| |

بویژوس‌نویز ها : نگاهی به دورانی که نوکمپ جهنم دنیای فوتبال برای رقبای بارسلونا و رئال‌مادرید بود

به گزارش فوتبال۷۲۴ چند سالی است که هواداران کاتالونیا با وجود اینکه تعدادشان از بیش از 50 هزار نفر در هر مسابقه است، سرد و بدون شور و شوق در ورزشگاه حاضر می‌شوند و مانند گذشته در دوران بویژوس‌نویز ، نوکمپ را برای رقبای بارسلونا تبدیل به جهنم نمی کنند.

در این نوشتار به بهانه اشغال نوکمپ به دست هواداران افراطی آینتراخت‌ فرانکفورت و حذف بارسلونا در لیگ‌اروپا به دست آنها، نگاهی به سرگذشت بویژوس‌نویز ها که نوکمپ را تبدیل به جهنمی برای تیمها مخصوصا رئال‌مادرید میکردند، داریم.

دورانی که رئال مادرید در ورزشگاه نوکمپ و در الکلاسیکو از سال 1981 تا 2003 بدون پیروزی به مادرید بازمی گشت و در حسرت یک پیروزی ۲۲ساله بود

اما بویژوس‌نویز چیست یا بهتر است بگوییم چه افرادی هستند؟

بویژوس نویز به کاتالانی: Boixos Nois، که ریشه در لغت کاتالانی Bojos دارد و به صورت کلی به معنای پسران دیوانه معنی می‌شود. نام گروهی از هواداران افراطی فوتبال است که به حمایت از باشگاه فوتبال بارسلونا می‌پردازند و در ایالت کاتالونیا ساکن هستند. این گروه در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و تا زمان همسو شدن با موج کله‌پوستیها در اواسط ۱۹۸۰ که جهت‌گیری سیاسی آن‌ها را از سوسیالیسم و ملی‌گرایی کاتالان به سیاست‌های راست تندرو استقلال‌طلبی کاتالان و سیاست‌های راست تندرو ملی‌گرایی اسپانیا تغییر داد، از چپ‌گراهای ملی‌گرای کاتالان تشکیل شده بود. برای سال‌های زیادی بویژوس‌نویز رابطه بسیار نزدیکی با باشگاه فوتبال بارسلونا داشت، تا زمانی که خوان لاپورتا، رئیس باشگاه در سال ۲۰۰۳ آن‌ها را از ورود به ورزشگاه منع کرد.

گروه بویژوس‌نویز به دلیل رفتار تهاجمی و متعصبانه خود در داخل و خارج از ورزشگاه معروف بودند، آنها در سال 1983 در برنابئو شورش کردند و صندلی های استادیوم را شکستند.

آنها همچنین شورش های گسترده ای را در پایتخت مادرید به راه انداختند و تعدادی اتوبوس را تخریب و کل پارک عمومی را خراب کردند. آرم آنها نماد بولداگ را به نشانه خشونت نشان می دهد.

پس از استعفای گاسپارت در 15 ژوئیه 2003، خوان لاپورتا، سیاستمدار و وکیل، صاحب کمپین فیل آبی در سال 1998، برای رای عدم حضور به بویژوس‌نویز شرکت کرد.

لاپورتا در ریاست باشگاه موفق شد و آنها اقدامات زیادی را نسبت به بویژوس‌نویز نوکمپ انجام دادند، جایی که آنها مجبور شدند مانند بقیه هواداران بهای بلیط را بپردازند و دفاتر خود را در نوکمپ بستند.

سپس لاپورتا به بهانه اقدامات تهاجمی و خشونت آمیز آنها از ورود به ورزشگاه منع کرد، بویژوس‌نویز ها در فصل 2005/2004 او را به مرگ تهدید کرد و بیشتر آنها به دلیل اقدامات خرابکارانه راهی زندان شدند.

البته آنها در همان فصل بنرهایی را برای اخراج لاپورتا از ریاست باشگاه به دلیل نتایج ضعیف بلند کردند.

پس از رفتن لاپورتا در تابستان 2010، همه فکر می کردند که بویژوس‌نویز ها به نیوکمپ بازخواهند گشت، به خصوص زمانی که یکی از نامزدها به نام راسل این قول را به آنها داد، اما او آنها را راه نداد، بنابراین آنها او را دروغگو توصیف کردند.

یکی از مواضع بشردوستانه بویژوس‌نویز شرکت در یادبود مربی فقید تیتو ویلانووا است که در سال 2014 بر اثر سرطان درگذشت، هرچند در آن زمان از فعالیت منع شده بود.

بویژوس‌نویز همیشه به این افتخار می‌کند که در دوران تشویق بارسا در نیوکمپ، رئال مادرید از زمان تأسیس انجمن بویژوس‌نویز تا زمانی که تصمیم به محرومیت آنها گرفته شد، هیچ بردی در نوکمپ نداشت. یعنی رئال مادرید در ورزشگاه نیوکمپ از سال 1981 تا 2003 بدون پیروزی به مادرید می‌رفت.

نقل قولی از لاپورتا درباره این گروه :

مهم ترین تصمیم در تصمیمات من جذب ریکارد و گواردیولا بود، علاوه بر اعلام یونیسف، نمی خواهم در مورد محرومیت آنها صحبت کنم زیرا این به قیمت جانم تمام می شد.‌‌
بله، “انجمن متعصب” وحشت را در خانواده من گسترش دادند، آنها به حیاط من هجوم بردند و مرا تهدید به کشتن کردند، پلیس آنچه را که باید انجام داد.‌‌

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید