فاوره دورتموند
| | | |

نگاهی بر عملکرد فاوره در دورتموند – از رضایت تسورک تا آینده دورتموند با فاوره

فوتبال724– لوسین فاوره سرمربی سوئیسی باشگاه بروسیا دورتموند طبق معمول؛ در پایان فصل پس از ناکامی در کسب عنوان قهرمانی توسط رسانه ها مورد حمله قرار گرفته است. در این مقاله ضمن نگاهی بر عملکرد او در این 2 سال، به احتمالات پیرامون او و دورتموند در فصل بعد می‌پردازیم.

نگاهی به عملکرد او

از آخرین قهرمانی زنبور ها در بوندس لیگا حدود 8 سال می‌گذرد. بعد از خداحافظی یورگن کلوپ با دورتموند، آنها 3 مربی عوض کردند تا نوبت به فاوره رسید تا برای کسب عنوان قهرمانی با دورتموند تلاش کند.

لوسین فاوره سوئیسی در 86 بازی تحت مربی‌گری اش، به آمار 54 برد، 15 مساوی و 17 باخت رسیده است که به طور میانگین 2/06 امتیاز در هر بازی به دست آورده. بیشتر از تمامی تیم هایی که تا به حال مربی‌شان بوده!

فاوره در فصل اول خود در دورتموند رقابت قهرمانی بوندسلیگا را به هفته آخر کشاند و بر سر 2 امتیاز قهرمانی را به بایرن مونیخ واگذار کرد.

همچنین امسال که سال دوم مربیگری اوست؛ با 7 امتیاز اختلاف مونیخی ها را دنبال می‌کند اما بعید است که بتواند به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

آیا تسورک و واستکه از او رضایت دارند؟

بعد از شکست 1-0 درکلاسیکر مجددا حمله رسانه ها و مجله ها به او شروع شد. اما تسورک به طور قاطعانه در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی پیرامون شایعات برکناری فاوره گفت:

مجددا صحبت ها وشایعات در بیرون باشگاه در رسانه ها بسیار داغ شده اما من به شما این را عنوان می‌کنم که میان من و واتسکه هیچ بحثی پیرامون جانشینی فاوره نیست. این چندمین بار در این فصل است که این را عنوان می‌کنم. در درون باشگاه آرامش کامل برقرار است اما نمی‌توانیم جلوی گمانه‌زنی های رسانه هارا بگیریم.

عملکرد و تفاوت های فاوره

فاوره در فصل اول حضورش مهره های چندان ارزشمندی در اختیار نداشت. در فصل اول حضورش دورتموند ورودی های بسیار زیادی داشت که عده ای بی‌کیفیت و عده ای فوق‌العاده بودند. اما با وجود تقویت خط میانی (بخصوص هافبک دفاعی) و حمله، ضعف در دفاع همچنان مشهود بود.

فاوره در فصل قبل از چینش 1-4-1-4 استفاده میکرد اما همانند پیتر بوش، در مقابل تیم هایی با سبک تدافعی به مشکل برخورد. از همان جا بود که زمزمه های اخراج فاوره به گوش میرسید اما او با حل کردن این موضوع، فشار هارا از روی خود برداشت و با برد بایرن در وستفالن، به رقابت قهرمانی بازگشت.

اما در فصل دوم، همه چیز برای دورتموند و فاوره متضاد فصل قبل بود. مهره های بی کیفیت هرطور که شده حتی به صورت قرضی از تیم جدا شدند و فاوره افراد مورد نظرش را خریداری کرد. کسانی مثل هازارد و برانت که با عملکرد فردی هر دفاعی را تحت فشار قرار می‌دهند. اما ضعف در نوک حمله و دفاع از بین نرفته بود.

از اواسط نیم فصل اول مشکلات مجددا شروع شد. کمبود مهره دفاعی ضعف بزرگی بود و با مصدوم شدن آلکاسر، دیگر کسی برای بازی در پست مهاجم نوک وجود نداشت. به ناچار رویس در نوک حمله قرار گرفت اما نتوانست آن طور که باید برانت را تغذیه کند.

با رسیدن به پنجره نقل و انتقالاتی، فاوره سریعا امره جان را به خدمت گرفت تا خطر مصدومیت خط هافبک دفاعی و دفاع دورتموند را تهدید نکند. سپس به سراغ هالند جوان رفت و او، فراتر از انتظارات ظاهر شد.

اما مهلت استفاده از جان در دفاع پیش نیامد. بدشانسی، مجددا گریبان گیر تیم شد و ابتدا دلینی و سپس ویتسل مصدوم شدند تا امره جان ابتدا با داهود و سپس با دلینی در خط هافبک دفاعی ظاهر شوند. هرچند که بعد از درکلاسیکر داهود هم مصدوم شد اما خوشبختانه ویتسل و دلینی آماده بودند.

سپس نوبت مصدومیت هالند شد. باز هم کمبود مهره تهاجمی اما؛ از شانس زنبور ها، بازی های آخر فصلشان سختی چندانی ندارند. هرچند که باز هم خطر خط حمله دورتموند را تهدید می‌کند.

فاوره که هنوز مدافع خوبی جز هوملس نداشت، تصمیم به چینش ترکیب 1-2-4-3 گرفت. حکیمی و گوئررو در بال چپ ظاهر شدند و پیزچک به عنوان مدافع وسط کنار هوملس همراه با آکانجی و زاگادو قرار گرفت.

اما اینبار با باخت جلوی بایرن، اختلاف به 7 امتیاز رسید و تقریبا قهرمانی تقریبا نا ممکن شد.

#
تیم
بازی
برد
تساوی
باخت
زده
خورده
تفاضل
امتیاز
1
34
26
4
4
100
32
68
82
2
34
21
6
7
84
41
43
69
3
لایپزیگ
ت
پ
ت
ش
پ
34
18
12
4
81
37
44
66
4
34
20
5
9
66
40
26
65
سهمیه لیگ قهرمانان سهمیه لیگ اروپا پلی آف لیگ اروپا پلی آف سقوط سقوط به دسته پائین

آیا سرنوشت فاوره در دورتموند همانند کلوپ در لیورپول خواهد بود؟

از نظر من، دورتموند 2018 شباهت بسیار زیادی با لیورپول 2015 دارد. هردو به دنبال قهرمانی اما بدون ولع هستند و مدت زیادی بدون قهرمانی سر کرده اند.

هردو مربی جدیدی دارند که سبک کاملا متفاوتی با مربی قبلی دارند. کلوپ مشتاق پرس شدید بعد از باختن مالکیت در لیورپول و فاوره عاشق ضد حمله با پاس های تک ضرب در دورتموند!

همچنین این دو تیم در طول مربی گری فاوره و کلوپ، با تیم قبلی تفاوت های زیادی از لحاظ چینش و بازیکن دارند.

کلوپ آرام آرام در لیورپول پیشرفت کرد و فاوره هم همین راه را در پیش گرفته است.

قبل از حضور کلوپ(15-2014)، لیورپول در رتبه ششم لیگ را به پایان رساند. فصل اول حضورش (16-2015) رتبه لیورپول پایین تر از وستهم و سوتهمپتون یعنی هشتم جدول بود. بعد از آن فشار رسانه ها مبنی بر پایان موفقیت های کلوپ با توجه 4 سال قهرمان نشدن شروع شد. اما این فشار ها همزمان با شروع پیشرفت های آرام کلوپ همراه شد و بعد در دو فصل بعدی (17-2016 و 2017-18) رتبه چهارم را گرفت. فصل بعد نائب قهرمانی تنها با یک امتیاز اختلاف (97 امتیاز) را کسب کرد و امسال، با 25 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم یعنی منچستر سیتی، تقریبا به 30 سال قهرمان نشدن لیورپول پایان داده است.

آینده دورتموند با فاوره

با توجه به صحبت های تسورک مبنی بر ماندن فاوره، به احتمال خیلی زیاد او در فصل بعد هم بر روی نیمکت های سیگنال آیدونا پارک می‌نشیند. همچنین ترانسفرمارکت پایان قرارداد او را در 30 جولای 2021 مصادف با 9 تیر 1400 تخمین زده است. همچنین دیگر رسانه ها از تن هاخ، پوچتینو و نیکو کواچ به عنوان سرمربی فصل بعد دورتموند نام می‌برند. اگر از روی آمار قضاوت کنیم، فاوره نسبت به مربی های بعد کلوپ، بهتر عمل کرده اما برای تبدیل شدن به غول برابر تیم هایی مانند بایرن، اینتر و پاریس مقداری زود است.

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید