به بهانه دیدار امشب بروسیا مونشن گلادباخ و منچسترسیتی

به گزارش فوتبال۷۲۴بوروسیا مونشن گلادباخ که بیشتر به دلیل فلسفه حمله خود شناخته شده و مورد احترام است ، یکی از محبوب ترین باشگاه های فوتبال آلمان است. همچنین با کسب 5 عنوان قهرمانی بوندس لیگا ، 3 قهرمانی جان حذفی و دو جام یوفا یکی از موفق ترین هاست که برای یک تیم شهر کوچک قابل توجه است. این تیم بازی های خود را در بوروسیا پارک انجام می دهد ، استادیومی که با تراس بزرگ Nordkurve با تقریبا 16000 مکان ایستاده مشهور است. نام رسمی کامل این باشگاه بوروسیا وی‌اف‌ال ۱۹۰۰ مونشن‌گللدباخ ای.وی است.
“وی‌اف‌ال” مخفف Verein für Bewegungsspiele (به انگلیسی: “باشگاهی برای بازیهای فیزیکی”) ، “1900” برای سال تأسیس و “e.V.” سرانجام مخفف eingetragener Verein (به انگلیسی: انجمن ثبت شده) است

تاریخچه

این باشگاه با نام اف‌سی بوروسیا در اول آگوست 1900 تأسیس شد. این نام از هجی کلمه لاتین کلمه Prussia گرفته شده است ، منطقه ای که این باشگاه در آن واقع شده است. آنها نام را در سال 1919 (به 1899 VfTuR M.Gladbach) ، در 1921 تغییر دادند (به Borussia VfL 1900 eV M.Gladbach) ، و سرانجام در سال 1961 (به Borussia VfL Mönchengladbach).

گلادباخ در شش دهه اول زندگی خود ، در مسابقات محلی از موفقیت متوسطی برخوردار بود و بیشتر به دلیل رقابت شدید با اف‌سی کلن معروف بود. گلادباخ در راه رسیدن به اولین جام خود ، 1960 در جام حذفی ، کلن را شکست داد.

در حالی که گلادباخ در میان شانزده تیم دعوت شده برای اولین فصل بوندس لیگا در سال 1963 نبود ، سطح بالای فوتبال آلمان نتوانست برای مدت طولانی از آنها طفره رود. در واقع ، این باشگاه تنها سه سال بعد ، همزمان با بایرن مونیخ ، صعود خود را به دست آورد. بیشترین اعتباری که برای اعتلای باشگاه در سطح عالی وجود دارد به هنس وایسویلر تعلق دارد ، مربی ای که با نپعی فوتبال هجومی خود هوای تازه ای را به باشگاه آورد.

دوران طلایی

گلادباخ با دراختیار داشتن وایسویلر و بازیکنان جوان با استعدادی مانند برتی فوکس و یوپ هاینکس در این تیم ، در دهه 70 به نیرویی قوی از فوتبال آلمان تبدیل شد. در طول این دوران طلایی ، این باشگاه پنج عنوان قهرمانی در بوندس لیگا را کسب کرد ، دومین قهرمانی خود در پوکال کاپ و رسیدن به چهار فینال در سطح اول اروپا.

با توجه به اینکه باشگاه مجبور شد بهترین بازیکنان خود را بفروشد تا از ورشکستگی جلوگیری کند ، روند خارق العاده آنها خیلی زود به پایان رسید. گلادباخ پس از پیروزی در سومین مسابقه پوکال خود در سال 1995 ، دیگر در لیگ بوندس لیگا متوقف شد و بیشتر وقت خود را صرف میانه جدول و حتی پایینتر کرد.

در سال 2004 ، این تیم از استادیوم قدیمی باکلبرگ به جایگاه جدید Stadion im Borussia-Park (پارک بوروسیا) با ظرفیت 46279 صندلی منتقل شد.

زیر نظر هنس وایسوایلر، جوان‌های تیم، فلسفه تهاجمی او و بازی قدرتمندی را به نمایش گذاشتند که هواداران سراسر آلمان را به آن‌ها جذب کرد. بروسیا بیش از هر تیم دیگری در این مدت پنج بار قهرمان شد. در همین موقع، رقابت با بایرن مونیخ ایجاد شد، که آن‌ها در سال ۱۹۶۵ به بوندسلیگا همراه بروسیا، صعود کرده بودند.

بعد از اینکه این باشگاه در سالهای گذشته با مربی گری وایسوایلر دو بار مقام سوم جدول را به دست آورده بود، از مفهوم لقب «کره اسب» دور شد. بروسیا برای اولین بار بازیکنان دفاعی با تجربه ای مانند لوگی مولر و کلاوس دیتر سیلوف را خریداری کرد. این باشگاه اولین بازیکن دانمارکی خود یعنی اولریک لفِور را به خدمت گرفت و بعد آن‌ها هنینگ ینسن و آلان سیمونسن را به خدمت گرفتند. در سال ۱۹۶۹/۷۰ همگی شاهد اولین پیروزی بروسیا مقابل بایرن و گرفتن مایستاشاله بودند. بعد از پیروزی ۵–۱ برابر آلمانیا آخن در ۳۱ اکتبر ۱۹۶۹، بروسیا برای اولین بار به صدر جدول بوندسلیگا رفت.

با پیروزی خانگی بروسیا مقابل هامبورگ در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۹۷۰، در هفته ۳۳، بروسیا به عنوان قهرمان آلمان معرفی شد.

در ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۰، هربرت لاومن در پیروزی ۶–۰ برابر لارناکا، اولین گل برای بروسیا در رقابت‌های اروپایی را به ثمر رساند. در نیم فصل اول لیگ ۱۹۷۰/۷۱، این باشگاه تنها یک شکست داشت. در بازی خانگی بروسیا مقابل وردر برمن در هفته بیست و هفتم بوندسلیگا، حادثه ای عجیب و بی نظیر رخ داد. در ۳ آوریل ۱۹۷۱، پس از یک جنگی هوایی بین هربرت لاومن و دروازه‌بان برمن، تیرک دروازه سمت چپ واژگون شد. داور بعد از تلاش ناموفق برای ترمیم تیرک و جایگزینی آن، نتیجه بازی را ۱: ۱ متوقف کرد. دادگاه ورزشی DFB در فرانکفورت بازی را ۲–۰ به نفع برمن اعلام کرد. به عنوان یک درس، DFB باشگاه‌ها را موظف کرد تا جایگزینی برای هر دو تیرک فراهم کنند. نه هفته بعد از شکستن تیرک دروازه بوکلبرگ اشتادیون، در ۵ ژوئن ۱۹۷۱، بروسیا با پیروزی مقابل آینتراخت فرانکفورت، اولین تیم تاریخ بوندسلیگا لقب گرفت که توانسته از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۱، در جام قهرمانان اروپا، بروسیا در برابر اینتر میلان قرار گرفت و این مسابقه را در بوکلبرگ اشتادیون ۷–۱ برنده شد، اما یوفا این بازی را لغو کرد، زیرا روبرتو بونینسگنا مهاجم ایتالیایی، با یک بطری خالی که به سرش برخورد کرد مصدوم شد و تحت مداوا قرار گرفت!

اسطوره مربیگری جهان مت بازبی، نحوه بازی کردن کره اسب‌ها را اینگونه توصیف کرد:

“هیچ کس در جهان امروز، مقابل این تیم پیروز نمی‌شود. این فوتبال در بالاترین سطح کمال بود.”

بعد از شکست ۴–۲ در میلان و تساوی بدون گل در بازی برگشت در ورزشگاه المپیک برلین، بروسیا از جام قهرمانان اروپا حذف شد.

کره اسب‌ها توانستند با پیروزی ۲–۱ مقابل کلن در دربی راین با گلزنی گونتر نتسر در دقیقه ۹۴ در ۱۹۷۳، دومین DFB-Pokal خود را به دست آورد. این آخرین بازی گونتر نتسر برای بروسیا بود. او این باشگاه را ترک کرد و به رئال مادرید پیوست.

اولین فینال بین‌المللی تاریخ بروسیا در تاریخ ۹ می ۱۹۷۳ برگزار شد. بعد از اینکه بازی قبلی لیورپول و بروسیا مونشن گلادباخ به دلیل باران زیاد لغو شد، لیورپول در مرحله اول در استادیوم آنفیلد ۳–۰ برنده شد. در ۲۳ می ۱۹۷۳، بروسیا مونشن گلادباخ در بوکلبرگ اشتادیون، ۲–۰ به پیروزی رسید، اما لیورپول با جمع دو بازی، جام یوفا را به دست آورد.

وضعیت فصل‌های بعد از سال ۱۹۷۱ با رفتن بازیکنان شناخته شده بروسیا مونشن گلادباخ تا حدودی مشخص بود، اگرچه مهاجم اصلی مونشن گلادباخ در این تیم مانده بود. در فصل ۱۹۷۳/۷۴، یوپ هاینکس افسانه ای به تنهایی ۳۰ گل به ثمر رساند و باعث شد که او بهترین گلزن بوندسلیگا و گلادباخ لقب بگیرد. در اولین فصل پس از انتقال گونتر نتسر، بروسیا با دو امتیاز اختلاف نسبت به عنوان قهرمانی، نائب قهرمان شد. بروسیا با ۹۳ گلی که به ثمر رساند، یک رکورد جدید باشگاهی را در تاریخ ثبت کرد. بروسیا در بین سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ نتوانست در بوندسلیگا مقامی کسب کند و لیگ را در رده‌های سوم و پنجم و دوم به اتمام رساند. در فصل ۱۹۷۴/۷۵، بروسیا مونشن گلادباخ کاری کرد که قبلا هرگز در بوندسلیگا دیده نشده بود. در هفته ۱۷ بازی‌های بوندسلیگا، “کره اسب ها در صدر جدول لیگ قرار گرفتند و تا قهرمانی در ۱۴ ژوئن ۱۹۷۵ از صدرنشین ماندن در لیگ دفاع کردند. با خروج هنس وایسوایلر، که بعد از یازده سال از این باشگاه به بارسلونا رفت، شادی قهرمانی هم کمی باشکوه تر برای او بود. یک فینال بین‌المللی دیگر با مشارکت مونشن گلادباخ در ۷ می ۱۹۷۵ برگزار شد. اولین دیدار جام یوفا در شهر دوسلدورف بین بروسیا و “Twente Enschede” بدون گل به پایان رسید. دیدار دوم در ۲۱ مه ۱۹۷۵، ۵_۱ بر یک به سود گلادباخ به پایان رسید.

با رکورد پرگل‌ترین پیروزی خارج از خانه در فینال جام یوفا، بروسیا اولین عنوان بین‌المللی خود را بدست آورد.

اودو لاتک سرمربی جدید بروسیا مونشن گلادباخ انتخاب شد که از بایرن مونیخ به این تیم آمده بود. اگرچه او قبلا با روت وایس اسن قراردادی را امضا کرده بود اما در فصل ۱۹۷۵/۷۶ هدایت بروسیا را به عهده گرفت. بر خلاف وایسوایلر، لاتک یک فلسفه نسبتا دفاعی را ارائه می‌داد. این تیم در دوازدهمین هفته این فصل با پیروزی مقابل وردر برمن و آینتراخت برانشوآیگ در صدر جدول لیگ قرار گرفت و این صدرنشینی را تا پایان فصل حفظ کرد.

در تاریخ ۳ مارس ۱۹۷۶، در چهارشنبهٔ خاکستر، یک رویداد بین‌المللی هیجان انگیز دیگر در انتظار بروسیا بود. در جام قهرمانان اروپا، بروسیا مونشن گلادباخ مقابل رئال مادرید بازی کرد، جایی که گونتر نتسر و پل برایتنر مقابل آن ها بازی می‌کردند. بازی اول ۲_۲ به پایان رسید. در مرحله دوم (۱۷ مارس ۱۹۷۶) که با نتیجه ۱–۱ به پایان رسید، داور لئوناردوس ون در کرفت دو گل مونشن گلادباخ را قبول نکرد، یک گل در دقیقه ۶۸ توسط هنینگ ینسن و یکی دیگر در دقیقه ۸۳ توسط هانس یورگن ویتکامپ. یکبار قبل از گل اول یک خطا رخ داد که داور باید قبل از گل آن را می‌گرفت و یکبار داور تصمیم به آفساید گرفت و گل را مردود کرد، اگرچه این تصمیم او کاملا اشتباه بود. در نهایت این نتیجه برای صعود مادریدی‌ها کافی بود.

بروسیا مونشن گلادباخ در اوج ماند و با سه قهرمانی پشت سرهم در بوندسلیگا با تعداد جام‌های بایرن مونیخ در بوندسلیگا برابر شد. در ۱۲ ژوئن ۱۹۷۶ مونشن گلادباخ برای چهارمین بار، قهرمان آلمان شد.

 

هوادارن افراطی

بوروسیا مونشن‌گلادباخ هواداران افراطی دارد ،آنها چه در‌گذشته چه حال پیام‌های عجیبی‌برای تیم‌های رقیب یا مدیر آن فرستاده‌اند

 

در سال ۲۰۲۰ در بازی مونشن‌گلادباخ و هوفن‌هایم اولترا‌فنهای گلادباخ دیتمار هوپ مالک تیم رقیب را تهدید کردند
در‌گذشته نیز آنها خانواده افرادی مثل یوپ هاینکس اسطوره تیم را تهدید به مرگ کرده بودند،آنها همیشه جنجالی و پرشور هستند و‌گاها تیم گلادباخ با محرومیت یا جریمه‌های نقدی مواجه شده است

اعتراض هواداران گلادباخ در بازی خانگی مقابل دورتموند تنها به مدیر ورزشی ماکس ابل معطوف نشد. این موضوع باعث ناراحتی معاون رئیس راینر بونهوف شد.
هواداران گلادباخ در بازی خانگی مقابل دورتموند – بنر “گاو شاخدار” را در دست داشتند

بعد از حوادثی که در بازی خانگی مقابل هافنهایم رخ داد ، ابرل از “50 گاو شاخدار” صحبت کرد که با بنرهای ضد دیتمار‌هوپ خود بازی را قطع کرده بودند. او‌گفت 🔻

“من از این شرمنده ام.آنها ۵۰ گاو بودند که این عمل را انجام دادند،این دیدگاه باشگاه نبوده است

در بازی بعد هواداران بوروسیا مونشن گلادباخ با بنری از گاو شاخ دار و مکس ابل در ورزشگاه ظاهر شدند

بونهوف ، معاون رئیس باشگاه بوروسیا ، در وب سایت باشگاه گفت:🔻

“این احتمالاً واکنش به اظهارات مکس پس از حوادث آخرین بازی خانگی مقابل هافنهایم بود.” “باید بگویم که این به من صدمه زد. ماکس برای بوروسی موضع گیری کرد و نظر ما را ابراز کرد. انتخاب کلمات او احساسی بود ، که به نظر من قابل درک است اگر قرار باشد بلافاصله بعد از یک بازی مثل این خود را بیان کنید.”من شرمنده هستم كه افرادی كه او را به این امر متهم می كنند ، كاملاً در انتخاب كلمات خود اشتباه می كنند ، باید خود را خوش شانس بدانند كه ما یك مدیر ورزشی داریم كه برای این باشگاه با جان و روحش كار می كند.

تهدید به مرگ ، هاینکس را به سمت استعفا سوق داد

یوپ هاینكس استعفای خود را به عنوان مربی گلادباخ بدلیل حملات هواداران و تهدید به مرگ خانواده‌اش به هیات مدبره داد. این باشگاه تلاش کرد تا نظر او را تغییر دهد.

 

هاینكس در دسامبر ۲۰۰۷ اولین مورد از تهدیدهای مرگ را دریافت كرد. وی سپس در بازی بوخوم (15 دسامبر) و کوتبوس (27 ژانویه) تحت حمایت پلیس بود. این را ویلی تئوزن ، سخنگوی مطبوعاتی ستاد پلیس مونشن گلادباخ ، بنا به درخواست اشپیگل آنلاین تأیید کرد. او گفت🔻

تهدیدها همیشه از طرف یک فرد است.

هاینکس در مصاحبه با “Rheinische Post” گفت تهدیدها دلیل کناره گیری وی است🔻

“آخر هفته گذشته من دیگر نمی توانستم همسرم را ببینم.” “هیئت رئیسه تلاش کرد تا نظر من را تغییر دهد ولی صبح چهارشنبه که من آن را اعلام کردم. اما تصمیم من به خوبی مورد توجه قرار گرفته است ، این کار برای من بسیار سخت بود زیرا قلب من در بوروسی است و من معتقدم که این باشگاه رشد مثبتی خواهد داشت”

بوروسیا پارک ، زمین جدید آنها از سال 2004 است.

تاسیس: 1900
کشور: المان
شهر: مونشن‌گلادباخ

ورزشگاه خانگی 🔻

بوکلبرگ اشتادیون

(1919-2004)
استادیوم‌بروسیاپارک (2004-)

افتخارات

بوندسلیگا: 5
جام حذفی: 3
یوفا کاپ: 2

بازیکنان برجسته🔻

برتی فوکس ، یوپ هاینکس ، هربرت ویمر ، گونتر نتزر ، راینر بونهوف ، آلن سیمونسن ، لوتار ماتئوس ، نوربرت رینگلز ، مارتین داهلین ، پاتریک اندرسون

رکورد داران باشگاه🔻

بیشترین تعداد بازی : برتی فوکس (419)
برترین گلزن: یوپ‌هاینکس (195)

نشان باشگاهی بوروسیا مونشن گلادباخ در طول سالها چندین بار طراحی خود را تغییر داده است. یک ویژگی مشترک در اکثر نسخه ها حرف B است که البته مخفف Borussia است. نسخه فعلی سیاه و سفید است ، اما در نسخه های قبلی رنگ سبز نیز وجود داشته است.

جدول زمانی بوروسیا VfL مونشن گلادباخ

1900 این باشگاه با نام بوروسیا تاسیس شد.
1919 بوروسیا با Turnverein Germania 1889 ادغام شد و نام خود را به 1899 VfTuR M.Gladbach تغییر داد.

1919 این باشگاه اولین مسابقه خود را در بوکلبرگ اشتادیون انجام داد.

1921 نام این باشگاه دوباره تغییر یافت و این بار به Borussia VfL 1900 e.V. م.گلادباخ

1921 این باشگاه برای سومین بار تغییر نام داد و اکنون به نام فعلی آن بوروسیا وی‌اف‌ال ۱۹۰۰ مونشن‌گلادباخ تغییر نام داده است.

1960 برنده شدن اولین پوکال کاپ شدند.

1970 اولین بار برنده بوندس لیگا.
1975 اولین جام اروپا (جام یوفا).

2004 باشگاه به پارک بوروسیا نقل مکان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید