| | |

هر دهه پنج بازی، بررسی بازی ‌های به یاد ماندنی بایرن‌ مونیخ در هر دهه- دهه 1960 قسمت دوم

اختصاصی فوتبال۷۲۴
در این مقاله در ۶ قسمت ۵ بازی مهم و سرنوشت ساز ۶ دهه بایرن را با شروع از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ بررسی خواهیم کرد و هر دهه را در دو پارت در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم.

در این مقاله قصد داریم برای شما داستان پنج بازی بسیار مهم بایرن مونیخ در دهه ۱۹۶۰ را تعریف کنیم.
قسمت دوم از دهه شصت

31 می سال 1967: بایرن مونیخ 1-0 گلاسگو رنجرز 0

سالهای طلایی بایرن (1978-1965) شروع شده بود. با قهرمانی بایرن در دی اف بی پوکال آنها به صورت مستقیم به لیگ برندگان اروپا راه یافتند. جام برندگان اروپا (به اختصار CWC) یکی از تورنمونت های بین اروپایی بود که اولین بار در فصل 1961-1960 برگزار شد، اما تا ماه اکتبر سال 1963 به رسمیت شناخته نمیشد. این مسابقات در سال 1999 با 39 دوره برگزاری منحل شد. بعد از آن با تغییری جزئی در جام باشگاه های اروپا و عوض شدن لوگو و اسم آن به جام یوفا با این تورنمونت ادغام شد. این رقابت ها از سال ۲۰۰۹ تا کنون به عنوان لیگ اروپا تغییر نام داده است.

در آن دوره از مسابقات خبری از مرحله گروهی نبود و تیم ها در غالب مسابقات حذفی به صورت رفت و برگشت مقابل هم قرار میگرفتند.بایرن مونیخ در راه رسیدن به فینال در مرحله اول تیم تاتران پرسوف جمهوری چک را در مجموع با نتیجه 4 بر 3 حذف کرد و در مرحله بعدی نیز با همین نتیجه از سد شمروک روورز ایرلند رد شد. در مرحله بعدی بایرن به مصاف راپید وین از اتریش رفت که بازی رفت را با نتیجه 1 بر 0 به تیم اتریشی واگذار کرد ولی در بازی برگشت بایرن با زدن یک گل در 90 دقیقه بازی را به وقت های اضافه کشاند و با زدن یک گل دیگر راپید وین را از پیش رو برداشتند تا به مصاف استاندارد لیژ از بلژیک بروند که در مقابل این تیم در مجموع با زدن 5 گل در مقابل یک گل استاندارد لیژ آنها را در هم کوبیدند و به فینال مسابقات راه پیدا کردند
فینال مسابقات در استاتیشس استادیوم شهر نورنبرگ که ظرفیت 69480 نفری داشت برگزار شد.تا دقیقه 90 بازی بدون گل باقی ماند.تیم رنجرز تیم برتر میدان بود که حتی یک گل آنها توسط داور قبول نشده بود که باعث شد هوادارانی که از اسکاتلند پس از طی مسافت طولانی به عشق تیمشان به نورنبرگ سفر کرده بودند دلسرد شودند.زلاتکو سیکاچوکفسکی که پس از برهم خوردن مذاکراتش با بایرن در سال 1963 اکنون مربی بایرن شده بود هوش و ذکاوتش در تاکتیک های دفاعی زبانزد بود و دفاع عالی بایرن مانند سدی محکم در برابر حملات کوبنده رنجرز مقاومت می کرد و بالاخره این دفاع مستحکم در آن بازی سبب قهرمانی باواریایی ها شد.
در دقیقه 109 بازیکن تازه اضافه شده به تیم فرانتز بوله روت با یه ضربه والی زیبا توپ را به تور دروازه رنجرز چسباند و گل قهرمانی بایرن را به ثمر رساند و باعث شد بایرن اولین جام بین المللی خود را کسب کند.این بازیکن به دلیل توانایی اش در زدن گل های حساس در فینال های مختلف برای بایرن نزد هواداران از محبوبیت خاصی برخوردار بود.

 

 

10 جون سال 1967 : بایرن مونیخ 4-0 هامبورگ

بایرن در اولین بازی خود هرتابرلین را با نیجه 3 بر 2 شکست داد، در مرحله بعد ارکنشویک را با نتیجه 3 بر 1 حذف کرد و شالکه را با نتیجه 3 بر 2 کنار زد و در نیمه نهایی نیز رقیب خود مونیخ 1860 را با نتیجه 3 بر 1 از پیش رو برداشت تا به فینال مسابقات برسد.بایرن در فینال مسابقات که در نکاراستادیوم شهر اشتوتگارت برگزار میشد به مصاف هامبورگ رفت و در این روز بایرن به سومین باشگاه آلمانی تبدیل شد که از عنوان قهرمانی خود دفاع میکند.
بایرن در آن بازی با همکاری فوق العاده گرد مولر و راینر اوهلهاوزر با 3 گل پیش افتاد. در دقایق 23 و 76 مولر گل اول و سوم بایرن را به ثمر رساند و گل دوم را اوهلهاوزر در دقیقه 72 وارد دروازه هامبورگ کرد.
در دقیقه 84 نیز بایرن از روی نقطه پنالتی گل چهارم را به ثمر رساند.با وجود اینکه بایرن آن فصل را در جایگاه ششم به اتمام رسانده بود اما با قهرمانی در جام برندگان اروپا و پوکال کافی بود تا به عنوان یک قدرت نوظهور آلمانی شناخته شود

 

7 جون سال 1969: بایرن مونیخ 2-1هانوفر

فصل پیش (1968-1967) برای بایرن مونیخ فصل موفقی به حساب نمیامد.با پنجم شدن در لیگ و حذف شدن در مرحله نیمه نهایی مقابل بوخوم از کسب سهمیه لیگ برندگان اروپا برای فصل بعد بازماند و در جام برندگان اروپا با زدن 7 گل به پاناتینایکوس و زدن همین تعداد گل در مرحله بعدی به ویتوریا د ستوبال نماینده پرتغال شروع طوفانی داشت اما در مرحله نیمه نهایی در مجموع با نتیجه 2 بر صفر مقابل میلان حذف شد و از رسیدن به فینال مسابقات باز ماند.
بایرن بازیکن بین المللی سابق خود برانکو زبک را برای فصل بعدی ( 1969-1968) به عنوان مربی استخدام کرد.رویکرد سختگیرانه زبک باعث ایجاد نظم و انضباط در زمین شد.بعد ها بکن باوئر در رابطه با او میگوید که زبک سبک جدیدی را در بایرن پایه ریزی کرد.
زبک آغازگر عصر جدیدی در تاریخ بایرن بود که ماه عسل آن دهه 70 بود که از آن به عنوان موفق ترین و بهترین دهه بایرن یاد میشود.
تصمیمات زبک نظم بیشتری به بایرن بخشید و بایرن در آن فصل به طرز حیرت انگیزی تنها با 13 بازیکن در ترکیب خود بازی کرد که این هوش و ذکاوت برانکو زبک را به همگان نشان میداد.
ستارگان تیم هنوز هم سپ مایر و بکن باوئر و گرد مولر بودند و در آن فصل هر 3 به همراه آرنولد شوارتزنبک دفاع دیگر بایرن در ترکیب منتخب بوندسلیگا قرار گرفتند.بمب افکن در آن فصل 30 گل به ثمر رساند و آقای گل مسابقات شد.بایرن در تمام فصل در صدر جدول قرار داشت و هفته بیست و هفتم با تساوی 1-1 مقابل آلمانیا آخن به قهرمانی رسید.
در آخرین بازی فصل بایرن در برار هانوفر با نتیجه 2 بر 1 به پیروزی رسید که گرد مولر در آن بازی موفق به زدن 2 گل شد و بایرن با اختلاف 8 امتیازی در مقابل هواداران خود قهرمان لیگ شد.یک هفته بعد بایرن با شکست شالکه به قهرمانی پوکال هم رسید و دبل خود را کامل کرد.

منتظر بخش بعدی مقاله باشید که درباره دهه 1970 بایرن است که تا امروز موفق ترین دهه بایرن به حساب میاید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید