|

طرح اقتصادی یا قمار؟ بررسی جامع اهرم اقتصادی در بارسلونا

به گزارش فوتبال۷۲۴ تیم بارسلونا به دلیل بدهی‌های سنگین برای خرید بازیکن و پرداخت حقوق با مشکلاتی روبرو بود، مدیریت تصمیم به استفاده از حق فروش برخی موارد به نام اهرم‌های اقتصادی کرد

بارسلونا در حال استفاده از اهرم های اقتصادی خود برای جمع آوری سرمایه است و این یک حرکت جسورانه است

بارسلونا تیم خود را با بازیکنانی مانند روبرت لواندوفسکی و رافینیا تقویت کرده، اما آنها این کار را در یک دوره سخت اقتصادی بی سابقه در باشگاه انجام داده اند.

غول های لالیگا در تابستان امسال پول نقد را صرف نقل و انتقالات کلان کرده اند، در حالی که در حال حاضر هیچ قدرت مالی برای انجام چنین حرکات هنگفتی ندارند. در خارج از فصل شاهد بودیم که کاتالان‌ها 59 میلیون یورو (50 میلیون پوند/59 میلیون دلار) برای رافینیا و 50 میلیون یورو (42 میلیون پوند / 51 میلیون دلار) برای جذب لواندوفسکی از بایرن مونیخ هزینه کردند.

پس از ورود لواندوفسکی به بارسلونا، یولیان ناگلزمن، سرمربی بایرن مونیخ اظهار داشت:

“این تنها باشگاهی در جهان است که می تواند بدون پول بازیکن بخرد. این یک جور عجیب و دیوانه کننده است.”

پس چگونه آنها این کار را انجام دادند؟ “اهرم های اقتصادی” بارسلونا را به شما توضیح می دهیم.

اهرم های اقتصادی بارسلونا چیست؟
اصطلاح “اهرم اقتصادی” در زمینه بارسلونا، اقدام مالی انجام شده به منظور کاهش محدودیت های ناشی از وضعیت بدهی باشگاه را توصیف می کند. در اصل، برای فعال کردن یک “اهرم”، باشگاه تا حدی دارایی ها را به منظور کسب درآمد می فروشد.

خوان لاپورتا، رئیس بارسلونا، با کشیدن «اهرم‌های اقتصادی» در دسترس کاتالان‌ها، به جذب بودجه برای باشگاه در پنجره نقل و انتقالات تابستانی کمک کرده است.

این اهرم ها به معنای فرصت های سودآور و در عین حال پرخطر برای باشگاه برای جمع آوری سرمایه است. در مورد بارسلونا، باشگاه با فروش تلویزیون و حقوق مجوز برای چندین سال آینده، سرمایه جمع آوری می کند.

مقامات بارسلونا در یک مجمع عمومی در ژوئن به فروش بخشی از حقوق تلویزیونی باشگاه و بخشی از مجوز و تجارت (BLM) رأی دادند تا بدهی هنگفت خود را کاهش دهند و سرمایه کافی برای ساختن تیمی قدرتمند برای آینده جمع آوری کنند.

بنابراین، به جای صحبت با جزئیات در مورد فروش حقوق تلویزیون و سایر جنبه های تجارت آینده باشگاه، از اصطلاحات مالی خوشایند “اهرم های اقتصادی” استفاده می شود.

چگونه بارسلونا برای نقل و انتقالات پول جمع می کند؟

بلوگرانا در سال 2021 1.35 میلیارد یورو (1.16 میلیارد پوند / 1.42 میلیارد دلار) بدهی داشت و لاپورتا برای متعادل کردن حساب خود، چراغ سبز برای فروش 49.9 درصد از مجوز و تجارت برند باشگاه (BLM) دریافت کرد.

تا کنون، لاپورتا در مجموع 582 میلیون یورو (495 میلیون پوند / 591 دلار) با فروش 25 درصد از حق پخش تلویزیونی باشگاه در لالیگا برای 25 سال آینده به یک شرکت سرمایه گذاری جهانی به نام خیابان ششم، جمع آوری کرده است.

اهرم اقتصادی اول 🔻

باشگاه ابتدا 10 درصد حق پخش ۲۵ سال آینده را به یک شرکت فروخت و حدود 267 میلیون یورو (229 میلیون پوند / 277 میلیون دلار) به دست آورد. بعداً، این شرکت سهام خود را با 15 درصد افزایش داد که 315 میلیون یورو اضافی برای بارسلونا به ارمغان آورد.

اهرم اقتصادی دوم 🔻

باشگاه بارسلونا دومین اهرم اقتصادی تابستانی خود را پس از واگذاری 15 درصد از حقوق تلویزیونی خود به شرکت سرمایه گذاری خیابان ششم آمریکا برای 25 سال آینده در ازای افزایش سرمایه 400 میلیون یورویی (408 میلیون دلار) فعال کرد.

اخبار مربوط به این جریان توسط SPORT در کاتالونیا گزارش شد و پس از آن مشخص شد که بارسا 10٪ از حقوق تلویزیونی خود را به همان شرکت بدر پایان ژوئن فروخته است.

در آن دوره نشریه SPORT اعلام کرده بود که بارسا روی فعال کردن اهرم سوم کار می کند تا بتواند خریدهای جدید خود را ثبت کند، که برای آن به حدود 100 میلیون یورو (102 میلیون دلار) نیاز دارد.( تمامی خرید های جدید بجز ژول کونده تا امروز ثبت شده‌اند )

بلوگراناها در ماه گذشته از خرید رافینیا و روبرت لواندوفسکی به ترتیب از لیدز یونایتد و بایرن مونیخ خبر داده اند و همچنین شاهد پیوستن فرانک کسیه و آندریاس کریستنسن به تیم اصلی ژاوی هرناندز به عنوان بازیکن آزاد بودیم.
با این حال، با فعال شدن دو اهرم اول، بارسا قادر خواهد بود که مانده منفی حدود 550 میلیون یورو (561 میلیون دلار) از بدهی های خود را پاک کند که به باشگاه اجازه می دهد در قانون حقوقی لالیگا به رتبه اول برود.
(این قانون به این معنی که آنها مجاز هستند برای هر یورو که وارد می شود یک یورو خرج کنند.)

نشریه SPORT خاطرنشان می کند که مذاکرات برای اهرم دوم پیچیده تر از اهرم اول بوده است. این به این دلیل است که وقتی بارسا سال گذشته وام 595 میلیون یورویی (607 میلیون دلاری) خود را در آغاز دوره خدمت خوان لاپورتا دریافت کرد، رئیس لاپورتا 90 درصد از حقوق پخش تلویزیونی باشگاه را به عنوان وثیقه گذاشته بود!

در اهرم اقتصادی سوم، اعتقاد بر این بود که فرنکی دی یونگ، ( منچستریونایتد او را می‌خواهد و چلسی نیز علاقه‌مند است) ممکن است مجبور نباشد باشگاه را ترک کند .البته خروج او حدود 40 میلیون یورو (41 میلیون دلار) در صورتحساب دستمزد آزاد کند.

برای جمع‌آوری پول بیشتر و فعال کردن اهرم مذکور، گمان می‌رفت که کاتالان‌ها درصدی از استودیو بارسا را ​​واگذار کنند که به اندازه ۴۹ درصدی که قبلاً ذکر شد است

اما عدم اطمینان در مورد قراردادهای تابستانی همچنان ادامه داشت

اهرم اقتصادی سوم 🔻

خوان لاپورتا، رئیس بارسلونا، چند هفته قبل گفت که این باشگاه با فروش درصدی از استودیو بارسا، سومین “اهرم اقتصادی” خود را فعال کرد، در حالی که مشخص نبود که آیا لالیگا موافقت خواهد کرد که آنها ثبت نام‌های جدید را ثبت کنند یا خیر.زیرا قوانین تعاریف پیچیده‌ای داشت

لاپورتا در مراسم رونمایی ژول کونده گفت که بارسلونا با فروش 25 درصد از استودیوی بارسا را به پلتفرم بحث برانگیز توکن طرفداران مبتنی بر بلاک چین Socios.com به مبلغ 100 میلیون یورو (83.7 میلیون پوند) موافقت کرده است.

آن زمان لاپورتا اضافه کرد که امیدوار است این توافق باشگاه را قادر سازد تا تمام خریدهای تابستانی خود را ثبت کند. این باشگاه اسپانیایی علاوه بر کونده، تابستان امسال پابلو توره، فرانک کسیه، آندریاس کریستنسن، رافینیا و روبرت لواندوفسکی را نیز به خدمت گرفته بود.

اتلتیک متوجه شد که قرارداد با سوسیوس در زمان اعلام لاپورتا هنوز کامل نشده بود، در حالی که هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند کل مبلغ 100 میلیون یورو را به بارسلونا ارائه کند. با این حال، هر دو طرف اکنون این معامله را اعلام کرده اند.

لاپورتا در زمان فعال سازی اهرم سوم اقتصادی علیرغم خوش‌بینی‌اش، اعتراف کرد که مطمئن نیست که آیا بارسلونا اجازه دارد خریدهای جدید خود را تحت قوانین مالی لالیگا ثبت کند یا خیر.
او در پاسخ به این سوال که آیا سومین “اهرم اقتصادی” باشگاه به آنها امکان می دهد تا بازیکنان جدید خود را ثبت نام کنند، پاسخ داد:🔻

“احساس می کنم که علیرغم چالش ها در حال انجام یک کار هستیم.”
“تفسیر قوانین بازی منصفانه مالی آسان نیست و رقبای ما از این موقعیت سوء استفاده می کنند و درباره بارسا این و آن را می گویند. امیدوارم تفسیر ما مانند لالیگا باشد و مانع ثبت نام بازیکنان نشوند. اگر نه راه حلی پیدا می کنیم. ما روی جدایی (بازیکنان ناخواسته) کار می کنیم، اما کار آسانی نیست.”

بارسلونا می‌خواست قبل از شروع رقابت‌های لالیگا به اضافه کردن بازیکنان به تیم خود ادامه دهد و برناردو سیلوا از منچسترسیتی و همچنین سزار آزپیلیکوئتا و مارکوس آلونسو دو بازیکن چلسی با این تیم لینک بودند.

اما لاپورتا گفت که باشگاه در حال کار بر روی ثبت قراردادهای جدید خود قبل از بازگشت آنها به بازار است.
او گفت:🔻

«در ابتدا باید با بازیکنانی که از قبل قرارداد امضا کرده اند، پیشرفت کنیم. سپس خواهیم دید که آیا می‌توانیم موارد مورد نیاز مربی را جذب کنیم یا خیر.

پس تا به اینجا بارسلونا در تابستان امسال دو “اهرم اقتصادی” را اعلام کرده بود.
در آغاز تابستان، این باشگاه که از نظر مالی آسیب دیده بود، 10 درصد از حق پخش تلویزیونی خود را برای 25 سال آینده به خیابان ششم فروخت، به مبلغ کل سرمایه 267 میلیون یورو (228 میلیون پوند، 272 میلیون دلار).بعد بارسلونا ماه گذشته اهرم دوم خود را با فروش 15 درصد اضافی به همان شرکت فعال کرد، یعنی در مجموع خیابان ششم در مجموع 25 درصد از قراردادهای حقوق تلویزیونی باشگاه را تا سال 2047 به دست آورده است.

کونده ششمین خرید باشگاه است و آنها بیش از 150 میلیون یورو برای بازیکنان جدید خرج کرده اند

اهرم اقتصادی چهارم 🔻

بارسلونا چهارمین “اهرم اقتصادی” خود را فعال کرده است و 24.5 درصد از استودیو بارسا را ​​به مبلغ 100 میلیون یورو (84 میلیون پوند، 102 میلیون دلار) به Orpheus Media فروخته است.
این به دنبال فعال‌سازی اهرم سوم است که هفته گذشته ۲۴.۵ درصد دیگر از استودیو بارسا – بازوی رسانه‌ای بارسلونا – به Socios.com فروخته شد.
پس رسماً بارسلونا ۴۹ درصد از استودیو بارسا( شرکتی که مسئول تبلیغات و ساخت مستندهای تصویری بارسلونا است) را واگذاری دائمی کرده است
یعنی بارسلونا برای ساخت هیچ نوع مستندی در زمینه‌هایی که مربوط به بارسلونا می‌شود دیگر مستقل نیست !

شرکت Orpheus Media توسط جائوما رورس اداره می شود که مدتی است بازیگر بزرگی در صحنه رسانه های اسپانیا بوده است. رورس، تاجر 72 ساله اسپانیایی یک بازرگان، فعالِ سیاسی و تهیه‌کننده فیلم کاتالان اهل اسپانیا است. از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به نیمه‌شب در پاریس، غریبه‌ای دراز و سیاه را ملاقات خواهی کرد، ویکی کریستینا بارسلونا، شاهزاده‌ها، سالوادور و دوشنبه‌ها در آفتاب اشاره نمود همچنین او مدیر اجرایی MediaPro است، شرکتی که حق پخش تلویزیونی لیگ 1 را در تابستان 2020 خریداری کرد اما در ماه اکتبر پرداخت های آن را کنسل کرد.
این شرکت در حال حاضر برخی از حقوق تلویزیون داخلی و خارجی لالیگا را در اختیار دارد و همچنین بازی‌ها را از طریق LaLiga TV تولید و توزیع می‌کند.
بارسلونا قبلاً اهرم های اول و دوم و سوم خود را فعال کرده بود اما باشگاه کاتالانی با لالیگا بر سر ساختار و ارزش این قراردادها اختلاف نظر داشت.

بارسلونا در حال فعال کردن این اهرم‌های اقتصادی است، زیرا قبلاً بدهی‌هایی بالغ بر 1 میلیارد یورو داشته است.
آنها هنوز تحت بررسی هزینه لالیگا قرار نگرفته اند.

اتلتیک دو هفته قبل گزارش داد که جرارد پیکه قرار است با کاهش دستمزد برای کمک به بارسلونا موافقت کند.گفته می شود که قرارداد جدید او تا سال 2024 ادامه خواهد داشت اما با شرایط کاهش دستمزد.

از سرخیو بوسکتس نیز خواسته شده است که حقوق خود را کاهش دهد، اما مانند سایر بازیکنان دارای قرارداد او حق کاهش تا ۵۰ درصد را دارد نه بیشتر

رافینیا، روبرت لواندوفسکی، ژول کونده، فرانک کسیه و آندریاس کریستنسن همه به موقع برای رویارویی با رایو وایکانو در بازی افتتاحیه بارسلونا در لالیگا در روز شنبه رسیدند.

چرا بارسلونا نمی توانست بازیکنان را ثبت نام کند؟

بارسلونا فضای کافی برای ثبت نام بازیکنان جدید خود را در صورت هزینه های خود ایجاد نکرده بود زیرا سیستم ثبت نام بازیکنان لالیگا به طور ذاتی به امور مالی باشگاه مرتبط است.
آنها باید قبل از ثبت نام بازیکنان بیشتر، از فروش بازیکنان یا کاهش دستمزدها یا فعال کردن “اهرم های اقتصادی” خود درآمد کسب میکردند.

آیا اهرم اقتصادی چهارم واقعا کمک کرد؟

فعال کردن این اهرم چهارم، بارسا را ​​به سقف حقوقی نزدیک‌تر می‌کند تا بتواند تمام خریدهای جدید و بازیکنان جدید خود را ثبت کند.

با این حال، منابع به اتلتیک گفته اند که باشگاه همچنان باید فضای بیشتری را در سقف دستمزد خود آزاد کند .حالا یا با کاهش دستمزد یا تعویق حقوق پیکه و بوسکتس، یا فروش فردی پردرآمد مانند فرنکی دی یونگ این را جبران کند

ویکتور فونت یکی از کاندیداهای ریاست بارسلونا درباره پنهان‌کاری و عدم افشا اطلاعات توسط لاپورتا اطلاعاتی به مطبوعات داده است:🔻

“چندین مشکل در اهرم‌های اقتصادی با نام اشتباه وجود دارد. عملیات حقوق حق پخش تلویزیونی با خیابان ششم ارزش دارایی را افزایش نمی‌دهد، مانند افزایش بدهی است. و برای فروش استودیو بارسا، شرکای آن‌ها انتخاب های خوبی نیستند.”
“ما باید اهرم‌ها را یک سال پیش فعال می‌کردیم، نه 18 ماه پس از تصدی، و با عجله‌ای که اکنون انجام می‌دهند. همچنین برای کاهش ضررهای خود از 481 میلیون یورو یاید 15 درصد حقوق را اعمال می‌کردیم و 200 میلیون یورو در سال گذشته دریافت میکردیم

“شرکای انتخاب شده برای رشد استودیو بارسا بهترین انتخاب نیستند. Socios یک شرکت ارزهای دیجیتال است که می تواند هر لحظه ناپدید شود و هیچ تجربه ای با محتوای سمعی و بصری ندارد. و Jaume Roures یک فرد است.”‌‌

لایحه جدید لالیگا درآمد سالانه تلویزیون داخلی و خارجی را در یک ظرف قرار می دهد.

 

10٪ به بخش لالیگا سانتاندر (تیم های لالیگا 2) اختصاص می یابد، در حالی که مابقی 90٪ طبق مدل زیر توزیع می شود:

 

سهم برابر: 50 درصد از درآمد مالی لیگ به طور مساوی بین 20 باشگاه برتر تقسیم می شود.

شایستگی-پول: 25% بین تمامی باشگاه های لیگ بر اساس سایر معیارها که بر اساس 5 سال گذشته است، توزیع می شود.

منابع-تولید: 25٪ بر اساس ظرفیت هر تیم برای تولید منابع توزیع می شود.

این شامل تعداد اعضای رسمی باشگاه، بلیط های فصل فروخته شده و هواداران حاضر در آن می شود.

در رده بندی پر درامدتبین باشگاه‌های از حق پخش اول تیم منچسترسیتی با حدود 280 میلیون در رتبه اول است و بارسلونا با 269 میلیون یورو در رده دوم قرار دارد، پس از آن لیورپول با 268 میلیون یورو و رئال مادرید با 267 میلیون یورو در رده‌های بعدی قرار دارند.

اگر فرض را بر این بگیریم که رقم پایه ( بدون در نظر گرفتن حق رشد پخش تلویزیونی بر اساس فینالها و…) همین ۲۶۹ میلیون یورو باشد، لاپورتا در مقابل ۶۰۰ میلیون یورو ۲۵ درصد از هر آنچه حق پخش حساب می‌شود را برای ۲۵سال آینده فروخته است،یعنی ۱/۶۸۱/۲۵۰/۰۰۰ میلیارد یورو که نرخ رشد ده درصدی به صورت میانگین هم در نظر بگیریم حدود ۲میلیارد یورو خواهد شد
این بدون در نظر گرفتن جهش های ناگهانی حقوق پخش و همچنین تاثیر کوید می‌باشد(معیار ما سال قبل بوده است که تیم‌ها در ضرر و کسر مالی برای کوید در حق پخش بوده‌اند)

نوشته‌های مشابه