نیوکاسل یونایتد و رد پای نخست‌ وزیر بروس جانسون در فروش آن به عربستان

به گزارش فوتبال۷۲۴ دفتر بوریس جانسون از افشای مکاتبات مهم مربوط به فروش جنجالی 305 میلیون پوندی نیوکاسل یونایتد به صندوق دارایی دولتی عربستان سعودی در سال گذشته جلوگیری می کند.

دفتر کابینه اعتراف کرده است که نخست وزیر درباره تصاحب نیوکاسل با یک مشاور ویژه در عربستان سعودی ارتباط برقرار کرده است، اما از انتشار ایمیل ها و پیام هایی که آنها مبادله کرده‌اند خودداری می کند.

دفتر نخست‌وزیر بروس جانسون در پاسخ به درخواست آزادی اطلاعات این روزنامه مدعی شد که افشای این مکاتبات می تواند نقش بریتانیا در خاورمیانه را تضعیف کند.

در نامه به این روزنامه آمده است:🔻

«دفتر کابینه قبول دارد که منافع عمومی در علنی بودن وجود دارد. ما این منافع را در مقابل منافع عمومی قوی تر در بریتانیا که بتواند با موفقیت منافع ملی ما را دنبال کند، سنجیده ایم.
انتشار اطلاعاتی که به صورت محرمانه با بریتانیا به اشتراک گذاشته شده است، می تواند نقش بریتانیا را در منطقه خاورمیانه و جاهای دیگر تضعیف کند. اگر می‌خواهیم به ایفای نقش تأثیرگذار ادامه دهیم، روابط دوجانبه(ایمیلها) ما باید محافظت شود.»

لیگ برتر سرانجام در اکتبر 2021 پس از ماه‌ها بحث و جدل با فروش نیوکاسل موافقت کرد، زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که توسط اطلاعات آمریکا متهم به تایید عملیات دستگیری یا قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار رای داد.

مشخص است که بن سلمان شخصاً در ژوئن 2020 با جانسون تماس گرفت و در متنی به او هشدار داد که روابط انگلیس و عربستان آسیب خواهد دید مگر اینکه فروش 300 میلیون پوندی به صندوق PIF تأیید شود.

بن سلمان رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان است که 80 درصد سهام نیوکاسل را در اختیار دارد. او سپس به جانسون گفت:🔻

“ما از لیگ برتر انتظار داریم که تجدید نظر کند و نتیجه اشتباه خود را اصلاح کند

ولیعهد سعودی محمد بن سلمان شخصاً در ژوئن 2020 با جانسون تماس گرفت

وزارت دفاع از دفتر کابینه درخواست کرد که ایمیل‌ها و پیام‌های جانسون و کن کاستا که مشاور ویژه نخست‌وزیر در مورد چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی بود را منتشر کند.

مشخص نیست که چه نوع مکاتباتی می تواند به طور بالقوه به وجهه بریتانیا آسیب برساند، اما دفتر نخست‌وزیر بروس جانسون به وضوح احساس می کند که برخی از پیام ها آنقدر انفجاری هستند که نمی توان آنها را عمومی کرد.

در ادامه این نامه آمده است: 🔻

«بررسی مؤثر روابط بین‌الملل به حفظ اعتماد و اطمینان بین دولت‌ها بستگی دارد. این رابطه اعتماد امکان تبادل آزادانه و صریح اطلاعات را با درک اینکه به صورت محرمانه با آن رفتار خواهد شد، می دهد.ثروت نیوکاسل از زمان تصاحب 300 میلیون پوندی احیا شده است.اگر بریتانیا به چنین اعتمادهایی احترام نگذارد، توانایی ما برای حفاظت و ارتقای منافع بریتانیا از طریق روابط بین‌الملل با مشکل مواجه خواهد شد. سایر دولت‌ها ممکن است در آینده تمایلی به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس با بریتانیا نداشته باشند و به نوبه خود ممکن است کمتر به محرمانه بودن اطلاعات ارائه شده توسط دولت بریتانیا به آن‌ها احترام بگذارند تا به منافع بریتانیا آسیب برساند.»

لیگ برتر تضمین‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را پذیرفت که دولت عربستان هیچ تأثیری بر نیوکاسل نخواهد داشت ولی نکته جالب این است که لباس تیم دوم این تیم به رنگ‌های سبز و سفید (پرچم عربستان) خواهد بود.

وزارت دفاع درخواست بازنگری در تصمیم آزادی اطلاعات کرده است.
لیگ برتر اصرار دارد که به طور مستقل و فارغ از فشارهای سیاسی به این تصمیم رسیده است. دفتر نخست‌وزیر بروس جانسون گفته است که هیچ نقشی در سرمایه گذاری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در نیوکاسل نداشته است.

اتحادیه تنها پس از تقریبا 20 ماه بررسی، فروش را تایید کرد.

دفتر نخست‌وزیر بروس جانسون از افشای پیام های بوریس جانسون در مورد خرید باشگاه خودداری کرده است

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید