| | |

هر دهه پنج بازی، بررسی بازی ‌های به یاد ماندنی بایرن مونیخ در هر دهه- دهه ۱۹۷۰ قسمت دوم

اختصاصی فوتبال۷۲۴
در این مقاله در ۶ قسمت ۵ بازی مهم و سرنوشت ساز ۶ دهه بایرن را با شروع از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ بررسی خواهیم کرد و هر دهه را در دو پارت در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم. در این مقاله قصد داریم برای شما داستان پنج بازی بسیار مهم بایرن مونیخ در دهه ۱۹۷۰ را بازگو کنیم.

17 می سال 1974 بایرن مونیخ 4-0 اتلتیکو مادرید

در آن روز ها با تساوی در 120 دقیقه نباید منتظر ضربات پنالتی می بودید بلکه باید صبر می کردید تا دو تیم یکبار دیگر در یک مسابقه دیگر به مصاف هم بروند.
لوئیز آراگونس مردی که در سال 2008 اولین قهرمانی بین المللی برای برای اسپانیا کسب کرد در دقیقه 114 گل برتری را برای اتلتیکو به ثمر رساند.در حالی که به نظر می رسید تیم اسپانیایی قهرمان می شود، آرنولد شوارتزنبک درست در ثانیه های پایانی جایی که هیچ امیدی برای باواریایی ها باقی نمانده بود با یک ضربه زیبا گل تساوی بایرن را به ثمر می رساند و بازی را به تساوی می کشاند.
مسابقه بعدی 2 روز بعد میان این دو تیم برگزار شد.
این اولین بار در تاریخ این رقابت ها بود که یک بازی تکرار می شود و موفقیت بایرن در آن، این تیم را به عنوان یکی از قدرت های اروپا مطرح می کرد. بایرن در این بازی با نتیجه سنگین 4 بر 0 اتلتیکو را در هم کوبید.اولی هوینس و گرد مولر در این بازی برای بایرن گلزنی کردند که سهم کدام دو گل بود. این اولین باری بود که یک تیم آلمانی در این رقابت ها قهرمان می شود.
درست چند ماه بعد آلمان با حضور 6 بازیکن از بایرن در فینال جام جهانی هلند را شکست دادند و قهرمان جهان شدند.

 

12 می سال 1976 بایرن مونیخ 1-0 سنت اتین

در فصل قبلی این دو تیم در مرحله نیمه نهایی مقابل هم قرار گرفتند که در بازی برگشت بایرن مونیخ با گل های دورنبرگر و فرانتس بکن باوئر به پیروزی رسید و به فینال رفت. در فینال نیز با شکست لیدز یونایتد به دومین قهرمانی پیاپی رسید.در بازی فینال فرانتز روث و گرد مولر برای بایرن به ترتیب گل های برتر بایرن در برابر لیدز را به ثمر رساندند.
حال این دو تیم درست یکسال بعد از آن نیمه نهایی باید در فینال مقابل یکدیگر قرار بگیرند و سنت اتین فرصت خوبی برای انتقام سال پیش از بایرن بدست آورده بود.
سنت اتین به ترتیب با حذف باشگاه دانمارکی کیج اوبنهاوس بولد کلاب (Kjøbenhavns Boldklub)، رنجرز اسکاتلند و دینامو کیف شوروی و حذف پی اس وی ایندهوون در مرحله نیمه نهایی به فینال مسابقات رسیده بود.
از آن طرف بایرن مونیخ به ترتیب با حذف ژونسش (Jeunesse Esch) از لوکزامبروگ، مالمو سوئد، بنفیکا و با حذف رئال مادرید در نیمه نهایی،حریف سنت اتین در فینال مسابقات شد.

اودولاتک به دلیل نتایج ضعیفش در بوندسلیگا در سال پیش اخراج شده بود و دتمار کرامر اهل دورتموند جایگزین او شده بود. کرامر قد کوتاهی داشت که همین باعث شده بود به او لقب ناپلئون را بدهند همچنین بدلیل توجه بیش از اندازه اش به جزئیات به استاد فوتبال نیز مشهور بود، بایرن نیز در فصل اول حضور کرامر به عنوان مربی در جایگاه دهم بوندسلیگا قرار گرفت ولی با این حال با پیروزی در مقابل لیدز در فینال مسابقات، سهمیه حضور برای فصل بعد را کسب کرده بود و حال کرامر باید کاری که در فینال فصل پیش مقابل لیدز انجام داده بود را مقابل سنت اتین نیز تکرار میکرد.

فرانتز روث اسطوره باشگاه بایرن مونیخ که مهارت خاصی در گلزنی در فینال ها برای این تیم در دهه ۱۹۷۰ داشت در دقیقه 57 ضربه کاشته ای را که برای بایرن به دست آمده بود را با یک شوت زیبا وارد دروازه سنت اتین کرد و در آخر نیز بایرن با تک گل این اسطوره به سومین قهرمانی پیاپی خود در این رقابت ها رسید و پس از آژکس به دومین باشگاهی تبدیل شد که موفق به انجام همچین کاری می شود این شاهکاری بود که تا زمان زین الدین زیدان و سه قهرمانی متوالی اش با رئال مادرید تکرار نشد.

9 اکتبر سال 1976 بایرن مونیخ 0-7 شالکه

بسیاری استدلال می کنند که پایان سالهای طلایی بایرن در دهه ۱۹۷۰ با پیروزی در جام بین المللی در دسامبر سال 1976 مصادف شده است اما پایان دوره طلایی بایرن به دست شالکه رقم خورد.
بایرن از فصل 1974-1973 با وجود رقیب قدرتمندی به نام گلادباخ در بوندسلیگا قهرمان نشده بود و از این رو برای قهرمانی بوندسلیگا در فصل 1977-1976 اشتیاق زیادی در این تیم وجود داشت اما بایرن فصل خوبی را شروع نکرد و در 9 بازی ابتدایی خود تنها نیمی از بازی های خود را با پیروزی به پایان رسانده بود و در جایگاه چهارم قرار داشت.
بازی مقابل شالکه ای که در رده نهم جدول قرارداشت می توانست گام مهمی در جهت نزدیک شدن به بوروسیا مونشن گلادباخ در جدول باشد ولی جریان بازی بر خلاف انتظار باواریایی ها پیش رفت و شالکه سنگین ترین شکست بایرن مونیخ در بوندسلیگا را به این باشگاه تحمیل کرد با نتیجه باور نکردنی 7 بر 0.
بایرن نیمه اول را با نتیجه 2 بر 0 به پایان رساند اما کار در نیمه دوم برای آنها بدتر شد و 4 گل دیگر نیز خوردند. کلاوس فیشر مهاجم متولد اهل باواریا که سابقه بازی در مونیخ 1860 را نیز داشت با زدن 4 گل در این بازی خاطره ای فراموش نشدنی برای هواداران هر دو تیم ساخت که حتی امروزه نیز هواداران شالکه این موضوع را به هواداران بایرن مونیخ یاداوری می کنند.

طی دو سال بعدی بکن باوئر و گرد مولر هردو به آمریکا می روند و سپ مایر نیز با یک تصادف و مصدومیت سنگینش دوران فوتبالیش تمام می شود و هسته اصلی قهرمانی های بایرن در طی سال های گذشته از این تیم میروند اما این پایان کار برای بایرن مونیخ در دهه ۱۹۷۰ نبود.

منتظر مقاله دهه 1980 و فراز و نشیب هایی که این دهه برای بایرن به ارمغان داشت باشید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید