راجر وان گول
| | |

به بهانه خریدهای‌ میلیونی، اولین بازیکن میلیون دلاری تاریخ بوندسلیگا که بود

فوتبال724– خربد 80 میلیون یورویی لوکاس هرناندز به بایرن مونیخ تابستان گذشته او را گرانترین بازیکن بوندس لیگا کرد، در حالی که انتقال 125 میلیون یورویی دمبله به بارسلونا او را گرانترین صادرات لیگ المان می کند. این جنون از کجا آغاز شد؟ در هفتادمین سالگرد تولد او، ما راجر وان گول را به شما معرفی میکنیم.

راجر ون گول مرد میلیون دلاری

شروع خرید‌های میلیون دلاری در بوندسلیگا

وینگر راست بلژیکی اولین بازیکن یک میلیون دلاری در لیگ برتر آلمان در سال 1976 شد، که تیم کلن او را به عنوان بازیکنی 26 ساله از تیم بلژیکی کلوب بروخه جذب کرد. در آن زمان این کار بسیار بزرگ با فشارهای گسترده ای که بر روی بازیکن بود و چنین هزینه نجومی توجیه نداشت. ون گول نمی توانست آزادانه در بین عموم مردم حرکت کند بدون اینکه انبوهی از عکاسان او را در خیابان تعقیب کنند. او اولین بازیکنی بود که از جامعه جدا می‌شد. این انتقال در‌حدی بزرگ بود که حدود 10،000 نفر برای مشاهده اولین جلسه تمرینی او با بیلی گوت حاضر شدند.

ون گول در چهار سال در لیگ آلمان ۳ قهرمانی بدست آورد. در بوندسلیگا در سال 1978 و پوکال دو بار (در سال 1977 و 1978) به پیروزی رسید. وی ثابت کرد که یک معلم عالی برای یک وینگر 16 ساله به نام پیر لیتبارسکی است، که از نزدیک حرکت و دریبل سریع بازیکن بلژیکی را مورد بررسی قرار می‌داد. در ادامه او برای کلن در ۱۲۶ بازی ۴۰ گل به ثمر رساند.

او می گوید که مربی افسانه ای کلن در آن زمان، هنس ویزویلر، در واقع علاقه مند بود ستاره هلندی رنه ون دوکرکوف را به کلن بیاورد، اما وقتی یک بار برای تماشای بازی بلژیک رفت، بیشتر تحت تأثیر قرار گرفت. ون گول به جای دوکرکوف به او توصیه شد.

هنس ویزویلر مربی افسانه‌ای تیم اف‌سی‌کلن آلمان

این وینگر بلژیکی در سال ۱۹۸۰با رقم ۶۰۰هزار دلار به تیم کاونتری سیتی در انگلیس پیوست و بعد از آن به کشورش برگشت. او در سال ۱۹۸۵کفش‌های خود را آویخت و بازنشسته شد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید