| | | | |

نگاهی بر وضعیت بروسیا دورتموند در فصل پیش رو

فوتبال724 – (به نقل از وبسایت رسمی بوندسلیگا) رقابت تیم های آلمانی بر سر تصاحب بوندسلیگا از ساعت ساعت 23 روز جمعه 26 شهریور با بازی بایرن مونیخ و شالکه آغاز می‌شود. اما آیا قدرت دوم فوتبال آلمان یعنی بروسیا دورتموند می‌تواند به روند قهرمانی های پیاپی بایرن مونیخ پایان دهد؟

بروسیا دورتموند پس از نتایج ضعیف در سال های 2015 و 2016 در بوندسلیگا، روند پیشرفت نامحسوسی را در پیش گرفته است. این تیم در فصل 2018/19 تا مرز دستیابی به این عنوان رفت اما فاصله 2 امتیازی با بایرن این اجازه را به آنها نداد. سرعت این روند در دوران لوسین فاوره پیشرفت چشمگیری داشته است. اینجانب در این مقاله این پیشرفت ها را در دوران این سرمربی مورد بررسی قرار داده ام.

نگاهی بر فصل قبل

شکست دادن آگزبورگ و کلن در دو هفته ابتدایی با 8 گل زده و تنها 2 گل خورده، نویدی برای طرفداران مبنی بر تغییرات بوجود آمده در این تیم بود. اما استفاده از سیستم فصل قبل (2018/19) یعنی سیستم 1-3-2-4 با افراد جدید آن طور که باید، جواب نداد؛ پس از هفته 12ام که با تساوی 3-3 مقابل پادربورن قعر جدولی همراه بود فاوره ترجیح داد که سیستم را با 3-4-3 عوض کند.

 

نتیجه این تغییر، بازیکنان بیشتر در خط حمله بود. با دو مدافع جلوتر در هر طرف هوملس، او قادر بود که با دقت بالای پاس هایش (90 درصد) جریان بازی را از همان عقب به بازی دیکته کند. اشرف حکیمی و رافائل گوئریرو به عنوان بال چپ و راست تاثیر مثبتی داشتند. حکیمی در فصل قبل موفق به ثمر رساندن 5 گل و 10 پاس گل شد. از جهتی دیگر هم سانچو مهار ناپذیر بود؛ او به عنوان یک وینگر در هر دو سیستم شکوفا شد؛ او این رقابت ها را با دستیابی به 33 گل بوندس لیگا و 39 گل در تمام مسابقات به پایان رساند؛ همچنین سانچو اولین بازیکن در میان 5 لیگ برتر اروپایی بود که تعداد گل ها و پاس گل هایش 2 رقمی شد.

اما دورتموند به یک فرد قدرتمند و لایق دیگر در خط حمله (نوک) احتیاج داشت. پس هالند در ژانویه به تیم ملحق می‌شود. او رکورد ها را به درستی می‌شکست و مدافعان را جا می‌گذاشت. گل رویس مقابل پادربورن (3-3) یکی از 9 گل او در نیم فصل اول بود. اما مصدومیت مجددا در کمین او بود و او تنها در 2 بازی از نیم فصل دوم شرکت داشت. تا الان؛ او در زمین بسیار موفق بود. مهاجم نروژی با 3 گل در تنها 23 دقیقه اول بازی اش در دورتموند (به عنوان بازیکن تعویضی) در مقابل آگزبورگ شروع کرد و در مجموع در 60 دقیقه اول بازی اش در بوندسلیگا 5 گل به ثمر رساند.

ممکن است منقدان به 13 امتیاز اختلاف دورتموند با صدر جدول اشاره کنند؛ اما در دومین درکلاسیکر فصل در ماه می، دورتموند می‌توانست فاصله با بایرن را به 1 امتیاز برساند. ضربه چیپ جاشوا کیمیچ کراروات بایرنی ها برای جشن قهرمانی را سفت کرد. روحیه و تلاش بازیکنان دورتموند پس از آن شکست متلاشی شد اما هنوز با رتبه سوم 3 امتیاز فاصله داشتند.

نگاهی بر تغییرات بروسیا دورتموند در فصل پیش رو

بروسیا دورتموند با به خدمت گرفتن هوملس از بایرن، هازارد از گلادباخ و شولتس از لورکوزن در تابستان فصل قبل، تحول بزرگی در دستورات و پتانسیل تیم ایجاد کرد.

در تابستان کنونی آنها موفق به جذب جود بلینگهام از بیرمنگهام، امره جان از یوونتوس (فعال کردن بند خرید)، توماس میونیر از PSG، رینیر به طور قرضی (بدون بند خریدو 2 ساله) از رئال مادرید و امانوئل فرای و یوسف موکوکو از تیم های پایه خود باشگاه شدند. حال با تقویت خط دفاعی با میونیر و خط میانی با جان و بلینگهام، ترکیب منسجم تر شده است. علت جذب این تعداد بالا از بازیکنان را از زبان لوسین فاوره، سرمربی این تیم بشنویم:

ما اغلب در هفته 3 بازی خواهیم کرد، ما باید بازیکنان آماده داشته باشیم. ما احتیاج به دو تیم داریم، دو تیم کامل، در غیر این صورت فصل پیش رو دشوار خواهد بود

با توجه به جذب مهره های زیاد توسط باشگاه و فشردگی بازی ها در فصل پیش رو، پس باید انتظار تغییر دستور ها و وجود یک ترکیب دیگر را از این سرمربی داشته باشیم.

یک فصل کامل با هالند باید کابوسی برای مدافعان بوندسلیگا، و یک رقابت دیوانه وار با رابرت لواندوفسکی بر سر تصاحب توپ آقای گلی بوندسلیگا باشد (تندیس توپ جنگی که هرساله به برترین گلزن فصل بوندسلیگا اعطا می‌شود). همچنین دورتموند به اندازه زوج رویس و سانچو، به زوج هازارد و برانت و حتی رینا، کسی که در 17 سالگی اش در سیگنال آیدونا پارک دقیقا مسیر هم وطن خود یعنی کریستین پولیسیچ را طی می‌کند می‌بالد. بازیکن فولادین سابق یوونتوس یعنی امره جان، مکمل بسیار خوبی برای ویتسل در خط میانی است. همچنین کشف جود بلینگهام، بازیکن میانی box-to-box تیم ملی زیر 21 سال انگلیس از شهر بیرمنگهام (Birmingham) موجب بیشتر شدن رقابت بر سر فیکس بودن در خط میانی شده است.

مطمئناً دورتموند نقل و انتقالات بیشتری دارد. آنها تمایلشان نسبت به فروش ستاره هایشان را در فصل های قبلی نشان دادند؛ اما سیاه و زرد ها قابلیت غیر قابل توصیفی در پرکردن تیم خود دارند. بعد از دمبله پولیسیچ شروع به درخشیدن کرد، و بعد از انتقال او به چلسی سانچو آماده بود تا کانون توجهات را به دست بگیرد. اوبامیانگ بازیکن مورد علاقه هواداران بود اما چه کسی در دیوار زرد دلش برای او تنگ شده وقتی آنها هالند را دارند؟

این خرید بازیکن باهوش است که مانع به وجود آمدن شکاف عظیم در ترکیب می‌شود. دورتموند حکیمی را نخریده بود؛ او یک قرارداد قرضی 2 ساله از رئال به دورتموند داشت که در پایان قراردادش امضا با اینتر میلان را به دورتموند ترجیح داد و در طول این دو سال، کسی متوجه ضعف در دفاع راست و جای خالی شورله یا میخیتاریان نشد. راه حل بروسیا دورتموند را می‌خواهید؟ به خدمت گرفتن توماس میونیر، مدافع راست بلژیک به طور رایگان از پاریس سن ژرمن در لیگ قهرمانان!

اما جواب سوال (( آیا آنها می توانند برای اولین بار از سال 2012 از بایرن بهتر ظاهر شوند)) را فقط زمان به ما می‌گوید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید