|

توپ چرمی: زمانی که خوان گامپر بازیکنان را با وجود پاندمیک آنفلوآنزا مجبور به بازی کرد

روز جمعه بارتومئو، رئیس باشگاه بارسلونا، اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا تمام فعالیت های ورزشی این باشگاه تا اطلاع ثانوی متوقف می شود.

اما نزدیک به صد سال پیش، زمانی که رئیس باشگاه بارسلونا خوان گامپر بود علیرغم‌ اعلام وضعیت پاندمیک‌، او به حرف های فدراسیون اسپانیا اعتنایی نکرد و فعالیت تیم را تعلیق نکرد.

در اکتبر سال ۱۹۱۸، پانزدهمین دوره جام قهرمانی کاتالان در ابتدای برگزاری بود.‌ درست زمانی که دنیا درگیر یکی از بزرگترین پاندمیک های تاریخ بود؛آنفلوآنزای اسپانیایی. آنفلوآنزایی که منبع شیوع آن مشخص نبود و به غیر از اسپانیا کشورهای دیگر مانند آمریکا، چین و فرانسه نیز درگیر آن بودند و چیزی نزدیک به ۵۰ میلیون کشته برجا گذاشت. شرایط بسیار وحشتناک بود. طبق گزارش ها تنها در روز ۱۷ اکتبر و تنها در شهر بارسلونا ۲۸۹ نفر جان خود را از دست دادند.

در چنین شرایطی دولت اسپانیا به درخواست مقام های بهداشتی تمام فعالیت های دولتی و تجمع های مردمی را ممنوع اعلام کرد. تمامی سینماها، تئاترها و فعالیت های هنری و مردمی متوقف شد. دولت اسپانیا برگزاری مسابقات فوتبال را نیز ممنوع اعلام کرد و در تمام کشور وضعیت قرمز اعلام کرد.‌

اما در کمال تعجب، باشگاه های اسپانیایی حرف های دولت اسپانیا و فدراسیون را نادیده گرفتند. آن ها معتقد بودند چون فوتبال در فضای باز برگزار می شود دلیلی برای تعلیق آن وجود ندارد!

بنابراین سران باشگاه ها، با ریاست خوان گامپر، کمیته ای تشکیل دادند و اعتراض رسمی خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردند. دولت اسپانیا نیز با وجود تلاش فراوان موفق به توقف لیگ نشد و مسابقات فوتبال لیگ اسپانیا تا پایان فصل بدون وقفه انجام شد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید