|

یوشیمی یاماشیتا داور زن در جام جهانی قطر میخواهد که تورنمنت عالی برگزار شود

یوشیمی یاماشیتا، داور زن از ژاپن با پله یا هرکسی که دهه‌ها پیش برای نخستین بار فوتبال را «بازی زیبایی» توصیف کرد، موافق است.

یاماشیتا یکی از سه زنی است که توسط فیفا برای قضاوت در جام جهانی فوتبال مردان در قطر که در تاریخ 21 نوامبر شروع می شود انتخاب شده است. این نخستین بار است که زنان، در مهمترین رویداد فوتبالی [در رده مردان] قضاوت می‌کنند.

او شغلش را اینگونه می بیند: بگذارید بازیها آنگونه که باید باشد بدرخشد. این داور ژاپنی در مصاحبه ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که «یکی از اهداف بزرگ بعنوان یک داور، نشان دادن جذابیت فوتبال است. من تمام تلاش خود را برای [تحقق] این موضوع انجام می‌دهم و در آنزمان تا پایان مسابقات آنچه که باید را انجام خواهم داد. بنابراین اگر نیاز باشد، با بازیکنان صحبت کنم اینکار را خواهم کرد. اگر نیاز به نشان دادن کارت باشد، [حتما] کارت نشان خواهم داد. بیشتر از اینکه به کنترل بازی فکر کنم، به این فکر می‌کنم که برای رسیدن به هدف بزرگ که جذابیت فوتبال است، چه کار کنم.»

3 کمک داور زن

استفانی فراپارت از فرانسه، و سلیما موکانسانگا از رواندا دو داور زن دیگر هستند که برای قضاوت در جام جهانی قطر برگزیده شدند. در مجموع 36 داور وجود خواهند داشت. فیفا همچنین از 3 کمک داور زن در میان 69 کمک داور نام برده است: نیوزا باک از برزیل، کارن دیاز مدینا از مکزیک و کاترین نسبیت از ایالات متحده.

هر چند که به احتمال زیاد این هر سه در برخی مسابقات داور اصلی باشند ولی این موضوع قطعی نیست. از آنها ممکنست بعنوان اصطلاحا “داور چهارم” در کنار زمین استفاده گردد، بااینحال از آنها نمیشود بعنوان کمک داور استفاده کرد.

ماسیمو بوساکا، مدیر داوری فیفا در بیانیه‌ای اعلام کرد در ماه‌های آینده [عملکرد] تمامی داوران رسمی را همرا ه با ارزیابی از جهت فنی، جسمانی، و پزشکی به دقت زیر نظر خواهد داشت.

 

تمرکز روی ژاپن

گزینش یاماشیتا بر ارزشگذاری پایین ژاپن بر اغلب معیارهای حقوق برابر برای زنان و مطالعات جهانی برابری های جنسیتی تمرکز دارد.

تنها 14.3 درصد از کرسی‌های مجلس ملی ژاپن در اختیار زنان است و این کشور در پژوهشی که چند ماه پیش از سوی سرویس تحقیقات کنگره ایالات متحده انجام شد، از میان 190 کشور در رتبه 152 قرار دارد.

پژوهشی دیگر رتبه ژاپن در زمینه شکاف دستمزد‌های جنسیتی، در میان 156 کشور را رتبه 120 تعیین می کند.

یاماشیتا می‌گوید: «بسیار خوشحال خواهیم شد اگر زنان بتوانند از این طریق نقش فعالی در ورزش ایفا کنند و ورزش به ویژه فوتبال بتواند [در این زمینه] پیشرو باشد.»

فوتبال زنان در ژاپن در حال شکوفا شدن است

فوتبال زنان در ژاپن پیشتاز بوده است. زنان ژاپنی در سال 2011 قهرمان جام جهانی زنان شدند، در سال 2015 نایب قهرمان شدند و به طور ثابت در بین تیم های برتر این تورنمنت حضور داشته اند.

یاماشیتا روز دوشنبه در خارج از توکیو تمرین بدنسازی انجام داد، درحالیکه در دمای 35 درجه سانتیگراد (95 درجه فارنهایت) از گرما کلافه شده بود. وقتی به او یادآوری شد که بازی‌های قطر – واقع در نوک شبه جزیره عربستان – در دمایی بسیار خنک‌تر خواهد بود و در فصل زمستان نیمکره شمالی و در استادیوم‌های دارای تهویه مطبوع برگزار می‌شود، خندید.

یاماشیتا در طول مصاحبه آرام به نظر می رسید و از فشار آشکار [تمرین بدنسازی] خلاص شده بود. او در جی لیگ مردان ژاپن داوری کرده و همچنین مسئول سازمان داوری [معادل همین سازمان در فیفا] مسابقات آسیایی لیگ قهرمانان مردان نیز بوده است. او همچنین مسابقات المپیک توکیو سال گذشته را مدیریت کرد.

او گفت: «البته فکر می‌کنم فشار زیاد است و فکر می‌کنم مسئولیت زیادی بر عهده من است. اما واقعا خوشحالم که این وظیفه و فشار را بر عهده می‌گیرم، بنابراین سعی می‌کنم این مسئولیت را به شکل مثبت بپذیرم و سعی می‌کنم خوشحال باشم.»

هیجان

او هیجان خروج از اتاق انتظار را درست قبل از یک مسابقه [اینگونه] توصیف کرد: «حدس می‌زنم در آن لحظه به من روحیه می‌دهد. احساس می‌کنم در آن زمان است که سریعا احساست را تغییر میدهد.»

او گفت که تفاوت در بازی مردان و زنان البته سرعت است. اما نه به این سادگی که برخی از مردان سریعتر بدوند. او گفت: «تفاوت در سرعت است، اما نه فقط سرعت بازیکنان. نه سرعت توپ. دقیقا [منظورم] سرعت بازی است. برای من این بدان معناست که باید سریعتر تصمیم بگیرم – با سرعت بیشتر.»

یاماشیتا بیشتر مصاحبه را به زبان ژاپنی انجام داد، اما گفت که هنگام برقراری ارتباط با بازیکنان قطری از انگلیسی و “اشارات صورت، حرکات بدن” [زبان بدن] استفاده می کند. او گفت: «معمولا وقتی کارت می دهم، چیزی نمی گویم.» سپس به انگلیسی می گوید: «اما وقتی هشدار می دهم، فقط به آنها می گویم که خوشحال نیستم. آنها می فهمند.»

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید