| |

به بهانه باخت سنگین شالکه۰۴به بایرن‌مونیخ، وقتی برترین بایرن‌مونیخ تاریخ سقوط کرد

به گزارش فوتبال۷۲۴ در دنیای فوتبال آلمانی ها جایگاه خاصی دارند. مغرور، پرافتخار، با تلاش و سخت کوش، بازی منظم با پرس‌های سنگین از ویژگی هایشان است.
سبک بازی انها خود بیانگر تلاش خستگی ناپذیر آنها در تمرینات است.
احتمالا تاکنون عبارت «آلمانی ها برمیگردند» را شنیده باشید. جمله ای معروف که بارها و بارها هممان شنیده ایم؛ «آلمانی ها برمیگردند» یک شعار و حرف توخالی با کلمات زیبا و حماسی نیست. خودِ حقیقت است.
بایرن مونیخِ پر افتخار و آوازه مصداقی بارز بر این حرف است. تیمی که بارها در طول تاریخ شکست خورده و دوباره به نوک قله برگشته.
بایرن مونیخ از همان سال های ابتدایی تاسیس خودش با موانع زیادی روبه رو شد. انها در رقابت های محلی زمانی که داشتند رقبای خود را یکی پس از دیگری شکست میداند به دلیل وقوع جنگ جهانی اول نوار موفقیت های انان قطع شد. پس از جنگ جهانی دومی بایرن برای تکرار پیروزی هایش تلاش کرد تا اینکه در سال 1932 موفق به قهرمانی در لیگ آلمان شدند. نوار پیروزی های بایرن دوباره قطع شد اما این بار دلیلش به قدرت گرفتن نازی ها در المان و وقوع دوباره جنگ جهانی دوم بود.

بایرن به زمین افتاده بود. تیمی که توانسته بود قهرمانی لیگ را کسب کند توان رقابت در مسابقات محلی را هم نداشت. اما این پایان بایرن نبود. بایرن پرقدرت تر به لیگ دسته اول المان برگشت اما این بار با بازیکنانی همچون بکن باوئر، گرد مولر، سپ مایر، اولی هوینس، دورنبرگ و ….
بایرن دستش را روی زانویش گذاشت و بلند شد. بایرن آنقدری بلند شد تا سایه اش بر روی تمام اروپا بیافتد. بایرن مونیخی که در رقابت های محلی با شکست مواجه شد بود این بار نه تنها فوتبال آلمان را بلکه فوتبال اروپا و جهان را تحت تصاحب خود قرار داد. بایرن مونیخ مقتدرانه در دهه نیمه دوم دهه 60 و دهه هفتاد، موفق به کسب سه قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان اروپا، چهار قهرمانی در بوندسلیگا، چهار قهرمانی در جام حذفی فوتبال آلمان و یک قهرمانی در جام بین قاره‌ای فوتبال شد؛ تا بایرن مونیخ به همراه نسل طلایی خودش تاریخ ساز شود. اما همانطور که شکست ها، پایان بایرن نبود این دوران طلایی هم پایان ناکامی ها نبود. بایرن پس از سه قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان وارد دوران ضعف خودش شد. غرور کار دست باواریایی های قهرمان داد. بایرن مونیخی که نامش لرزه به تن می آورد در سال 1977 یکی از بد ترین نتایج خودش را کسب کرد. بازیکنان کلیدی که توانسته بودن با بایرن افتخارات متعددی را بدست بیاورند در تیم حضور داشتند.

ستون تیم تکان نخورده بود
مایر ،باوئر ،مولر
آنها حتی رومنیگه جوان و درخشان را در‌کنار هوینس سریع در‌تیم داشتند
دیتمار کرامر بزرگ مستحکم بر روی نیمکت بود
فصل شروع میشود

بایرن در هفته دوم بوندسلیگا به مصاف تیم دویسبورگ میرود و یکی از تحقیرآمیز ترین نتایجش را کسب میکند. بایرن بازی را 5-2 واگذار کرد

آنها باید خود را ثابت کنند
آنها قهرمانان جهان و اروپا هستند
ولی بازی بعد با باشگاه فوتبال اینتراخت برانشوایگ نیز به تساوی می‌انجامد همانند بازی بعد انها با یکی از تیمهای مدعی ، باشگاه هرتابرلین

نوبت به بازی پنجم میرسد
آنها با تیم بوروسیابرلین بازی دارند
کرامر تمام فشار‌خود را به تیم می‌آورد و رهبر تیم بکن‌باوئر بزرگ می‌خواهد بار دیگر تیمش را به جلو ببرد و خودش رهبری حمله را از قلب دفاع بدست بگیرد
تا دقیقه ۲۳ بازی آرام است که ناگهان یوپ کاپلمان بایرن را جلو می‌اندازد و بوروسیابرلین قربانی خشم باواریائی‌ها می‌شود
نتیجه عجیب رقم می‌خورد
۹_۰ بایرن‌مونیخ پیروز میدان می‌شود

گرد مولر در ۳۰سالگی مجدد خودش را به عنوان یک قاتل تمام عیار فوتبال ثابت میکند
۵گل از مولر و ۳گل از رومنیگه ۲۱ساله نوید روزهای روشن برای بایرن است

در پایان آن‌روز بایرن به رتبه پنجم جدول‌میرسد
اختلاف انها با کلن صدرنشین ۵ امتیاز است اما آنها مردانی نیستند که در روزهای زیاد باقی مانده با آن نرسند

هفته ششم آغاز می‌شود

آنها به دیدار‌تیم‌خوش آتیه آن روزها بوخوم میروند

بازی شروع می‌شود
وقتی دقیقه ۵۳ به تابلو نتایج نگاه میکنید نتیجه عجیب ۴_۰ به نفع بوخوم را می‌بینیم

اما همیشه گفته‌اند، بازی ۹۰ دقیقه است
رومنیگه جوان و هوینس مصدوم بایرن را پیش انداختند و ۵گل زدند
اما بوخوم دست‌بردار نبود
ژوزف کاچور گل پنجم بوخوم را در دقیقه ۸۳زد
و این اولی هوینس بود که در دقیقه ۸۹ گل او را جبران کرد و بایرن در بازی سخت بوخوم را ۶ بر ۵ شکست داد

گل دقایق پایانی اولی هوینس به بوخوم

 

آنها اف‌سی‌کلن صدر جدول را درهم میکوبند و با بوروسیادورتموند ۳_۳ مساوی میکنند

در پایان هفته هشتم بایرن مونیخ خود را به جایگاه ۴جدول می‌رساند و با صدر نشین یعنی بوروسیا‌مونشن‌گلادباخ سه امتیاز فاصله دارد

هفته نهم آغاز می‌شود

بایرن‌مونیخ باید به مصاف تیم نهم جدول ، شالکه۰۴ برود
شالکه یکی از تیمهای قدرتمند آن روز‌های آلمان بود

ترکیب شالکه۰۴

 

ترکیب بایرن‌مونیخ

 

کلوس فیشر مهاجم آماده تیم شالکه در این بازی از اول در‌ترکیب است
بازی در‌حضور ۵۰۰۰۰ تماشاگر آغاز میشود
بازی در Olympiastadion است

سقوط ژرمن‌ها از بلندای غرور اغاز می‌شود

 

 

پایان دوره طلایی بایرن به دست شالکه رقم خورد.
بایرن از فصل ۱۹۷۴-۱۹۷۳ با وجود رقیب قدرتمندی به نام گلادباخ در بوندسلیگا قهرمان نشده بود و از این رو برای قهرمانی بوندسلیگا در فصل ۱۹۷۷-۱۹۷۶ اشتیاق زیادی در این تیم وجود داشت اما بایرن فصل خوبی را شروع نکرد و در ۹ بازی ابتدایی خود تنها نیمی از بازی های خود را با پیروزی به پایان رسانده بود و در جایگاه چهارم قرار داشت.
بازی مقابل شالکه ای که در رده نهم جدول قرارداشت می توانست گام مهمی در جهت نزدیک شدن به بوروسیا مونشن گلادباخ در جدول باشد ولی جریان بازی بر خلاف انتظار باواریایی ها پیش رفت و شالکه سنگین ترین شکست بایرن مونیخ در بوندسلیگا را به این باشگاه تحمیل کرد با نتیجه باور نکردنی ۷ بر ۰.
بایرن نیمه اول را با نتیجه ۲ بر ۰ به پایان رساند اما کار در نیمه دوم برای آنها بدتر شد و ۴ گل دیگر نیز خوردند. کلاوس فیشر مهاجم متولد اهل باواریا که سابقه بازی در مونیخ ۱۸۶۰ را نیز داشت با زدن ۴ گل در این بازی خاطره ای فراموش نشدنی برای هواداران هر دو تیم ساخت که حتی امروزه نیز هواداران شالکه این موضوع را به هواداران بایرن مونیخ یاداوری می کنند.

طی دو سال بعدی بکن باوئر و گرد مولر هردو به آمریکا می روند و سپ مایر نیز با یک تصادف و مصدومیت سنگینش دوران فوتبالیش تمام می شود و هسته اصلی قهرمانی های بایرن در طی سال های گذشته از این تیم میروند
شنبه نهم اوکتبر ۱۹۷۶ بدترین روز برای برترین تیم تاریخ ۱۲۰ساله بایرن مونیخ بود
شنبه سیاه…

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید