| | |

بررسی یک ادعا : آیا فلیکس زوایر داور درکلاسیکر در گذشته رشوه گرفته است؟

به گزارش‌ فوتبال۷۲۴ در هفته ۱۵ رقابتهای بوندسلیگا بازی معروف به درکلاسیکر بین دو تیم بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند به قضاوت داور سرشناس المانی فلیکس زوایر برگذار شد

مونیخیها با نتیجه ۳بر ۲ از سد میزبان خود و تیم رده دوم بوندسلیگا عبور کردند و با ۴ امیتاز فاصله با دورتموند در رده اول جدول جایگاه خود را تثبیت کردند

بعد از بازی مربی تیم دورتموند مارکو رز به همراه جود بلینگهام و ارلینگ هالند نسبت به قضاوت این داور اعتراض کردند و مدعی شدند فدراسیون داوری که قبلا محکوم به رشوه شده است را انتخاب کرده است

 

بلینگهام پس از بازی از این تصمیم ناراضی بود و گفت:🔻

“این یک پنالتی نبود، او (هوملز) به توپ نگاه نمی کرد، او برای گرفتن آن می جنگید. اول ( مولر) به او ضربه می زند.
شما می توانید به بسیاری از تصمیمات بازی نگاه کنید. شما بزرگترین بازی المان به داوری می‌دهید که قبل در رسوایی بزرگ بوده است، چه انتظاری دارید؟»

هالند که گل دوم دورتموند را در این بازی به ثمر رساند، در مورد داور نیز سخنان محکمی داشت:

«فکر می‌کنم وقتی صحبت از داور می‌شود، این یک رسوایی بزرگ خواهد بود.
این یک پنالتی واضح بود (در نیمه اول روی مارکو #رویس ). از (داور) پرسیدم «چرا نرفتی و (به مانیتور) نگاه نکردی؟» او مثل یک مغرور گفت «نیازی نیست»… نه، الان باید کمی آرام باشیم.
او متکبر بود و من بیشتر از این نمی گویم.

حال ما به بررسی ادعای تنها نشریه منتشر کننده این رسوایی یعنی zeit در سال ۲۰۱۴ می‌پردازیم

سایت zeit در سایل ۲۰۱۴ مقاله ای با عنوان « فایل فلیکس زوایر » منتشر کرده و نوشته است🔻

فدراسیون فوتبال المان ده سال پیش جریان رسوایی هویزر را به طور کامل روشن نکرده است. همکار او فلیکس زوایر حال بهترین داور سال (منطور سال ۲۰۱۴) است

وقتی فلیکس زوایر در ماه سپتامبر به عنوان بهترین داور سال انتخاب شد، همه به تبریک گفتند. ویدیویی از فدراسیون فوتبال المان از رئسای فدراسیون با چهره‌های شاد منتشر شده است. مسئول اصلی داوران (در سال ۲۰۱۴) هربرت فاندل لبخند می زند، راینر کوخ نایب رئیس فدراسیون تشویق میکرد، ولفگانگ نیرسباخ رئیس فدراسیون می گوید:🔻

“امروز ما از نسل جدیدی از داوران که هنوز در ابتدای کار خود هستند، تجلیل کردیم.”

اما شروع واقعی حرفه فلیکس زوایر لکه‌ای تاریک دارد که درباره نقش او در رسوایی هویزر (در لیگ دسته دو و اماتورها در سال ۲۰۰۵) است و درباره نقش فدراسیون المان، که در ماه مه 2006 قضاوت سختی را علیه زوایر صادر کرد. اما فدراسیون المان آن را مخفی نگه داشت. او به این ترتیب یکی از موفق ترین داوران خود را تحت پوشش قرار داد. و اعتبار زوایر و انجمن داوری را به خطر می اندازد.

زوایر داور خط نگه‌دار رابرت هویزر بود که در سال 2004 چندین بازی را در دسته دوم، لیگ منطقه‌ای و جام فدراسیون المان قضاوت کرد و برای ماه‌ها نتایج را دستکاری کرده بود. هویزر در دستکاری نتایج و خطاها به کلاهبرداران شرط بندی اجازه داد تا با پول و سایر موارد به او رشوه بدهند. او به دو سال و پنج ماه زندان و محرومیت دائمی از ورزش محکوم شد.

زوایر نیز مظنون بود و دفتر دادستانی آپارتمان او را بازرسی کرد. هویزر برای مادام العمر از فدراسیون اخراج و از داوری محروم شد و زوایر در این مورد شهادت داد. اما این تنها بخشی از حقیقت است. فدراسیون فوتبال تصویر متفاوتی از داور خود داشت.

این از قسمتی از قضاوت و حکم  مشخص شده است(این ادعای سایت ثابت نشده است )🔻

  1. فلیکس زوایر “به شدت برخلاف رفتار ورزشی” رفتار کرد.
  2. می توان فرض کرد که فلیکس زوایر با اولین تلاش رابرت هویزر برای استخدام به روشی که از یک داور صادق انتظار می رود مخالفت نکرده اما پول را نپذیرفته است.
  3. زوایر “برای مدت طولانی دستکاری بازی توسط رابرت هویزر که او را می‌دید ولی به فدراسیون گزارش نکرده است”.

قبل از بازی بین اس وی ووپرتال و وردربرمن آماتور در می 2004، زوایر 300 یورو از هویزر دریافت کرد تا “از موقعیت های بحرانی برای ووپرتالر اس وی به عنوان کمک داور جلوگیری کند“.

این حکم‌ها و اسناد توسط قاضی جنایی مونیخ، راینر کوخ، که مسئول این امر در فدراسیون فوتبال بود، صادر شد. همچنین این موارد تصدیق می کند که زوایر به روشن شدن پرونده کمک بسیاری کرده است و اصلا مشخص نشده است که او اشتباهات عمدی یا از قصد با نیت قبلی انجام داده است. اما جمله بندی و حکم هیچ شکی باقی نمی گذارد: 🔻

 

فدراسیون فوتبال المان معتقد است که او رشوه دریافت کرده است. این جزئیات ظاهری قبلاً برای هواداران فوتبال و باشگاه ها منتشر نشده است.

زوایر به مدت شش ماه محروم شد، اما این با ممنوعیت افشا که به دلایل حفاظت او به دلیل شهادتش در پرونده هویزر اعمال شده بود، جبران شد. به زوایر اجازه داده شد بلافاصله دوباره سوت بزند، اما مردم متوجه نشدند که او نیز محروم شده است زیرا فدراسیون فوتبال المان فکر می کرد او مقصر نیست. زوایر حتی قضاوت را به رسمیت شناخت و از جلسه استماع انصراف داد – و بنابراین اگر امروز با کسانی که از او سوال کردند صحبت کنید، می گویند:

از نظر تاکتیکی عاقلانه بود. شاید در آن صورت آینده حرفه او متفاوت می شد.

 

امروز زوایر بازی های بوندسلیگا را مانند آخرین بازی دورتموند مقابل هوفنهایم قضاوت می کند. او همچنین در جام های اروپا و یک بازی بین المللی، بازی دوستانه بین اتریش و اوکراین مورد استفاده قرار گرفت. اگر دوران حرفه‌ای‌اش مثل قبل ادامه پیدا کند، به زودی می‌تواند به عنوان بهترین داور آلمان تبدیل شود و نماینده این کشور فوتبال در جام جهانی بعدی باشد.

این سوال پیش می آید: آیا داوری که پول را پذیرفته است باید در سطح بالای فوتبال سوت بزند؟ اگر کسی تهدید به انتشار حکم کند، آیا او بی طرف خواهد بود؟ آیا این میراث او را مستعد باج گیری می کند؟ یک داور باید اجازه داشته باشد که اشتباه کند بدون اینکه اشتباهات فوراً علیه او ثابت شود.

به عنوان مثال، اگر پس از سوت پنالتی زوایر به انگلیس در نیمه نهایی جام جهانی، حکم فدراسیون فوتبال آلمان به دست انگلیس بیفتد چه می شود؟ کسی که زوایر را در روزگار هویزر می‌شناخت، می‌گوید:

«وضعیت باید برای فلیکس فوق‌العاده استرس‌زا باشد».

 

 

این تمام مواردی است که نشریات مدعی صحت آن هستند

چیزی که مشخص است فلیکس زاویز در جریان یک رسوایی دخیل بوده و حداقل به دلیل دیر اعلام‌کردن این رسوایی به مقامات بالا دستی شش ماه محروم شده است.در‌متن مندرج در سایت zeit به وضوح تایید شده است که در بارزسی فیزیکی منزل زوایر و حتی برزسی حساب های مالی او هیچ چیز مشکوکی وجود نداشته است

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید