه موقعیت ها سلامتی اولویت دارد و قوانین اضطراری و استثنایی نیاز است. این چیزی است که در حال انجام آن هستم. من همیشه آماده ام به کسانی که نیاز دارند، کمک کنم. امروز اروپا و آمریکای جنوبی و فردا ممکن است جای دیگری باشد. این چیزی بود که در تماس تلفنی با الکساندر سفرین (رئیس یوفا) به او گفتم.

این تعویق ها شامل رقابت های جدید جام جهانی باشگاه ها، تورنومنتی که اینفانتینو به سختی بر روی‌ آن کار کرده بود هم می شود تا زمان برای برگزاری رقابت های یورو در سال 2021 فراهم شود.

این رقابت ها رویای من نیست، اما رقابتی است که می تواند باعث پیشرفت فوتبال باشگاهی در سراسر دنیا شود. این خواسته تمام باشگاه ها از جمله باشگاه های برتر اروپایی بود. هنگامی که یوفا 30 سال پیش لیگ قهرمانان اروپا را پایه گذاری نمود، شورش و اعتراضاتی از سوی فدراسیون ها و لیگ ها وجود داشت. آنان از رقابت های نوپا می ترسیدند. اکنون همه لیگ قهرمانان را فوق العاده می دانند. ما همواره با ترس های مشابه و بی فایده مواجه بوده ایم. اما همه از این رقابت های جدید سود خواهند برد. اجازه دهید ببینیم در 30 سال آینده چه چیزی درباره این رقابت جدید خواهند گفت. به زودی ما تصمیم خواهیم گرفت که نخستین دوره این رقابت ها در چه سالی برگزار شود، 2021، 2022 یا حداکثر 2023. اما نگذارید یک چیز یادمان برود. ما فقط سبب اتحاد جهانی می شویم. جام جهانی باشگاه ها و جام جهانی تنها منبع درآمد تعداد زیادی از فدراسیون ها هستند. بدون آن، در بیش از 100 کشور هیچ گونه لیگ، تیم های جوانان، فوتبال زنان یا زمین های بازی وجود نخواهد داشت. تعویق جام جهانی باشگاه ها سبب می شود که فیفا و تمام اتحادیه ها صد ها میلیون را از دست بدهند. در این صورت باید با این ضرر ها کنار بیاییم. اما راه حل در تقویم بین المللی باید جلب نظر و علاقه تمامی افراد باشد. این مسئولیت فیفاست. ما در این باره با کنفدراسیون ها، فدراسیون ها، لیگ ها، باشگاه ها و بازیکنان صحبت خواهیم کرد. مطمئنا هر کسی همچون ما آماده است تا اندکی از مواضعش عقب نشینی کند.

رئیس فیفا در ادامه گفت که تعطیلی و تعلیق مسابقات به دلیل شیوع کرونا ویروس، تاثیر زیادی بر روی اقتصاد فوتبال داشته است و اعتراف کرد که این بحران هم می تواند سبب سوق دادن بحران اقتصادی فوتبال به سوی بحران اقتصاد جهانی شود.

این یک ریسک است. برای محاسبه تاثیر آن بر روی اقتصاد جهانی به ارزیابی نیاز است. هم اکنون این کار دشوار است. ما نمی دانیم چه زمانی همه چیز به حالت عادی برخواهد گشت. اما ما به فرصت ها نگاه می کنیم. شاید بتوانیم جهان فوتبال را با یک گام به عقب اصلاح کنیم، با قالب هایی متفاوت. رقابت های کمتر اما جالب تر. شاید با تیم های کمتر اما متعادل تر. بازی های کمتر برای حفظ سلامت بازیکنان اما رقابتی تر. این یک داستان علمی تخیلی نیست، بگذارید درباره اش صحبت کنیم. ما آسیب ها را می سنجیم، بگذارید ببینیم چطور می توانیم آن ها را پوشش دهیم. ما باید فداکاری کنیم. آن هایی که گروه خود را به درستی و سلامت مدیریت کردند، سود خواهند برد. سپس دوباره آغاز خواهیم کرد. اجازه دهیم تا همه با هم فوتبال را از بحرانی با خطرات برگشت ناپذیر نجات دهیم.

اینفانتینو هر گونه گفتگو درباره سوپر لیگی برای باشگاه های مطرح را باطل خواند و به طور واضح اعلام کرد که تلاش وی قدرتمند کردن رقابت در سراسر دنیاست.

این مرا به خنده می اندازد. و دیگر چه؟ از آن چه من می بینم، دیگران در حال برنامه ریزی و سازماندهی تورنومنت هایی در سراسر جهان هستند. خارج از ساختار های آزمایشی و بدون احترام برای چگونگی برگزاری رقابت های داخلی، بین المللی و سازماندهی های فوتبال جهان. در آینده ما حداقل باید 50 تیم ملی داشته باشیم که توان بردن جام جهانی را دارند، نه فقط 8 تیم در اروپا و 2 تیم در آمریکای جنوبی. ما به 50 باشگاه نیاز داریم که توان بردن جام جهانی باشگاه ها را داشته باشند، نه فقط 5 یا 6 باشگاه اروپایی و 20 تا از این 50 باشگاه اروپایی خواهند بود که از 5 یا 6 باشگاه بهتر به نظر می رسد. اما اکنون زمان درستی برای صحبت در این باره نیست.

کمک داور ویدئویی (VAR) در ابتدای فصل در کانون توجهات بود و جدال های زیادی پیرامون آن وجود داشت و بحث هایی را درباره آینده این سیستم به وجود آورد. اما اینفانتینو اعلام کرد این سیستم باقی خواهد ماند.

هم اکنون استفاده از VAR ضروری است. اگر از آن به درستی و مناسب استفاده شود، انتقادات فروکش خواهد کرد. این سیستم می تواند کامل باشد، اما حقیقت این است که در برخی کشور ها به طور کامل از پروتوکول IFAB (دستورالعمل و توافقنامه فیفا برای استفاده از کمک داور ویدئویی) پیروی نمی کنند. این مهم است که بفهمیم VAR به داور کمک می کند و فرد دیگری به جز داور تصمیمات را نمی گیرد. با توجه به دید من، ما از سال 2020 تا 2023 سرمایه گذاری بیشتری برای بهبود کیفیت و شفاف سازی در مورد VAR هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ کارایی در سطح جهانی خواهیم داشت. بگذارید این را یک بار و برای همه شفاف کنم: هیچ ضرورتی برای استفاده از این سیستم وجود ندارد. آن هایی که VAR را نمی خواهند، آزادند که از که از آن استفاده نکنند. اما از منتقدان بخواهید اگر واقعا مایلند می توانند به عصر پارینه سنگی برگردند.

درباره اتمام سری آ فصل 20-2019، اینفنتینو نمی خواهد که هیچ پیشنهادی بدهد و گفت این تصمیم بر عهده فیفا نیست. اما گفت که رقابت های این فصل سری آ بسیار جذاب است.

من حق ندارم که چیزی در این مورد بگویم و این تصمیم فیفا نیست. اگر از من بخواهند، من نظرم را خواهم گفت. اما به نظر نمی رسد اکنون فوتبال و اسکودتو مهم ترین چیز باشد. به هر حال این فصل سری آ بسیار جذاب بوده است. به یوونتوس، لاتزیو و اینتر تبریک می گویم. همچنین آتالانتا که در لیگ قهرمانان عالی کار کرده و در حال پیشروی است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید