| | |

آیا گواردیولا بر سندرم 4 فصل خود در سیتی غلبه خواهد کرد؟

تاریخ تکرار می‌شود؟ فعالیت های مربیگری پپ گواردیولا تاکنون در چرخه های چهار ساله گذشته است.

چهار سال حضور در بارسلونا، با موفقیت بی سابقه ای آغاز شد و پس از بدست آوردن قهرمانی لالیگا توسط ژوزه مورینیو، مغلوب شد.

یک سال استراحت و پس از آن سه سال در بایرن مونیخ، که او سلطه کاملی بر فوتبال آلمان داشت اما بعد از هتریک ناکامی  در لیگ قهرمانان اروپا، از بایرن‌مونیخ به منچسترسیتی پیوست.

گواردیولا پیش از این کتاب تاریخ فوتبال انگلیس را با فصل 100 امتیازی و جام داخلی بازنویسی کرده است، اما فصل چهارم فصل دشواری برای او شده است. سیتی 22 امتیاز با لیورپول صدر جدول فاصله دارد.

بازی آینده لیگ قهرمانان اروپا با رئال مادرید بسیار سخت است.  ما نمی دانیم اگر گواردیولا بار دیگر دراروپا ناکام بماند، تابستان منچسترسیتی را ترک خواهد کرد یا نه، اما او همیشه در فصل چهارم وقتی طعم شکست را چشیده، برای  فصل پنجم کنار رفته است.

حال به چرخه های چهار ساله پپ و چگونگی پایان یافتن آنها نگاهی بیندازید …

بارسلونا (2008 تا 2012)
بارسلونا وقتی در سال 2008 با گواردیولا قرارداد بست، تیم برتر فوتبال اروپا نبود. بعد از پنج سالِ فرانک ریکارد، سؤالاتی بر سر اینکه وی میتواند همانند کاپیتان سابق بارسا یوهان کرویف مولف باشد یا خیر، وجود داشت. تجربه سرمربیگری او در آن مرحله بسیار کم بود.

گواردیولا با ساختن یکی از بزرگترین باشگاه فوتبال که تاکنون دیده بودیم، اسم خود را جاودانه کرد. بله، او لیونل مسی را در اوج خود داشت اما او در بارسا بعد از گواردیولا هم بود. تیکی تاکا با ژاوی و اینیستا، فشار شدید در جابجایی توپ و از نظر شخصیتی رهبرانی مانند کارلس پویول و سرخیو بوسکتس توانست سلطه بارسا را در لالیگا و‌ اروپا به ارمغان بیاورد.

در فصل اول، گواردیولا لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را بدست آورد و در فینال منچستریونایتد را شکست داد.

آنها  در سال 2009 موفق به کسب شش قهرمانی شدند و در نیمه اول فصل 2009 2010، سوپر جام اسپانیا، سوپر جام اروپا و جام باشگاه جهان را به افتخارات خود اضافه کردند.
آنها با نمایش فوق العاده ای که در ومبلی ارائه دادند توانستند منچستر یونایتد را با نتیجه 3 بر یک در فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست دهد.

با این حال، شدت بی‌رحمی تیم گواردیولا تلفات زیادی را به همراه آورد، چیزی که باعث شد رقیب خود را درمادرید شکست دهند. روابط بین دو باشگاه برتر اسپانیا سمی شد، به حدی که مورینیو به تیتو ویلانووا دستیار گواردیولا را حمله کرد.

در داخل نیوکمپ، شایعاتی از تیم بارسا از جمله مسی به گوش می‌رسید که خواسته های گواردیولا را خسته کننده عنوان می‌کرد، از جمله نظارت شدید او به اینکه بازیکنان چه می خوردند و می نوشیدند.

گواردیولا در کوپا دل ری، سوپر جام اسپانیا، جام باشگاه های جهان و سوپر جام اروپا پیروز شد؛ اما مورینیو و رئال پیروز لالیگا بودند و چلسی بعد از تساوی 2-2 در نیوکمپ، بارسا را ​​از لیگ قهرمانان اروپا حذف کرد.

گواردیولا علت را نمی‌دانست، او کلافه شده بود. او گفت:

“روزی که ببینم برق پیروزی از چشمان بازیکنان من بیرون می رود، می دانم وقت آن است که بروم”

و او بعد از چهار سال همان نشانه هایی که همیشه از آنها ترس داشت در‌ کمپ‌نو دیده شود را دید، و ترس او به حقیقت پیوست.

 در‌میان این ترکیب احساسی و جو رفتاری کمپ‌نو، بارسلونا اکنون رئیس جدیدی به نام ساندرو روسل داشت که بجای لاپورتا، مردی که گواردیولا را منصوب کرده بود بر صندلی ریاست تکیه زده بود. راسل از گواردیولا به عنوان “دالایی لاما” یاد کرد که البته لزوماً به معنای تعریف نبود. گواردیولا، آرمانگرای ایده آلی که با او بارسلونا دوباره ساختار ترکیبی کرایف را بازیابی کرده بود ، مجبور شد برای حفظ سابقه و شهرتش از بارسا برود.

بایرن مونیخ 2013 تا 2016
یکسال استراحت که گواردیولا به همراه همسرش در نیویورک زندگی می کرد، در بازیابی جاه طلبی و انرژی او بسیار مهم بود.

او یک آپارتمان لوکس مشرف به پارک مرکزی را اجاره کرد که در آن همسایگان شامل باربارا استریساند بودند. فوتبال جایگاه بسیار مهمی در زندگی او داشت، او اگرچه پیشنهادهایی از چلسی داشت و حتی قرار شامی با سر الکس فرگوسن داشت اما هیچ کدام‌ جاه‌طلبی او را تحریک نکردند.

در پایان استراحت، گواردیولا در بایرن مونیخ مستقر شد، وقتی که در ابتدای فصا 2013 2014 به بایزن مونیخ پیوست،  باشگاه سه‌گانه معروف خود، از جمله لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرده بود. او جانشین پدر بایرن‌مونیخ شده بود. جانشین یوپ هاینکس کبیر، همین مسئله او را به قدر کافی تحریک می‌کرد تا مربیگری در تیم آلمانی را قبول کند.

 گواردیولا سبک جدیدی را به بایرن آرود. در این زمینه وی موفق شد، البته به کمک چند وینگر سطح بالا مثل آرین روبن و فرانک ریبری و همچنین با تکیه بر ستونهای آلمانی تیم از جمله مانوئل نویری که قصد قهرمانی در جام جهانی را داشت.

بایرن در فصل اول گواردیولا با 19 امتیاز اختلاف، در 34 بازی موفق به کسب بوندس لیگا شد و در 34 بازی 94 گل به ثمر رساند. فاصله امتیاز قهرمانی 10 امتیازی در 2014-15 و 2015-16 بود. مهمترین خرید او، روبرت لواندوفسکی بود که قرار بود به یک اسطوره باشگاه تبدیل شود و هنوز هم ​​در حال گلزنی است.

اما این واقعیت که یوپ هاینکس قبل گواردیولا در لیگ قهرمانان اروپا پیروز شده بود، بر مرد اسپانیایی فشار آورد. بایرن در مرحله نیمه نهایی سال 2014 توسط رئال مادرید 5-0 مغلوب شد. آنها بار دیگر در سال 2015 به چهار تیم آخر رسیدند اما در مقابل بارسلونا باختند.

در همین دوران منچسترسیتی، فران سوریانو و تشیکی بگریستاین مدیران اتحاد، مرتباً نمایندگانی را برای تماشای بازی بایرن به مونیخ می فرستادند تا بتوانند آنالیزهایی را تهیه کنند که نشان دهد آیا منچسترسیتی با فلسفه پپ همخوانی دارد یا خیر.

در فصل 2016، فصل سوم گواردیولا، این احساس وجود داشت که سرمربی بایرن مجددا بی‌قرار شده و ذهن‌او درگیر برای حضور در لیگ برتر است. شخصیت گواردیولا همچنین باعث نارضایتی برخی افراد در مونیخ شد.

پزشک افسانه ای باشگاه هانس مولر ووهلفارت در زمان تصدی گواردیولا بایرن را ترک کرد و بعداً مدعی شد مربی “کاملاً از حرفه پزشکی غفلت کرده است”.  به عبارت دیگر ، مونیخ یا جای پپ بود یا هانس مولر.

در اواسط  فصل به طور‌ ناکهانی مشخص شد که گواردیولا به منچسترسیتی عزیمت خواهد کرد و البته ناراحتی هم در بایرن دیده نمی‌شد. برای سومین فصل پیاپی، بایرن در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت، گل آنتوان گریزمان در آلیانز آرنا به پیروزی اتلتیکو مادرید با توجه به گل های خارج از خانه انجامید

منچسترسیتی 2-16 تا 2020

گواردیولا همزمان با ژوزه مورینیو در منچستر بودند ولی طولی نکشید که گواردویلا منچستریونایتد را پشت سر گذاشت.
اما فصل اول هنوز ترکیب کامل دست گواردیولا نبود، به طور مصدومیت جدی گوندوگان یکی از این‌ موارد بود.

سیتی جام حذفی را در سال 2016-17 به دست آورد، گواردیولا بعد از شکست دادن لستر گفت که “مربی همه‌کاره تیم نیست”

همه چیز در فصل بعد تغییر کرد. سیتی قهرمانی لیگ برتر را با رکورد 100 امتیاز به دست آورد. آنها همچنین یک جام حذفی و لیگ قهرمانان را برای سه‌گانه  هدف قرار داده بودند.

در طول راه، سیتی بهترین فوتبال را که می‌شد در لیگ برتر دید ارائه می‌داد، از بازی با توپ ادرسون گرفته تا استعدادهای هجومی تیم مثل کوین دیبروین، رحیم استرلینگ، لروی سانه و سرخیو آگوئرو. شرایط داشت تغییر می‌کرذ، مصدومیتها شورع شده بود. لاپورت و‌کمپانی و بعد از آن مصدومیتهای جزئی دیگر بازیکنان.

سندروم مربی سیتی پدیدار شده بود. او در مورد لیست ثابت تیم گلایه داشت، این می تواند بازیکنان را ناتوان کند، خریدهای جدید مانند بنجامین مندی  و کانسلو را نتوانسته اند به اندازه قیمت خود، انتظارات را تحقق بخشند، به نظر می رسد که در همین راستا سانه نیز علاقه ای به  امضاء یک قرارداد جدید ندارد. شایعاتی به گوش می‌رسند که گواردیولا را با یوونتوس پیوند می دهند.

گواردیولا اصرار دارد كه وی تابستان پیش رو از تیم نخواهد رفت، و او تا سال 2021 به قرارداد خود احترام خواهد گذاشت. این امر او را برای 5 سال در سیتی نگه می دارد، کاری که در سایر باشگاه ها انجام نشده است. اما تا زمانی که نتیجه بازیهای یک شانزدهم لیگ قهرمانان اروپا با رئال مادرید مشخص نشود، هیچ کس نمی تواند از ماندن او در سیتی مطمئن باشد.

به نظر می رسد فعالیت و‌ تلاشهای شدید گواردیولا برای بالا نگه‌داشتن تیم هایش در سطح خارق العاده و همچنین در تمام رقابتهای ممکن منجر به فرسودگی و شکایتها و همچنین تخلیه شدن روانی بازیکنان بعد از هر چهار سال شود.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید