| | | | | | | |

تحلیل روز | چرا کای هاورتز باید به عنوان هافبک برای آرسنال بازی کند؟

فوتبال۷۲۴– در طول دو دهه گذشته، مهاجمان موفق چلسی نادر بوده اند. تعداد کمی از باشگاه‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که به اندازه چلسی موفق و دارای منابع هستند، با چنین مشکل مزمنی با یک پست خاص مواجه شده‌اند.

کای هاورتز که حتی یک مهاجم حرفه ای نیست، آخرین قربانی این نفرین عجیب است و همین مجموعه مهارت، کیفیت و پتانسیل او را پنهان می کند. با این حال، نقل مکان 65 میلیون پوندی او در لندن به آرسنال امیدوار کننده است.

شهرت هاورتز در انگلیس که مناسب این نقش نیست، با اصرار چلسی برای استفاده از او به عنوان شماره 9 لکه دار شده است.

حس و غریزه او ظاهراً دلیل اصلی تداوم چنین تصمیم در مربیان مختلف است. 9 گل در 45 بازی همچنان بهترین گلزن فصل گذشته چلسی این آلمانی بود، اما این کم ترین آمار برای گلزن این باشگاه در 99 سال گذشته بود.

هاورتز به عنوان یک خالق سبک، مبتکر و بازیکن مهاجم به چلسی پیوست. نمایش های او به عنوان یک هافبک تهاجمی، که از سیستم جوانان بایر۰۴لورکوزن بیرون آمد، باعث شد تا نوجوان آن زمان به عنوان یک استعداد بالقوه نسلی شهرت پیدا کند.
اگرچه ماهیت فضای باز بوندسلیگا به او در زمین کمک کرد ولی فصل آخر او به طور میانگین 3.21 گل در هر بازی مشارکت داشت و البته آمارهای او در آنجا بر اثربخشی او در نقش هافبک او تأکید می‌کند.

از آنجایی که بایر در فصل 2019/20 پنجم شد، طبق اعلام FBRef، هاورتز در بین ده‌های برتر سهم گل (در رتبه دهم)، پاس‌های کلیدی (نهم)، پاس شوت‌آفرین (هشتم) و حمل‌ توپ پیشرونده در زمین (6) قرار گرفت.

این نشان دهنده توانایی او در پیشرفت بازی و ساخت موقعیت ها و درگاه‌ها با قرار گرفتن در فضاهای بین خطوط و در نیمه ها هنگام بازی با مهاجمی معمولی مانند کوین ولاند است.

گل فینال قهرمانی هاورتز در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2021 زمانی به دست آمد که در نقشی مشابه بازی کرد و این گلزنی اوست که از دوران حرفه ای او در بوندسلیگا متمایز است، علیرغم اینکه دورتر از دروازه بازی می کرد.

هاورتز در دو فصل آخر حضورش در لورکوزن بهترین گلزن لیگ بود و 17 گل او در 18/19 اوج او بود. این اهداف و xG مرتبط، استفاده نادرست او در لندن را توضیح میدهد.

بیشتر آنها یا از اطراف نقطه پنالتی می آمدند، اغلب از طریق کات بک، به هاورتز اجازه می دادند او در زمان دیگری به ۱۸قدم حریف برسد یا با یافتن فضایی در لبه محوطه. هاورتز که در چلسی بسیار نزدیک‌تر به دروازه بازی می‌کند، باید فرصت‌هایی را با شکست دادن مدافعان رودرو در یک پست نزدیک، زدن ضربه‌های سر از فاصله نزدیک، یا ایجاد فضا در عمق در مناطق شلوغ طراحی کند.

پریمیرلیگ انگلستان 24-2023
12
8
4
715′
4
0
0
1 (1)
1
0
لیگ قهرمانان اروپا 24-2023
4
3
1
268′
0
0
0
0 (0)
0
0
لیگ کاپ انگلستان 24-2023 (EFL CUP)
2
2
0
180′
0
0
0
0 (0)
0
0
سوپرکاپ انگلستان کامینیوتی شیلد 24-2023
1
1
0
87′
1
0
0
0 (0)
0
0
جمع:
19
14
5
1250′
5
0
0
1 (1)
1
0

هیچکدام از آن‌ها که او مناسب نیست، جثه‌اش از فقدان قدرت فیزیکی واقعی او خبر میدهد.

در نتیجه، هاورتز در این فصل عملکرد xG خود را در چلسی ضعیف نشان داد، البته موقعیتهای او که بسیار خوب بود، اما اگر به بازیکنی برسد که برای گرفتن آنها طراحی نشده باشد، اهمیت چندانی ندارد.

با این حال، در آلمان، هاورتز با وجود اینکه شانس او به طور متوسط دشوارتر بود، از xG خود بهتر عمل کرد زیرا او در تبدیل آنها به گل متخصص بود.

این بازیکن آلمانی 7.8 گل بیشتر از حد انتظار در دو فصل اخیر خود در بایر به ثمر رساند. این فصل لیگ برتر شاهد عملکرد ضعیف 4.8 گل بود – یک نوسان بزرگ که می تواند در درجه اول استفاده اشتباه از او را نشان دهد.

پس از یک فصل موفق، تیم‌ها به احتمال زیاد در سال آینده در برابر آرسنال با مشکل روبرو خواهند شد، زیرا از سرعت بوکایو ساکا و نبوغ مارتین اودگارد می‌ترسند. اگر هاورتز به عنوان پست شماره نه استفاده شود، این دوباره فضای مورد نیازش را نمیدهد و در نتیجه، مفید بودن او را برای میکل آرتتا محدود می کند.

با این حال، استفاده از او به عنوان یک شماره هشت، با دکلان رایس در پشت سرش، هاورتز می‌تواند در حد توانش بازی کند، دویدن‌های دیرهنگام در محوطه جریمه و یافتن فضا در خط میانی برای او ایده‌آل است و به این بازیکن 24 ساله اجازه می‌دهد تا با کنترل بازی کند و بازی را بیشتر سرعتی کند.

با توجه به فرم اودگارد، بعید به نظر می‌رسد که او با فاصله زیاد جابه‌جا شود، که تنها جایگاه پست شماره هشت قبلی، گرانیت ژاکا را که به لورکوزن رفته را پر میکند که البته جایگزینی بازیکن سوئیسی با هاورتز یک خطر است زیرا آرسنال نیش و شدت ارائه شده در زمین توسط ژاکا را از دست می دهد، دو ویژگی که در هاورتز دیده نمیشود.

با این حال، با هاورتز، آنچه آرتتا در تهاجم از دست می دهد، با کنترلش به دست می آورد.
این بدان معنا نیست که از هاورتز نیز هرگز نباید به عنوان مهاجم استفاده شود. ماهیت تنها بودن نقش در آرسنال، همراه با قابلیت تعویض گابریل ژسوس و مارتینلی، و همچنین لئاندرو تروسارد، به هاورتز اجازه می‌دهد تا کمی بیشتر به نقاط قوت خود بازگردد.

اگرچه عدم موفقیت او به عنوان یک بازیکن هجومی خالص در انگلیس ممکن است باعث توقف آرتتا شود.

در حالی که توانایی آرتتا در بهبود بازیکنانش هنوز می تواند به هاورتز کمک کند تا به یک شماره 9 یا شاید یک 9 کاذب تبدیل شود، دوران حرفه ای این بازیکن تاکنون نشان می دهد که نقش هافبک در آرسنال نه تنها گل های بیشتری را از او دریافت می کند، بلکه خلاقیت و کنترل قابل توجهی را نیز به او اضافه می کند.

مهاجمان چلسی ممکن است به طرز عجیبی نفرین شده به نظر برسند، اما آرسنال می تواند طلسم هاورتز را بشکند. اگر این کار را انجام دهند، 65 میلیون پوند ممکن است به زودی تبدیل به یک معامله شیرین شود.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید