دپورتیوو
| | | |

توپ چرمی: دپورتیوو ظهور و سقوط یک تیم استثنائی در میان غولهای لالیگا

فوتبال724- ۲۰ سال از کسب لالیگا به دست دپورتیوو لاکرونیا می‌گذرد. دیپورنیوولاکرونیا در تاریخ می 2000 برای اولین و تنها بار در تاریخ خود در لالیگا اسپانیا قهرمان شد.

راهی مناسب برای تعریف “دوران سوپر دپور” وجود ندارد. تیمی که به نظر می رسد بدون سرنوشتی که شایسته‌اش بود پایان یافت.

لاکرونیا یک مکان عظیم مانند مادرید یا بارسلونا یا حتی والنسیا یا سویا نیست و فقط در لیست 20 شهر پرجمعیت اسپانیا قرار می گیرد. حتی تیم دپورتیوو جزو تیمهای تاریخی لالیگا نیست و امروز فقط برای زنده ماندن در بخش سگوندا تلاش می کند.

نزدیک به نیمی از تاریخ باشگاه این تیم حتی در لالیگا نبوده است. دوران طلایی که برای اولین بار در اواخر دهه 1940 با پیشرفت آغاز شد و با پایان یافتن مقام دوم در سال 1949/50 به اوج خود رسید، بعدها با بازیهای ناامیدکننده به عنوان یک باشگاه ته جدولی در دهه 1960 مدام‌ در بین‌لیگ ۱ و ۲ جابجا می‌شد.

در سال 1981، پس از گذشت 7 سال برای دومین بار به لیگ دسته سه فوتبال اسپانیا سقوط کرد. آنها برای دومین بار به دسته دوم منطقه سقوط کردند. دپورتیوو در خطر ناپدید شدن کامل از صحنه بود. در سال 1987/88، فقط یک گل خیلی دیرهنگام در روز پایانی فصل مانع از سقوط به دسته سوم برای بار سوم شد.

در همان زمان، دپورتیوو با مشکلات مالی شدیدی روبرو شد. ورشکستگی در سال 1988 ممکن بود آنها را به طور کامل از بین ببرد، اما پس از آن اوضاع در دوره ریاست آگوستو سزار اوضاع به سرعت تغییر کرد.

در اوایل دهه 1990، برای اولین بار در دهه به لالیگا بازگشتند. در حالی که دپورتیوو در ابتدا فقط برای بقا تلاش می کرد و فقط با بردن رئال بتیس در یک بازی پلی آف، از سقوط فوری جلوگیری کرد، اما در سال بعد یعنی در سال 1992/93 به دنبال کسب عنوان قهرمانی بودند.

جذب ستاره برزیلی ببتو، که با 29 گل در لالیگا، جایزه پی‌چی‌چی را کسب کرده‌بود، اهرم مهمی ‌در این رقابت‌ها بود. اسطوره آینده باشگاه مائورو سیلوا نیز در سال 1992 از برزیل وارد تیم شده بود و تعادل کاملی بین ستاره های در حال ظهور پدید آمده بود.

در سال 1993/94، دپورتیوو باید لالیگا را به دست می‌آورد. فقط یک پنالتی بد از میروسلاو ژوکیچ در مرحله پایانی فصل برای آنها به قیمت از دست دادن لالیگا تمام شد. تساوی 0-0 که بدست آمد به اندازه کافی خوب نبود و بارسلونا – تیم رویایی “یوهان کرایف” عنوان قهرمانی را با تفاضل گل بدست آورد.

دپورتیوو فصل 2003-2004 در برابر میلان

یک بار دیگر آنها در مکان دوم جدول قرار گرفتند. آنها در سال 1995/96 هم دوم‌شدند و این باشگاه نیز در سال 1996/97 سوم شد. به نظر می رسید دوران “سوپر دپورتیوو” تا پایان دهه از بین می رود. در سه تا از پنج فصل لالیگا، در اواسط تا اواخر دهه 1990 آنها لیگ را در بین 5 تیم برتر لالیگا به پایان رسیدند و در 1997/98 کمترین امتیاز را کسب کردند.

ببتو در سال 1996 باشگاه را ترک کرد و پس از 86 گل در 4 فصل به برزیل بازگشت. اما هنگامی که خاویر ایروتا در سال 1998 به عنوان سرمربی منصوب شد، این باشگاه روح جدیدی از فوتبال را به دست آورد.

استخدامی که در آن زمان هوشمندانه بود، اما با این حال از تیمی که ببتو، سیلوا، ژالمینیا و کنسی‌سائو را به در اختیار داشت، فاصله گرفت. اما سه نفر از جوانان هنوز هم باقی مانده بودند و رو‌به‌ پیشرفت در تیم ملی و باشگاهی بودند.

مثلث اسپانیایی ویکتور، مانوئل پابلو و انریکه رومرو

هافبک صربستانی اسلاویسا یوکانوویچ و روی ماکای مهاجم هلندی، هر دو به ترتیب در سالهای 1998 و 1999 از تنریف آمده بودند. تورو فلورز، مهاجم آرژانتینی، از لاس پالماس، هموطنش گابریل شورر از راسینگ سانتاندر، مهاجم پرتغالی پائولتا از سالامانکا و نورالدین نایبت، مدافع مراکشی، از تیم پرتغالی به دیپورتیوو آمدند.

دپورتیوو به لالیگا در 1999/00 چشم داشت. آنها نزدیک ‌بود رئال را شکست دهند ولی رائول به داد رئال رسید و رئال مادرید در برنابئو در ماه سپتامبر شکست نخورد و بازی مساوی شد. آنها بارسلونا را در اکتبر به لطف دبل ماکای که در لیگ آن فصل 22 گل به ثمر رسانده بود با نتیجه 2 بر یک شکست دادند.
دپورتیوو در فوریه 5-2 مادرید را در خانه درهم کوبید و در مارس والنسیا را شکست داد. نکته مهم این بود که هر دو باشگاه رئال مادرید و والنسیا در پایان فصل 2000 لیگ قهرمانان اروپا در پاریس فینالیست بودند!

دیپورتیوو فصل 2000-2001

دپورتیوو در پایان فصل با شکست اسپانیول عنوان تاریخی خود را بدست آورد. آنها فقط به یک امتیاز برای انجام این کار احتیاج داشتند، اما جایی که 6 سال قبل آنها بصورت بی رحمانه قهرمانی را از دست دادند، این بار کاملاً مقتدرانه و 2-0 پیروز شد. در آن بازی دوناتو و ماکای گلزنی کردند.

این تیم از دهه 1990 است که بیشتر با اسم “سوپر دپور” شناخته می‌شود. اما در حالی که کسب لالیگا در ماه می 2000 هدف اصلی بود، این پایان ماجرا نبود.

این راه را برای یک دوره قدرت دپورتیوو هموار کرد. در دهه 1990، این تیم به مقام دوم و سوم یا گاهی نهم یا دوازدهم می‌رسید، اما بین سال های 1999 تا 2004، این باشگاه برای 5 فصل متوالی جزو سه تیم برتر لالیگا بود. هیچ تیم دیگری با این آمار در آن دوره این جایگاه را کسب نکرد.

در این سال ها با ورود بازیکنان بزرگی همچون دیگو تریستان، سرجیو، والتر پاندیانی، خوان کاپدویلا، ژرژ آندراده، خوزه مولینا، آلبرت لوکی، آلدو دوشر و شاید بیشتر از همه توسط خوان کارلوس والرون این تیم قهرمان شد.

در اولین فصل لیگ قهرمانان اروپا در سال 2000/01، دپورتیوو به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و در مرحله گروهی به تیم‌های یوونتوس و آث میلان باختند.

آنها دوباره در سال 2001/02 به جمع هشت تیم آخر رسیدند. تیم خاویر ایرورتا در آن مرحله به منچستریونایتد باخت، اگرچه آنها در مرحله اول گروهی در بازی خانگی و خارج از خانه شیاطین سرخ را شکست داده بودند. آنها یوونتوس ‌و آرسنال را نیز برده بودند.

تمام آنچه گفته شد، دپورتیوو در این دو فصل لیگ قهرمانان اروپا شش بار با منچستریونایتد روبرو شد، سه برد و سه باخت نتیجه این رویارویی ها بود. آنها بدون شک در آن زمان یکی از بهترین و قدرتمندترین تیمها در سراسر اروپا بودند.

مایورکا – دپورتیوو – بازی پلی آف سگوندا

بعد از 39 گل در همه رقابت ها در 2002/03، ماكای توسط بایرن مونیخ با نزدیک به 20 میلیون یورو خریده شد، و به غول‌های باواریا پیوست.

با این وجود دپورتیوو بدون گلزن برتر سابق خود راهی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا شد و یکی از بازگشت های عالی این رقابت ها در مرحله یک چهارم نهایی را بدست آورد و با نتیجه 5 بر 4 آث میلان را شکست داد.

در پایان، فقط یک پنالتی در دو پوتا مقابل پورتو ژوزه مورینیو بود که آنها را از ادامه روند عالی باز داشت.

پس از آن، همه چیز برای دپورتیوو تغییر کرد. شکست به دو تیم بزرگ لالیگا دیگر اجتناب ناپذیر بود و آنها بعد از سال 2004 کم کم از بین رفتند و در میانه جدول لالیگا قرار‌ گرفتند.

مانند بسیاری دیگر، دپورتیوو از آن زمان هزینه جذب بازیکنان گمنام و رهبری ضعیف را پرداخت کرده است. در اوایل سال 2010، نتایج سینوسی مجدد به سراغ تیم آمد. چهار فصل پیاپی در لالیگا پس از آن همه جنگ برای عدم سقوط، تیم به لیگ ‌پایینتر سقوط کرد.

اکنون بعد از ۳۲ سال  پر فراز نشیب، پس از شکست غولهای لالیگا و اروپا و درهم ‌شکستن رئال و بارسا و‌ میلان، آنها مجدد با بحران روبرو هستند. آنها در رده ۱۹ لیگ دوم‌ اسپانیا قرار دارند و ‌مجددا برای عدم سقوط می جنگند.

یکی از برترین تیم های اسپانیا و جهان در دهه۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ …

این داستان تلاش، ظهور و سقوط یک امید بود، داستان تیمی که در موج های بلند بازیکنان گران‌قیمت و نام تیم های بزرگی که به اسم‌ خود بازیکنان زا جذب می‌کنند محو شده است.

این داستان ‌جلال و شکوه دپورتیوو لاکرونیا از صعود تا سقوط است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید