| |

زمانی که لیگ انگلستان در دوران جنگ جهانی دوم به تعلیق درآمد.

بلکپول در صدر جدول لیگ قرار داشت ، اما این فصل به پایان نرسید و خبری هم از فوتبال ملی تا سال 1946 نبود.در این مطلب فوتبال 724 نگاهی دارد به زمانی که فوتبال بخاطر جنگ جهانی دوم متوقف شد.

وقوع کروناویروس به معنای آن است که دنیای فوتبال بار دیگر در تاریکی فرو رفته است.

همه لیگ های بزرگ اروپایی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده اند ، احتمالا مسابقات اروپایی 2020 با یک سال تاخیر برگزار می‌شوند. تمام باشگاه ها اعضا و کارمندان خود را تعطیل کرده اند و کسی واقعا نمی‌داند چه موقع بازی ها شروع خواهند شد.

البته این اولین باری نیست که فوتبال به دلیل بحران جهانی متوقف شده است. از آنجا که اروپا و بسیاری از نقاط جهان بین سالهای 1939 و 1945 به جنگ رفتند ، ورزش فوتبال که محبوبیت زیادی داشت و همه در اروپا عاشقش بودند بی تأثیر از جنگ نماند و با توقف آن بعضی بازیکنان به جنگ رفتند ، ورزشگاه ها تعطیل شدند و جوامع از هم پاشیدند و شهرها در معرض تهدید حمله قرار گرفتند.

فوتبال 724 نگاهی می‌اندازد به اینکه چگونه لیگ فوتبال انگلیس متوقف شد ، سپس در طول جنگ دوباره به کار خود ادامه داد.

تعلیق بازی های لیگ انگلیس

در تاریخ 3 سپتامبر 1939 ، انگلیس و فرانسه پس از حمله آدولف هیتلر به لهستان ، جنگ علیه آلمان اعلام كردند. دو هفته و نیم بعد ، فدراسیون فوتبال پس از تنها سه مسابقه ، فصل فوتبال را باطل اعلام کرد.

بلکپول – که هیچگاه عنوان قهرمانی را کسب نکرده است – به عنوان تنها تیم در آن فصل ، با کسب سه پیروزی از سه بازی ، در صدر جدول لیگ دسته اول قرار دارد و توسط شفیلد یونایتد ، آرسنال و لیورپول دنبال می شود.

چارلتون بالاتر از منچستریونایتد پرواز میکند ، لیدزیونایتد در قعر جدول و بدون پیروزی قرار دارد.در حالی که تاتنهام و منچسترسیتی در میانه جدول دسته دوم نشسته اند.

به دلیل فریادهایی که مردان جوان را ملزم به پیوستن به ارتش و رفتن به جنگ می کردند ، بسیاری از مردم بر این باور بودند که این پایان فوتبال برای سال ها خواهد بود.

تامی لاوتون مهاجم باشگاه اورتون در زندگینامه خود در کتاب فوتبال تجارت من است میگوید :

فکر میکردم بعد از اینکه جنگ شروع شد دیگر فوتبال برای من تمام شده است.

مطمئنا نمیتواند جایی برای یک فوتبالیست حرفه ای در این دنیای دیوانه کننده وجود داشته باشد ، من ، یک جوان در آستانه 20 سالگی باید به ارتش می‌پیوستم.

همیشه وقتی تنها مینشستم به هیتلر و تمام اطرافیانش لعنت میفرستادم و به این فکر میکردم که چه بود و چه شد…

لیگهای منطقه ای

با این وجود ، در بین دوره های آشفتگی جنگ ، فوتبال هنوز نقشی در زندگی روزمره داشت.به نظر می رسید این ورزش تأثیر مثبتی در روحیه سربازان و غیرنظامیان داشته و در نتیجه به طور موقت فوتبال انگلیس برقرار شد.

البته محدودیت هایی در نحوه ادامه فوتبال وجود داشت که این امر باعث ایجاد برخی مشکلات شد. دولت برای محافظت از امنیت عمومی محدودیت مسافرتی 50 مایل و حد تماشاگر 8000 هوادار در هر مسابقه را تعیین کرد.

معنی این امر این بود که چهار دسته برتر فوتبال انگلیس جای خود را به لیگهای منطقه ای دادند ، این بدان معناست که باشگاه های در مجاورت یکدیگر با یکدیگر روبرو می شوند تا سفر را کاهش دهند.

در شمال غربی ، جنوب غربی ، شمال شرقی ، میدلندز ، شرق میدلندز و غرب انگلیس تقسیمات وجود داشته است. چهار بخش جنوبی برای اسکان بسیاری از باشگاه های لندن ایجاد شده بود ، در حالی که FA CUP کنار گذاشته شده و جای خود را به Football League War Cup داده بود.

بازیهای بین المللی انگلیس نیز خاتمه یافت ، در عوض بازی دوستانه غیر رسمی در مقابل سایر تیم های بریتانیا برگزار شد.

بازی کردن فوتبال در انگلیس زمان جنگ آسان نبود ، زیرا استادیوم ها به عنوان پایگاه ارتش استفاده می شدند یا در جریان حملات هوایی نابود می شدند. استادیوم Highbury آرسنال به یک مرکز ضد هوایی تبدیل شد بنابراین زمین توپچی ها با رقیب همشهریشان تاتنهام هاتسپور مشترک شد.

با این حال محبوبیت فوتبال علیرغم عذاب و وحشت جنگ ، افزایش می یافت. با وجود بمب افکن های نازی که به هنگام حمله رعد اسا به لندن حمله میکردند بیش از 60،000 هوادار در فینال جام حذفی لیگ فوتبال 1941 در ومبلی حضور داشتند.

انتقال ستارگان و بازیکنان میهمان

این فقط قالب لیگ نبود که با اصلاحات اساسی در جنگ روبرو شد ، بلکه وضعیت قرارداد بازیکن نیز مورد بازنگری قرار گرفت.

سوابق جنگ نشان می دهد که بین سالهای 1939 و 1945 ، در مجموع 784 فوتبالیست به ارتش پیوستند ، از جمله 91 نفر از وولورهمپتون واندرز ، 76 بازیکن از لیورپول و 65 نفر از هادرسفیلد تاون.

این چند باشگاه به شدت با کمبود بازیکن مواجه شدند ، بنابراین فدراسیون قانون قراردادهای بازیکنان را کنار گذاشت و به باشگاهها اجازه داد تا “بازیکنان میهمان” را برای مسابقات خاص وارد کنند. این بدان معنی بود بازیکنانی که به ارتش پیوستند بسته به مکانی که در ارتش مستقر شده بودند می توانند برای باشگاههای مختلف بازی کنند.

لاوتون که در اوایل سال 1940 به ارتش انگلیس پیوست ، در بیرکنهد مستقر شد تا بتواند بازی برای اورتون را ادامه دهد. با این حال ، این مهاجم نیز همچنین برای لستر سیتی ، گرینوک مورتون ، چستر سیتی ، آلدراشوت و ترانمر روورز در زمان جنگ حضور پیدا کرد.

وی افزود: “من یکی از خوش شانسانی بودم که به دلیل حفظ من در این کشور در خدمت ارتش ، توانستم در بازی های هفتگی خود در طول دوره جنگ شرکت کنم.

در آن زمان خصومتی از طرف بعضی مردم وجود داشت که انتظار نداشتند جوانی مثل من در کشور بماند و فوتبال بازی کند در حالی که همسران و فرزندانشان در جبهه ها در حال نبرد بودند.

فرماندهان جنگ دستور دادند كه من در انگلستان بمانم تا نبرد خود را انجام دهم. فوتبال به نوع خود بخشی از این جنگ بود.

من در صدها مسابقه خیریه برای انگلیس ، ارتش ، خدمات جنگ حضور پیدا کردم. بگذارید این را روشن کنم. من از آنها نخواستم که در انگلیس بمانم.

Bill Shankly, Preston North End

هافبک بیل شانکلی ، که به عنوان مربی افسانه ای در آنفیلد ، در فرهنگ عامه لیورپول ریشه دارد ، با وجود اینکه قبل و بعد از جنگ برای پرستون شمالی بازی می‌کرد ، بازی های زمان جنگ را برای نورویچ ، آرسنال ، لوتون و پارتیک تیزل انجام داد. شانکلی حتی یک بار در پیروزی 4-1 مقابل اورتون در آنفیلد در ماه مه 1942 برای لیورپول به میدان رفت.

فوتبال دوران جنگ همچنین به جکی میلبورن اجازه داد تا اولین بازی خود را در فوتبال تجربه کند و اولین بازی خود در نیوکاسل را در سال 1943 انجام دهد. این مهاجم به یکی از بزرگترین مهاجمان انگلیس تبدیل می شود و 200 گل در کارنامه حرفه ای او به چشم میخورد.

بازگشت به حالت عادی

پس از مرگ هیتلر و تسلیم آلمان در می 1945 ، پایان جنگ با بازگشت جام حذفی برای فصل 1945/46 مورد استقبال قرار گرفت. لیگ های منطقه ای قبل از بازگشت قالب رسمی چهار لیگ برتر برای فصل 1946/47 ، یک فصل دیگر با فقط بخش شمالی و جنوبی ادامه داشتند.

این جنگ حتی پس از اتمام هم تأثیراتی بر فوتبال داشت.چه کسی میتواند داستان دروازه بان منچسترسیتی را فراموش کند ، برت تراوتمان که روزگاری یک سرباز نازی بود و توسط هواداران تیمش هم حتی مسخره میشد تبدیل به قهرمان بازی فینال جام حذفی 1956 شد.

شیوع کروناویروس فقط در عرض چند هفته باعث تحولات زیادی در جامعه ما شده است ، اما فوتبال و جامعه آن ثابت کرده است که می تواند دوباره از یک بحران جهانی با قدرت برگردد

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید