دیوید آلابا و کرن
| | |

کاشف استعدادهای بایرن از کشف آلابا می‌گوید

ورنر کرن، مدیر استعدادیابی  سابق باشگاه بایرن مونیخ، برای اولین بار درباره جزئیات چگونگی کشف دیوید آلابا صحبت می کند.

باستین شواین اشتایگر، فیلیپ لام، اوون هارگریوز، تونی کروس، توماس مولر و ماتس هوملز اینها لیست استعدادهایی هستند که توسط ورنر کرن به بایرن مونیخ راه یافته و تبدیل به ستارهای تاثیرگذار شدند.

از سال 1998 تا 2012 ورنر کرن که اکنون 74 ساله و بازنشسته شده سرپرستی بخش جوانان باشگاه بایرن را بر عهده داشت. معلم ارشد سابق، کاشف دیوید آلابا محسوب می شود.

به لطف استفاده از حس استعدادیابی کرن، آلابا در سن 16 سالگی برای کمک هزینه آموزشی 150000 یورو به تیم زیر 19 ساله های بایرن در اتریش وین نقل مکان کرد. سایر علاقه مندان از بوندس لیگا وردربرمن و بایرن لورکوزن، از ایتالیا آث میلان و اینترمیلان، و همچنین باشگاه های برتر انگلیس از بازی خارج شدند.

برای اولین بار، کرن درباره کشف آلابا و دلایلی که باعث شد آلابا بایرن را در بین تماسهای متعدد باشگاه های دیگر انتخاب کند، صحبت میکند.

اسپورت وان: آقای کرن، دیوید آلابا را چگونه کشف کردید؟

ورنر کرن:

در سال 2008 از یک بازیکن آلمانی شنیدم که در اتریش باید یک استعداد فوق العاده باشد. او‌ یک بازیکن سابق بود، یک دوست خوب من. او به من گفت: “این بازیکن خوبی است.”  جریان را دنبال کردم، از همه چیز اطلاعاتی کسب کردم و بعد فهمیدم که نام او دیوید آلبا است.

اسپورت وان: چه اتفاقی افتاد؟

کرن:

در ابتدای دسامبر 2007 من با استفان بکن بائر، مربی آن زمان در گروه جوانان بودم و هوملز را به یک بازی در آکسامس در نزدیکی اینسبروک بردم. بازی بین مرکز استعدادیابی جوانان تیرول مقابل اتریش وین برگزار شد. دیوید در 14 سالگی در تیم زیر 18 سال در اتریش وین به عنوان یک مدافع چپ بازی کرد. سپس سه نفر از ما قبل از سوت شروع بازی پخش شدند تا آلبا را از موقعیتهای مختلف تماشا کنند.  نمی‌خواستم کنار یک دیگر باشیم تا  نمی توانیم بر نظر  یکدیگر تأثیر بگذاریم. در بین دو نیمه ما با برف روبرو شدیم و برای همه مشخص بود: “مرد، این بازیکن کاملی است. او عالی است. ما باید او را بدست آوریم.”  بعد فهمیدم که او یک ایجنت بنام جینوت ورت دارد، او مرد بسیار خوبی بود. 

اسپورت وان: آیا با خانواده آلابا صحبت کردید؟

کرن:

بله والدین دیوید در آن زمان بسیار به زبان انگلیسی وابسته بودند. پدر وی اهل نیجریه است، مادرش از فیلیپین و هر دو زبان انگلیسی خوبی دارند و تمایل به لیگ انگلستان داشتند. آنها ایتالیا را نیز دوست داشتند، اما من بایرن‌مونیخ را برای آنها تحلیل کردم. من گزارش داده ام که وقتی به مونیخ نقل مکان می کند، او در همان فرهنگ آلمانی می ماند، و زبان آلمانی را کاملاً صحبت می کند و این که وین چندان ازمونیخ دور نیست و بایرن یک باشگاه بزرگ است.

اسپورت وان: آیا شما هنوز هم به یاد دارید که آن موقع چگونه پیشرفت کرد؟

کرن:

روز قبل جام کوردیال، آنجا را در کیتزبله ترک کردم. هنوز هم  آن را به یاد می آورم: ساعت 9 صبح  روز بعد آلبا، پدرش و مادرش را در فرودگاه ملاقات کردم و آنها را به سمت سوابن استراسی سوار کردم.  بعضی اوقات ورث با پدر الابا بیرون می رفت، بعضی اوقات هم دیوید با آنها بود. در طول روز گروه های مختلف بحث و گفتگو وجود داشت. عصر باهم توافق کردیم و در ساعت 8 بعد از ظهر آنها را به فرودگاه برگرداندم.

اسپورت وان: چگونه خانواده آلابا را متقاعد کردید؟

کرن:

نکته بسیار مهم این بود که فهمیدم که او در مدرسه آکادمی فرانک استروناچ بود (انجمن حمایت مالی اتریش وین در آن زمان بود). احساس راحتی نمی کردم. مباحث علمی در پیش زمینه وجود داشت. دیوید نمی توانست در این موضوعات درسی بدرخشد. من پیشنهاد کردم که او به مدرسه تجارت در مونیخ برود و دبیرستان خود را در آنجا ادامه دهد. سپس همه چیز را روشن کردیم و دیوید با بایرن مونیخ قرارداد تمرینی امضا کرد. یک روز رئیس آکادمی از اتریش وین به من زنگ زد و به من توهین کرد که هیچ اهمیتی به مورد آموزش جوانان نمیدهم و فقط به فوتبال فکر میکنم. سپس به او گفتم: “مواظب باش: اگر نمی توانی برای بازیکنان خود در مدرسه احساس خوبی ایجاد کنی مشکل در مدیریت خودتان است. او استعدادهای دیگری هم دارد، تقصیر خود شما است که این را متوجه نشدید.”  عقیده من همیشه این بوده است که هرکسی که می خواهد به آرزوهایش برسد باید احساس راحتی داشته باشد.

اسپورت وان: بعد چه شد؟

کرن: 

دیوید برای یادگیری مجازی در یک آکادمی تجاری در وین ثبت نام کرده بود تا بتواند تحصیل خود را در آنجا تکمیل کند. این برای دیوید تصمیم خوبی بود. وقتی به اینجا آمد، او به دانشکده تجارت نرفت، بلکه راه خود را برای حرفه ای شدن دنبال کرد. من همیشه می دیدم که او در آموزش دوگانه کار می کند و سعی میکند از مرکز جوانان فارغ التحصیل شود. من نسبت به او و والدین او مسئولیت داشتم. نه تنها بدن باید در فوتبال تربیت شود، بلکه مغز نیز باید رشد کند. این کار باعث میشود اعتماد به نفس رشد کند و شما به طور خودکار شخصیت بزرگی می شوید.


اسپورت وان: شما با تصمیم آلابا برای ترک مدرسه موافقت کردید. آیا مطمئن بودید که این تصمیم او را به یک حرفه ای تبدیل می کند؟

کرن:

بله، بعد از آموزش بیشتر در آسچیم در نزدیکی مونیخ. کورت نیدرمایر، مربی آن زمان جوانان، فرم های آموزشی را ارائه کرد. در سمت چپ دیوید همیشه باید مقابل سه مرد بازی می کرد. او این کار را با مقدار باورنکردنی انرژی و تلاش انجام داد. من هرگز ندیده ام که کسی در برابر سه نفر اینچنین پیروز شود. آن وقت برایم مشخص بود که او باید همه چیز را برای فوتبالیستی عالی شدن داشته باشد. او به هر حال در فوتبال خوب بود. از آن لحظه به بعد گفتم: ما او را حرفه ای می کنیم. وی دیگر نیازی به رفتن به مدرسه ندارد و دیگر تجربیات منفی در این زمینه را نیاز ندارد. او باید تمام داستان های موفقیت خود را در فوتبال بدست آورد.

اسپورت وان: خانواده آلابا تا امروز از شما بسیار سپاسگزار هستند؟

کرن:

من راضی هستم.  پدرش یک بار نزد من آمد و گفت من تنها کسی هستم که همیشه آنچه را که به آنها قول داده ام انجام دادم. من از همان ابتدا یک برنامه شفاف شغلی به خانواده نشان دادم. کار من جذب دیوید با جواب مثبت بود. هرمان گرلند و اولی هوینس بعداً این کار را در تیم بزرگسالان بایرن انجام دادند.

اسپورت وان: آلابا در حال مذاکره با قرارداد با بایرن است، قرارداد وی در سال 2021 منقضی می شود. شما چه فکر میکنید؟

کرن:

دیوید پسر باهوشی است و خانواده خوبی دارد. من می خواهم او با ما بماند زیرا بایرن مونیخ باشگاه اصلی من و قلب آلابا است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید