فرپلی مالی
| | | | | | |

یوفا و تغییری عظیم در قوانین فوتبال اروپا؛ فرپلی مالی بالاخره کنار گذاشته میشود؟

اختصاصی فوتبال 724– حدودا 12 سال پیش بود که یوفا مقرراتی را تحت عنوان فرپلی مالی مطرح نمود. اقدامی که جهت سالم سازی اقتصاد فوتبال و عادلانه تر شدن رقابت بین باشگاه بود. پس از گذشت 10 سال فرپلی مالی ناکارآمدی خودش را به وضوح نشان داده است. نه توانسته اقتصاد فوتبال را سالم سازی کند و نه توانسته رقابت را عادلانه کند. منتقدان فرپلی مالی چند سالی میشود که حملات تمام عیاری علیه این قانون انجام میدهند. اتحادیه باشگاه های فوتبال اروپا اعلام کرده است که به دلیل شیوع بیماری کرونا، فرپلی مالی نمیتواند وضعیت مالی باشگاه ها را به درستی ارزیابی کند. اکنون پس از گذشت چند سال از سیل انتقادات یوفا ناکارآمدی مقررات خودش را پذیرفته و قصد ایجاد تغییراتی در آن را دارد.

اولین قانونی که توسط اتحادیه باشگاه های اروپا مطرح شد گذاشتن سقفی برای پرداخت حقوق و نقل و انتقالات میباشد. مشابه انچیزی که در NBA و NFL اجرا شده است. این سقف به این صورت میباشد که یک باشگاه تنها حق دارد تا از 70 درصدِ درامد خودش را برای پرداخت حقوق و نقل و انتقالات هزینه کند. به عبارتی اگر درامد باشگاهی 500 میلیون یورو در سال میباشد، این باشگاه تنها میتواند سالانه 350 میلیون یورو را به پرداخت حقوق بازیکنان و نقل و انتقالات اختصاص دهد. اگر این باشگاه 300 میلیون یورو به بازیکنانش دستمزد پرداخت میکند، تنها اجازه دارد که 50 میلیون یورو را صرف خرید بازیکن کند.

اگر باشگاه ها از سقف مجاز بیشتر خرج کنند چه اتفاقی برای آنان خواهد افتاد؟ باشگاه هایی که از سقف مجاز فراتر بروند باید به همان نسبت مالیات پرداخت کنند؛ مالیات ها گرفته شده جمع میشوند و به باشگاه هایی که قوانین را رعایت نمودند داده میشود. گفته میشود میزان مالیات به همان اندازه ای است که یک باشگاه از سقف مالی فراتر رفته است و بلکه ممکن است فراتر هم رود. یعنی اینکه اگر باشگاهی که بالاتر ذکر کردیم از سقف 50 میلیونی که تعیین شده بود فراتر رود و 70 میلیون خرج کند، می بایست 20 میلیون و بلکه بیشتر را به عنوان مالیات بپردازد.
در صورت تکرار تخلف، مجازات هایی همچون کسر امتیاز، افزایش مالیات و حتی حذف از مسابقات برای باشگاه های متخلف درنظر گرفته شده است.
اما باید گفت که درحال حاضر سقف میزان خرید و پرداخت حقوق، میزان دقیق مالیات، تکرار دفعاتی که یک باشگاه میتواند تخلف کند و با محرومیت از مسابقات روبرو نشود، به طور کاملا دقیقی مشخص نیست.

بوندسلیگا با موارد فوق تا حدودی موافق است. آنها میخواهند که حتی مجازات های سفت و سخت تری اعمال شود. اما مواردی وجود دارد که فوتبال آلمان با آن ها مخالف است.

یوفا قصد دارد تا قانون نقطه تعادل را حذف کند. نقطه تعادل، زمانی است که هزینه ها و درامد ها برابر و به یک اندازه هستند. قانون نقطه تعادل شرکت ها، باشگاه ها و… را موظف میسازد که به همان میزانی که خرج میکنند درامد داشته باشند. درحال حاضر، مالکان باشگاه ها میتوانند تا سقف 30 میلیون بیشتر از درامدشان در سه سال گذشته خرج کنند. یعنی اگر یک باشگاه در صورت مالی سه سالش 200 میلیون درامد داشته است، مالک ان تیم میتواند تا 230 میلیون یورو خرج کند. اکنون یوفا قصد دارد تا این قانون را حذف کند. حذف این قانون به این معناست که مالکان میتوانند به هر میزانی که میخواهند ضرر های به وجود آمده را جبران کنند. قانونی که به مذاق پاریس سنت ژرمن، منچستر سیتی، چلسی و… خیلی خوش می آید. اینجا جایی است که فوتبال آلمان حملات تمام عیاری انجام میدهد. با تصویب این قانون و پابرجا بودن 50+1 فوتبال آلمان با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

بالاتر ما گفتیم که که یوفا میخواهد سقفی تعیین کند که یک باشگاه تنها میتواند به اندازه 70 درصد از درامد خود را صرف حقوق ها و خرید ها کند. اختلاف میان آلمانی ها و یوفا بر سر این موضوع است که یوفا میخواهد هزینه حقوق را به 25 بازیکنی که اسمشان در لیست مسابقات اروپایی یوفا لحاظ شده است محدود کند. اما آلمانی ها میخواهند که این مورد برای تمام بازیکن هایی که متعلق به یک باشگاه هستند لحاظ شود تا دیگر شاهد این نباشیم که تیم ها دست به احتکار بازیکنان خودشان بزنند و در زمان مورد نیاز از آن ها استفاده کنند که به نوعی دور زدن قانون است. آلمانی ها میخواهند جلوی احتکار بازیکن گرفته شود.

مقامات فوتبال آلمان خواهان این هستند که سقف تعیین شده برای خرید ها و حقوق ها یک سقف مشخص و دقیقی برای همه باشگاه ها تعیین شود. سقف پیشنهادی آلمانی ها حدودا 400-500 میلیون یورو در هر سال میباشد.

مسئله دیگری که نیز مورد اختلاف است جریمه متخلفان است. بوندسلیگا فکر میکند که جریمه مالی برای باشگاه هایی که به منابع نامحدود مالی متصل هستند چندان کاربردی نیست و این همانند تار عنکبوتی میماند که تنها حشرات کوچک را به دردسر می اندازد. در عوض، بوندسلیگا میخواهد که جریمه برای متخلفان به صورت حذف از لیگ قهرمانان اروپا و موارد سفت و سخت این چنینی درنظر گرفته شود.
با این حال، این قوانین نمیتوانند موجب کاهش اختلاف تیم های بزرگ و کوچک شود. چفرین، رئیس یوفا معتقد است که نمیتوان شکاف بین تیم های بزرگ و کوچک را از بین برد و حتی آن را کم کرد! و تنها کاری که میشود انجام داد این است که سرعت رشد این اختلاف را کند تر کرد.
اما جدا از تمام موارد ذکر شده، اکنون ما بر سر یک دوراهی تعیین کننده و حساس قرار داریم. یا سرمایه گذاران در آینده محدودتر خواهند شد و یا دیگر هیچ وقت محدود نخواهند شد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید