تاکتیک
| | | | | | | |

تخته سیاه: پایان تیکی‌تاکا و گگن‌پرسینگ چه زمانی است؟ انقلاب تاکتیکی بعدی فوتبال چیست؟

فوتبال724- فوتبال بازی ای است که هیچ وقت متوقف نمی‌شود. به نظر می رسد که تاکتیک ایده یا روش های معمول فوتبال تغییر می کند. مدتی تیک تاکا بر جهان حاکم بود. پادشاه تیکی‌تاکا، پپ گواردیولا، بارسلونا را کامل کرد و توسط بازیکنان اسپانیائی فوتبال را تسخیر کرد، او و تیمش مالکیت پادشاهی فوتبال را در اختیار داشتند.

این تاکتیکی بود که در سراسر جهان استفاده می‌شد. در انگلیس، آرسن ونگر تیم قدرتمند آرسنال را که در دهه اول حضورش در شمال لندن به موفقیت های زیادی رسیده بود منحل کرد و تیمش را با بازیکنان با استعداد و تکنیکی در قالب سس فابرگاس، الکس هبل، توماس روسیچکی و سمیر نصری مجددا ساخت.

سبک مبتنی بر مالکیت توپ به یک قانون تبدیل شد، اما اکنون تاکتیک ها پیشرفته تر اند. در حالی که پادشاهی فوتبال در مالکیت خلاصه شده بود، اکنون به نظر می رسد یک سبک جدید برگرفته از سرزمین ژرمنها، با پرس شدید و قدرت بدنی بالا تاج و تخت فوتبال را به دست گرفته است.

تیکی‌تاکا با گگن‌پرسینگ جایگزین شده است و این یورگن کلوپ است، نه گواردیولا، که اکنون بر سراسر فوتبال حاکم است. اما تا کی؟ آیا این سبک آخرین سبک باقی مانده است؟ یا می توانیم به زودی شاهد تغییر الگوی فوتبال باشیم؟ آیا یک انقلاب تاکتیکی دیگری در راه است؟

یاپ استام، مربی سابق فاینورد، به گل گفت:

من فکر نمی کنم تا دو سال آینده تاکتیک‌ها تغییر کنند. اما من هنوز فکر می کنم مهمترین چیز مربی و نحوه بازی او است.

به عنوان یک مربی شما باید به یک باشگاه بروید، به ترکیب تیم خود و کیفیت بازیکنان نگاه کنید و سپس روش خاصی را برای بازی انتخاب کنید. امثال کلوپ و گواردیولا این فرصت را دارند که تیم خود را از نظر چگونگی خرید هایشان تنظیم کنند. درحالی که در اکثر موارد شما باید با چیزهایی که دارید تاکتیک خود را تنظیم کنید.

در باشگاه‌های بزرگ که پول زیادی می تواند خرج کنند جریان فرق می‌کند. آنها همچنین به لیگی که در آن بازی می کنند نگاه می کنند و نوع فوتبالی که می توانند نتیجه بهتری بگیرند.

او گفت:

اگر به پپ نگاه کنید، او می خواهد فوتبال را در اختیار داشته باشد، اما او همچنین یاد گرفت که در لیگ برتر گاهی اوقات بازی از دست او خارج می‌شود یا به دلیل خستگی بازیکنان موقعیت از دست می‌رود و گل می خورد. بنابراین اکنون او تصمیم می گیرد گاهی اوقات کمی بیشتر عقب بکشد و منتظر بماند تا بتواند زمان مناسب برای فشار آوردن و تصاحب توپ و میدان را داشته باشد. او تاکتیکهای خود را در سیتی نقض کرده و تاکتیک خود را گاهی شکسته است.

کلوپ

ورود کلوپ به لیگ برتر در سال 2015 مصادف است با یک تغییر نسبتاً چشمگیر در نحوه بازی فوتبال امروز در این کشور انگلیس. کمی طول کشید تا مربی آلمانی بتواند تیم خود را بسازد، اما او اکنون مرسی ساید را به بهترین قسمت کشور تبدیل کرده و آنها را بعد از مدت 30 سال در آستانه کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر قرار داده است.

لیورپول در دو فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا فقط دو بار مغلوب شده و در لیگ رکورد بسیار خوبی در زمینه شکست ناپذیری در آنفیلد بجا گذاشته است. کلوپ جناح ها را به نحوی شکل داده که دارای پشتیبانی حمله بسیار قدرتمندی در‌ آن مناطق دارد. به همان اندازه خطرناک در منطقه وینگرها طراحی تاکتیکی دارد و در خط حملع محمد صلاح، فیرمینو و سادیو مانه هستند که شدیدا انعطاف پذیر و‌ متحرک در ‌نوک هجومی تیم عمل می‌کنند.

کلوپ در مصاحبه با وب سایت رسمی باشگاه لیورپول گفت:

سیستم ما وقتی با هر سه بازیکن در جلو بازی می کنیم، چیزی شبیه به الماس است. این می تواند 4-5-1 باشد، می تواند 4-3-3 باشد. البته، 4-2-3-1 و 4-4-1-1 که من در بیشتر شرایط آن را ترجیح می دهم. این سیستم خوبی است.

تاکتیک لیورپول

اما همه چیز هرگز مربوط به سیستم نیست ، همه مربوط به بازیکنان است. کار من این است که بازیکنان را در بهترین موقعیت قرار دهم تا بتوانند با تخصصی که دارند بیشترین کمک را به تیم کنند.

اگر بتوانم این کار را با سیستم انجام دهم، من در‌حد توانم بهترین آن را انجام می دهم. اما اینگونه نیست که با تاکتیکهای تمرینی هفته را پشت سر بگذاریم. ما باید خلاق باشیم زیرا در پایان، بازیکنان باید [با غریزه] بازی کنند.

با این وجود، از تماشای بازی لیورپول مشخص است که تمایل به گرفتن سریع توپ و رفتن به محوطه جریمه زمین حریف چیزی است که بارها و بارها در زمین برای آنها اتفاق می‌افتد و مطمئنن این کار کلوپ است.

فقط در لیورپول نیست که ما شاهد تغییر تاکتیک در سالهای اخیر هستیم. اونای امری سعی کرد و نتوانست آن را به آرسنال بیاورد ، عمدتا به این دلیل که او بازیکنان موثر در خط میانی نداشت که بتواند آن را کنار هم بگذارد. رالف هسنهوتل در ساوتهمپتون که در قالب تاکتیکی کلوپ فعالیت دارد نمونه دیگری است. مارسلو بیلسا در لیدزیونایتد تیم خود را با همین شیوه بازی در‌موقعیت گل قرار می‌دهد.

شکی نیست که سرعت این بازی در طول سال ها سریعتر شده است و بسیاری معتقدند برای بازیکنان جوان که در حال حاضر در آکادمی ها حضور دارند مشکل خواهد بود که در صورت داشتن صفات یک بازیکن عالی، در آینده بتوانند ان را در سطح بالاتر انجام دهند.

عمر ریزا، که در حال حاضر سرپرست تیم زیر 23 سال واتفورد است، می گوید:

فکر می کنم بازی همیشه تغییر خواهد کرد. یک چیز واضح است که سریعتر و فیزیکی تر شده است و فکر می کنم اگر بازیکن مستعد هم هستید احتمالاً شما به این ویژگی ها نیاز دارید تا بتوانید در سطح بالاتر رقابت کنید.

عمر ریزا

وی ادامه داد:

در سطح جوانان دو هدف وجود دارد. یکی این است که پسران زیر 23 سال را به جایی برساند که آنها برای رسیدن به تیم اول تلاش کنند، و دیگری توسعه اصولی در جوان‌ترها است تا آنها آماده باشند تا با سخت گیری های فوتبال حرفه ای و درک درست تاکتیکی کنار بیایند.

من سعی می کنم به عنوان مربی روی همه چیز متمرکز باشم. سختگیری در جلسات بسیار مهم است زیرا اگر نباشد، وقتی تلاش می کنند تا به تیم اول بروند خود را گم می‌کنند و ممکن است قبل از ستاره شدن از بین بروند.

بنابراین من سعی می کنم این‌را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنم. از نظر فکری وقتی تمرین می کنند و از نظر تاکتیکی بسیار مهم است که آنها درک کنند که چگونه حریف را شکست دهند، چگونه با حریفشان روبرو شوند و بتوانند با ایجاد تغییراتی در حمله و دفاع بازی را برنده شوند یا از یک پیروزی محافظت کنند.

ریزا این را اضافه میکند که:

نکته ای که مطمئناً می دانیم این است که یک بازیکن هرگز به مدت طولانی تحت نظارت یک سرمربی بازی نمی کند، بنابراین آنها نیز باید انعطاف پذیر باشند، آنها باید بتوانند روش های مختلفی را بازی کنند و همچنین در پست‌های مختلف بتوانند خود را تطبیق دهند.

به همین دلیل مهم است که شما فقط به بازیکنان جوان فقط بازی کردن را آموزش ندهید. شما باید تاکتیهای روانی و فیزیک زیادی را به آنها آموزش بدهید و آنها را در انواع سیستم های مختلف و انواع تاکتیک ها مختلف در طول فصل قرار دهید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید