| | |

هر دهه پنج بازی، بررسی بازی ‌های به یاد ماندنی بایرن‌ مونیخ در هر دهه- دهه ۱۹۷۰ قسمت اول

اختصاصی فوتبال۷۲۴
در این مقاله در ۶ قسمت ۵ بازی مهم و سرنوشت ساز ۶ دهه بایرن را با شروع از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ بررسی خواهیم کرد و هر دهه را در دو پارت در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم.

در این مقاله قصد داریم برای شما داستان پنج بازی بسیار مهم بایرن مونیخ در دهه ۱۹۷۰ را بازگو کنیم.

همواره از دهه 70 میلادی به عنوان دهه طلایی بایرن مونیخ یاد می شود.در این دهه بایرن انواع و اقسام افتخارات را به دست اورد و به عنوان یکی از بزرگان اروپا به جهانیان معرفی شد.
بایرن در این دهه طی 6 سال با کسب 5 قهرمانی داخلی و 6 قهرمانی بین المللی تعداد جام هایش را در ویترین افتخارات دوبرابر کرد.

افتخارات بایرن مونیخ در دهه 1970:

3 قهرمانی بوندسلیگا در فصل های 1971–72 ، 1972–73 ، 1973–74
1 قهرمانی دی اف بی پوکال در فصل 1970–71
3 قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان اروپا در فصل های 1973–74 ، 1974–75 ، 1975–76
یک قهرمانی جام بین قاره ای در فصل 1976

(جام بین قاره‌ای از سال ۱۹۶۰ به‌طور رفت و برگشت هرساله بین قهرمان جام لیبرتادورس و لیگ قهرمانان اروپا برگزار میشد و از سال 1979 تا سال ۲۰۰۴ با حمایت مالی شرکت خودروسازی تویوتا در ژاپن برگزار می‌شد که در این مدت به جام تویوتا نیز معروف شد. از سال ۲۰۰۵ تاکنون جام باشگاه‌های فوتبال جهان جایگزین این مسابقات شده است)

بازیکنان اصلی بایرن نیز در دهه شصت اکنون به سوپراستار های جهانی تبدیل شده بودند که در تیم ملی آلمان و بایرن مونیخ مهره های تعیین کننده ای بودند.
در آن سالها اودولاتک به توصیه بکن باوئر به عنوان مربی بایرن انتخاب شد.
اودولاتک در دوران آلمان نازی در لهستان مدرن متولد شده بود.او قبل از بایرن در اوایل سال 1965 به عنوان یکی از دستیاران هلموث شون سرمربی آلمان در کنار دتمار کرامر انتخاب شده بود که توانستند آلمان را به فینال جام جهانی 1966 انگلستان برسانند.
اما انتصاب او به عنوان مربی بایرن شک و تردید های زیادی را دربر داشت زیرا تا آن زمان او تجربه مربی گری در تیم های باشگاهی را نداشت و همچنین وی جانشین برانکو زبکی میشد که بایرن را به قهرمانی بوندسلیگا رسانده بود.
اودولاتک در اولین فصل مربی گری اش (1971-1970) در بایرن استعداد هایی مانند اولی هوینس و پل برایتنر را به تیم اضافه کرد و از آن به بعد سلطه بایرن بر رقابت های داخلی و اروپایی شروع شد هر چند که لاتک در اولین فصلش با برد 2 بر 1 مقابل کلن تنها موفق به کسب پنجمین قهرمانی بایرن در دی اف بی پوکال شد و در بوندسلیگا نیز با کسب 48 امتیاز در رتبه دوم و پایینتر از مونشن گلادباخ 50 امتیازی قرار گرفت که آن فصل قهرمان بوندسلیگا شده بودند.کره اسب ها در آن دهه سرسخت ترین و قدرتمند ترین رقیب بایرن در بوندسلیگا بودند.

28 ژوئن سال 1972 بایرن مونیخ 5-1 شالکه

بایرن مونیخ در آخرین بازی فصلش در لیگ باید در مقابله شالکه بازی میکرد.بایرن با 53 امتیاز در صدر جدول بود و شالکه با 52 امتیاز در رتبه دوم و این بازی تکلیف قهرمان این فصل از رقابت های بوندسلیگا را روشن میکرد.
از نکات جالب این بازی می توان به این اشاره کرد در المپیااستادیوم تازه ساخت شهر مونیخ برگزار میشد و اولین بازی در تاریخ بوندسلیگاست که پخش زنده تلویزیونی داشته است.
جانی هانسن در دقیقه 31 گل اول بایرنرا با پاس گل فرانتز بوله روث به ثمر میرساند. 9 دقیقه بعد نیز پل برایتنر با پاس گل گرد مولر گل دوم بایرن را وارد دروازه شالکه میکند.در نیمه دوم کلاوس فیشر یکی از گل های خورده شالکه را جبران میکند اما در دقیقه 69 ویلی هافمن باز هم با پاس گل گرد مولر گل سوم بایرن را به نام خود ثبت میکند.بایرن سیری ناپذیر است و باز هم به سمت دروازه شالکه هجوم میبرد.در دقیقه 80 اولی هوینس با پاس گل زیبای فرانتس بکن باوئر گل چهارم را وارد دروازه شالکه میکند و در آخر بکن باوئر با زدن گل پنجم تیر خلاص را بر پیکر بی جان شالکه شلیک میکند و بایرن قهرمان بوندسلیگا می شود.

با این پیروزی و قهرمانی باواریایی ها بسیاری از رکورد ها جا به جا شد از جمله بیشترین امتیاز (55 امتیاز) و بیشتر گل زده در یک فصل (101 گل).
همچنین گرد مولر با زدن 40 گل در آن فصل رکورد جاودانه ای از خود به جای گذاشت که تاکنون کسی موفق به شکستن آن نشده.
المپیااستادیوم با ظرفیت 80000 نفر یکی از زیباترین و خوش ساخت ترین استادیوم های آن سالها بود که باعث میشد بایرن مونیخ نسبت به دیگر رقبای خود مانند مونشن گلادباخ از برتری مالی برخوردار باشد و درآمد هایش از این استادیوم این امکان را به بایرن میداد تا برخلاف گلادباخ بتواند بازیکنان اصلی خود را حفظ کند.

بایرن بعد از این فصل دو بار پیاپی دیگر نیز به قهرمانی بوندسلیگا رسید.

سال 1973 مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ در مقابل دینامو درسدن

پس از جنگ جهانی دوم آلمان بین دو بلوک شرق و غرب تقسیم شد.یک ملت که اکنون از هم جدا شده بودند از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تفاوت های زیادی پیدا کردند که حتی این اختلاف در حال حاضر بین شرق و غرب آلمان قابل مشاهده است. بازی های فوتبالی بین این دو کشور اغلب به عنوان مبارزات طبقاتی بین غرب سرمایه دار و شرق کمونیست تلقی میشد اما اغلب به عنوان جنگ برادران نامیده میشد.

قهرمانان آلمان شرقی در 1957 وارد دیگر رقابت های اروپایی شدند. در حالی که این امکان وجود داشت تا تیم های این آلمان شرقی و آلمان غربی مقابل یکدیگر قرار بگیرند اما این اتفاق رخ نداد تا در فصل 1974-1973 بایرن مونیخ در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف قهرمان آلمان شرقی دینامو درسدن برود.
بایرن در مرحله قبلی قهرمان سوئد اتویدابرگس اف اف را در ضربات پنالتی حذف کرده بود و دینامو درسدن در مجموع رفت و برگشت با نتیجه 4 بر 3 یوونتوس را از پیش رو برداشته بود.

بازی رفت در 24 اکتبر در المپیااستادیوم مونیخ برگزار شد. رینر ساشا در دقیقه 13 گل اول را برای دینامو درسدن به ثمر میرساند اما درست 4 دقیقه بعد ویلی هافمن گل تساوی بایرن را به ثمر رساند. برند دورنبرگر در دقیقه 26 بایرن را از رقیب شرقی اش پیش می اندازد اما رینر ساشا در دقیقه 34 باز هم بازی را به تساوی می کشاند و در دقیقه 42 با گلزنی گرت هایدلر برای سومین بار دروازه بایرن فرو میریزد و نیمه اول با برتری 3 بر 2 شرقی ها به پایان می رسد.در نیمه دوم فرانتز روث در دقیقه 71 گل تساوی بایرن را به ثمر می رساند و سر انجام با گلزنی گرد مولر در دقیقه 83 بایرن بازی رفت در خانه را با پیروزی به پایان می رساند.
بازی برگشت در 7 نوامبر در دینامو استادیوم شهر درسدن برگزار شد.این بازی انقدر برای مردم المان اهمیت داشت که 300000 درخواست بلیط برای حضور در استادیوم برای این بازی ثبت شد.
دقایقی از شروع بازی نگذشته بود که اولی هوینس در دقیقه 10 گل اول بایرن را به ثمر می رساند و درست دو دقیقه بعد گل دوم را نیز وارد دروازه دینامو می کند.در دقیقه 42 سیگمار واتزلیچ یکی از گل های دینامو درسدن را جبران می کند.
با شروع نیمه دوم دینامو درسدن خیلی زود توسط هارتموت شاد در دقیقه 52 بازی را به تساوی می کشاند و درست 4 دقیقه بعد راینهارد هافنر گل سوم را برای دینامو به ثمر می رساند و امید را دل هواداران دینامو برای تکمیل کامبک زنده می کند اما این دلخوشی زیاد طولانی نمی شود. گرد مولر درست دو دقیقه بعد در دقیقه 58 گل سوم بایرن را به ثمر می رساند و بازی با نتیجه 3-3 به پایان میرسد و بایرن به مرحله بعد صعود می کند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید