کوتینیو بارسلونا نیوکمپ لیورپول
| | | | | | | |

گزارش روز: چگونه رویای انتقال کوتینیو به بارسلونا تبدیل به کابوسی واقعی در نیوکمپ شد

فوتبال724– نیوکمپ دیگر ستاره برزیلی را نمی‌خواهد و او تابستان امسال مجدداً باید به تیم دیگری نقل مکان کند اما در 28 سالگی گزینه های کوتینیو برای انتقال از بارسلونا کاملاً محدود است.

او می‌گوید:

من به هیچ باشگاه دیگری نمی رفتم(جدایی از لیورپول)، اما بارسلونا متفاوت است. این یک رویا است، مکانی برای جادو.

این صحبت فیلیپه کوتینیو در ژانویه سال 2018 بود، که انتقال وی از لیورپول به نیوکمپ قطعی شده بود. دو سال و نیم از این رویا می‌گذرد و این رویا تبدیل به کابوس شده است.

او این هفته 28 ساله می‌شود، اما حرفه ورزشی کوتینیو در یک چهارراه سخت است. او امسال دوباره در حال انتقال است اما به کجا؟

در‌ روزگار قدیم او می‌توانست به هر تیمی که اراده می‌کند برود، ولی اکنون دایره انتخابش هر روز کوچکتر می‌شود.

کلوپی که از همه بیشتر او را می خواست دیگر او را نمی خواهد. باشگاهی که او را نجات داده است، به او احتیاج ندارد. حتی باشگاهی که او را ساخته، او را توسعه داده و از آن استقبال کرده و هواداران او را تحسین می کنند، بدون او پیش می‌رود. بدون کوتینیو، لیورپول قوی تر، گرسنه تر، موفق تر شده است.

کوتینیو گرانترین بازیکن تاریخ بارسلونا، سومین بازیکن گران قیمت فوتبال جهان است. او بازیکنی بود که لیونل مسی می خواست او را جایگزین نیمار کند، مردی که رابرت فرناندز، مدیر ورزشی کاتالان ها گفت، جایگزین آندرس اینیستا می‌شود و جای خالی او را پر‌ می‌کند.

اما او نتوانست این خواسته را برآورده کند. او بیش از یک سال است که برای بارسا بازی نکرده است، آخرین حضور او در بازی با والنسیا در فینال کوپا دل ری در ماه می سال گذشته بود که منجر به شکست تیم شد.

هنگامی که به اسپانیا نقل مکان کرد، این انتقال را یک ضرورت برای بارسا می‌شمردند، اما خیلی زود مشخص شد که او از آنچه بارسلونا به آن نیاز داشت فاصله زیادی دارد. او به اندازه کافی برای بازی گسترده و باز سریع نبود. انقدر که لازم بود هوشمندانه یا منظم و دقیق در وسط زمین بازی نمی‌کرد. او همیشه تلاشش را می‌کرد مانند دیگر بازیکنان بارسلونا ولی اصلا شبیه به دوران لیورپول بازی نمیکرد.

اما تاثیر کوتینیو بسیار مناسب بود. او به اندازه کافی خوب شروع کرد، با 10 گل و یک گل در لیگ و کوپا در نیم فصل اول خود. اما او در 18 ماه حضور در اسپانیا، همان تعداد بازی های خود را در لیگ و لیگ قهرمانان اروپا انجام داد که در 5 سال در لیورپول انجام داده است ولی نتیجه چیز دیگری بود.

او نمی تواند بگوید که به او هشدار داده نشده است. یورگن کلوپ در اواخر فصل 2016-17 با او صحبت کرد مخصوصا وقتی که مشخص شد بارسلونا شدیدا پیگیر کوتینیو است.

کلوپ به کوتینیو گفت:

در آنجا، شما بازیکن دیگری خواهی بود. در اینجا، شما می توانید چیز دیگری باشید. اگر بمانید، آنها به احترام تو یک مجسمه در پایان دوران بازی می‌سازند.

کوتینیو تمام تلاش خود را برای ترک آنفیلد در تابستان انجام داد، درخواست انتقال را در آستانه فصل جدید لیگ برتر ارسال کرد و سپس درگیر مصدومیت از ناحیه کمر شد که مانع از تمرین یا بازی او شد.

لیورپول محکم ایستاده بود، اما با فرا رسیدن ژانویه، آنها آماده فروش بودند و آماده بودند تا سرمایه گذاری کنند و مطمئن باشند که این تیم می تواند بدون او پیشرفت کند. این توافق ارزشی 142 میلیون پوند (159 میلیون یورو / 180 میلیون دلار) داشت.

هجده ماه بعد کوتینیو دوباره در حال انتقال بود، بایرن مونیخ با پرداخت 8.5 میلیون یورو (7.5 میلیون پوند / 9.7 میلیون دلار) و همچنین حقوق وی 13.5 میلیون یورو (12 میلیون پوند / 15 میلیون دلار) برای یک فصل قرضی به او پرداخت کرد.

مبلغ 120 میلیون یورو (107 میلیون پوند / 135 میلیون دلار) توافقی برای حق خرید بود که اگر باواریایی ها بخواهند این تابستان قرارداد او را دائمی کنند، اما خیلی سریع مشخص شد که چنین اقدامی بعید است.

فقط بازگشت به بارسا مانده بود و کوتینیو خود را بدون نقش روشن میدید. گنابری و کینگزلی کومان نقش های مهمی در تیم داشتند، در حالی که توماس مولر، که در زمان هانسی فلیک گویی دوباره متولد شده به عنوان هافبک هجومی و پشتیبان رابرت لواندوفسکی در تمام بازیها بود. پشت او، یاشوا کیمیچ، تیاگو آلکانتارا و لئون گورتسکا کنترل و تعادل بیشتری را در خط میانی ایجاد کرده بودند، انگار که کوتینیو وجود نداشت.

فلیك خطاب به خبرنگاران گفت:

گاهی اوقات او فشار زیاد و بیش از حد به خودش وارد می کند. او سعی می کند تا وقتی بازی می کند، تاثیر خود را بر روی بازی بگذارد، اما تمام تصمیماتی که می گیرد در حال حاضر تصمیمات مناسبی نیستند.


رومنیگه درباره کوتینیو

کوتینیو از زمان شروع مجدد بوندس لیگا در ماه می به دلیل مصدومیت مچ پا، بازی نکرده است. گرچه استعداد بی نظیر او همچنان وجود دارد. البته او علاقه دارد در یکی از بازی های مقابل وردربرمن در ماه دسامبر بازی کند. گزینه انتقال دائمی او به بایرن تقریبا محال است، و چه هوادارن و چه مدیران به این موضوع فکر نمی‌کنند.

فصل بعد چه می‌شود؟

مربی بارسا ستین می گوید:

در اصل او بازیکن بارسلونا است.

اما نمی‌توان برای او آینده‌ای در نیوکمپ متصور بود. وضعیت تراز مالی بارسا بسیار بد است و بدهی های آنها نگران کننده است. بازیکنان در پایان ماه مارس 70 درصد کاهش دستمزد را پذیرفتند، اما صحبت ها درباره کاهش حقوق جدید برای فصل آینده هنوز به نتیجه نرسیده است.

بارسلونا دوست دارد مارتینز، مهاجم اینتر را جذب کند و آنها علاقه دارند که نیمار را از پاری سن ژرمن بازگرداند، اما ابتدا آنها باید صورتحساب دستمزدهای خود را کاهش دهند و در صورت امکان پول را از طریق فروش بازیکن جمع کنند.

کوتینیو، عثمان دمبله و آنتوان گریزمان، سه خرید گرانقیمت آنها، به عنوان بهترین راهها برای انجام این کار تلقی می شوند، اما با تأثیر بحران کرونا ویروس در اروپا، شانس فروش یکی از آن بازیکنان به قیمت اولیه بسیار بعید است چه رسد به هر سه بازیکن.

علاقمندان به کوتینیو از لیگ برتر زیاد بودند، جایی که عملکرد عالی او برای لیورپول هنوز در حافظه‌ها تازه است. اما پس از کووید-19 درنظر گرفتن یک مقصد مناسب دشوار است.

لیورپول نیازی به این بازیکن ندارد و علاقه منچسترسیتی بسیار کم و در حد صفر است. تاتنهام نگرانی های مالی خود را دارد، در حالی که چلسی قبلاً هزینه های زیادی را برای حکیم زیاش و احتمالا تیمو ورنر انجام داده است.

گزینه معقول و در دسترس قرارداد قرضی است. الیوا، خبرنگار سایت گل می گوید:

اگر او بماند به این دلیل است که بارسا نمی تواند یک باشگاه دیگر پیدا کند. و ممکن است در آخرین روزهای پنجره انتقال [تابستان] قرارداد قرضی را قبول کند.

قرارنبود اینگونه باشد، قرارنبود رویای هافبک جوان برزیلی نابود شود و آینده او اینقدر مبهم باشد.

کوتینیو هنگام ترک لیورپول، جهان را در زیر پای خود داشت. اکنون سنگینی دنیای فوتبال بر روی شانه های او است.

کوتینیو تقریبا نابود شده است و رویای چند ماه قبل او تبدیل به واقعیتی کابوس‌وار شده است.

نوشته‌های مشابه