|

تله پرس و استحکام دفاعی. دو چیز که میتوانیم از نونو اسپریتو در تاتنهام انتظار داشته باشیم

به گزارش فوتبال۷۲۴ مدتی پیش بود که تاتنهام یک مربی پرتغالی را کنار گذاشت و مربی پرتغالی دیگری را به جای او آورد. نونو اسپریتو علیرغم اینکه کارنامه قابل توجهی در ولورهمپتون، پورتو و والنسیا داشته است اما انتخاب دیرهنگام تاتنهام بود و جز اولویت های اصلی دنیل لوی قرار نداشت. تاتنهام قبل از انتصاب نونو به عنوان سرمربی این تیم، تلاش های زیادی برای جذب کونته، تن هاگ، فونسکا و… انجام داد که با شکست رو به رو شد. در این قسمت قصد داریم تا این سرمربی پرتغالی را مورد تجزیه و تحلیل تاکتیکی قرار دهیم و پیشبینی کنیم که قرار است در تاتنهام چه چیزی با این سرمربی 47 ساله رخ دهد.

نونو به مدت 4 فصل هدایت ولورهمپتون را به عهده داشت و پیش از آن به مدت یک سال سرمربیگری پورتو و دو سال سرمربیگری والنسیا را بر عهده داشت. پیش از آنکه بخواهیم از نظر تاکتیکی این مربی را بررسی کنیم به سوابق او در گذشته نگاهی میکنیم. این کار کمک خوبی به ما میکند برای پیش بینی آیند.

در این تصور چند فاکتور اصلی و مهم را میتوانیم مشاهده کنیم. پورتو در سال 2017 پشت سر بنفیکا قرار گرفت و توانست رتبه دوم را کسب کند. پس از آن وی به ولورهمپتون پیوست و توانست با این تیم قهرمان چمپیونشیپ شود. به دلیل حضور کوتاه مدت وی در والنسیا ما اماری از آن فصل ارائه ندادیم. او خیلی زود در این تیم اخراج شد اما با این حال وی با والنسیا در سال 2015 در رده چهارم قرار داشت اما به دلیل افت شدید وی در نوامبر 2015 اخراج شد.
از نظر شدت پرس تیم های تحت هدایت نونو تیم حریف را دعوت به پرس می نمایند. (منظور از دعوت به پرس این است که تیم حریف در شرایطی قرار گیرد که اقدام به پرس بازیکنان خودی کند. از فواید این کار ایجاد فضا در خط پرس حریف است)
البته یک سال حضور وی در پورتو مستثنی است. پورتو تحت هدایت نونو در آن سال پایین ترین میزان PPDA را در لیگ داشت. در صورت استقبال شما در آینده به شرح مفصل این فاکتور آمار و آنالیز خواهیم پرداخت.
اما در سال های دیگر ما میبینیم که تیم های او در میان تیم هایی قرار دارد که بالاترین میزان PPDA را ثبت کرده است؛ این چیزی است که انتظار میرود در تاتنهام هم صورت بگیرد.
درمورد مالکیت نیز داستان مشابه ای داریم. پورتو همچنان یک استثنا محسوب میشود. تیم های نونو معمولا کمتر از 50 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند. این میزان از مالکیت بیانگر این است که نونو علاقه مند است تا عقب بنشیند و منتظر فرصتی باشد برای ضدحمله. ولورهمپتون از منظر xg در جایگاه تیم های میانه جدولی قرار دارد. همچنین باید این نکته را درنظر گرفت که تعداد گل های ولورهمپتون کمتر از میزان xg خود بوده است. انتظار میرود که این اتفاق با وجود هری کین اتفاق نیوفتد و بین xg و تعداد گل تناسب نسبی به وجود بی آید.
اما در خط دفاع نونو پیشرفت خوبی در تاتنهام به ارمغان خواهد اورد. دفاع تیم های تحت هدایت او بسیار سخت درهم میشکند و گلزنی در برابر نونو سخت خواهد بود. میتوانید به تعداد گل های خورده و xg که تیم های حریف توانسته اند از نونو کسب کنند نگاه کنید.
با توجه به مشکلات دفاعی سال های اخیر تاتنهام، نونو گزینه مناسبی برای رفع این نواقص است. او احتمالا در عقب زمین از سه بازیکن استفاده کند.

این اطلاعات ارائه شد معیار خوبی است برای نشان دادن توانمندی های نونو.
ما از این تصویر درمیابیم که فصل 2016/2017 و 2017/2018 بهترین سال های مربیگری نونو اسپریتو بوده است. سال هایی که میزان xG ولورهمپتون بیشتر از xGA بوده است. او دوران خوبی در ولورهمپتون به ارمغان اورده است خصوصا در فصل 2019/2020. ناگفته نماند که ما شاهد افت این تیم در فصل گذشته نیز هستیم.

 

نونو اسپریتو پیروی سبک خاصی نیست. در حقیقت او جز مربی های ارمانگرا قرار نمیگیرد و به معنای واقعی کلمه او یک مربی عملگراست. در هر بازی مایل و قادر به تغییر سبک بازی تیمش است. اما در تغییر سبک بازی او عواملی دخیل هستند. عواملی همچون بازیکنانی که در اختیار دارد، بازی که قرار است تیم حریف ارائه دهد و عوامل دیگر. او در ولورهمپتون به طور طولانی مدتی از سه دفاع استفاده میکرد. اما در سال گذشته این ایده را تغییر داد و از 4 مدافع استفاده کرد. اما با 4 دفاع به میدان رفتن نتیجه متفاوتی را برای وی رقم زد که این را میتوانید در امارهایی که بالاتر به شما ارائه دادیم مشاهده کنید. با توجه به کارنامه گذشته نونو و همچنین بازیکنانی که به تاتنهام درحال حاضر لینک هستند مثل تاکهیرو تومیاسو حدس میزنیم که نونو از سه مدافع در تاتنهام استفاده نماید.

 

این ترکیبی است که انتظار میرود در سال اینده شاهد باشیم.

 

بازیکن ها در شرایط و موقعیتی قرار میگیرند که نقاط ضعف ان ها کمتر دیده میشود و به حداقل میرسد و نقاط قوت ان ها تقویت میشود. از جمله آن ها میتوان به مت دوهرتی اشاره کرد. بازیکنی که زیر نظر نونو در ولورهمپتون به اوج رسید و اکنون در تاتنهام حضور دارد. او در پست وینگ بک رشد کرد و اکنون نیز میتواند فرصت رشد بیشتری با حضور نونو داشته باشد. در جلوی خط دفاع 3 نفره ما شاهد هویبرگ خواهیم بود. کسی که در یورو 2020 نقش محوری در دانمارک داشته است. به او این اجازه داده میشود که علاوه بر اینکه یک هافبک دفاعی است، شعاع حرکتی وسیعی داشته باشد و بتواند خلاقانه در زمین عمل کند.
سه بازیکن تهاجمی تاتنهام میتوانند به راحتی در بالای زمین بازی کنند و به صورت ترکیبی و سرعتی عمل کنند. درحالی که کین در عمق بازی کند سون و لوکاس در پشت سر اون مانور میدهند.

 

ترکیب فوق نیز یک ترکیب احتمالی دیگر است که ممکن است در سال اینده شاهد آن باشیم. با توجه به اینکه نونو سابقه این را دارد که 3-4-3 و 3-5-2 بازی کند. گزینه های بالقوه ای را برای این نوع چینش درنظر گرفته ایم.
چنین چینشی یک جا برای یک هافبک اضافی بازی میکند که میتوان فرصتی برای دله الی و لو سلسو ایجاد کرد.

و حالا با فرض بر صحت این دو ترکیب بالا ما میتوانیم از نظر تاکتیکی، برخی موقعیت های خاص را بررسی کنیم.

 

 

 

به محل قرارگیری بازیکنان تاتنهام در زمین نگاه کنید؛ که چگونه تاتنهامی ها درصورت از دست دادن مالکیت به حالت 5-3-2 قرار میگیرند. تیم حریف به حالت 4-3-3 در می آید و وینگر ها محدودیت بیشتری در فاز دوم بازیسازی برای مانور خواهند داشت و فضای حرکتی آن ها تنگ تر خواهد شد.
هنگامی که توپ تحت تصاحب مدافعان مرکزی تیم حریف است، دو مهاجم برای مسدود کردن توپ های ارسالی به بازیکن شماره 6 در مرکز بازی میکنند؛ همچنین مهاجمان تاتنهام، دو مدافع وسط تیم حریف را وادار میکند تا به سمت کانال های کناری زمین حرکت کنند. علت چنین کاری این است که pressing trigger را بتوانند اجرایی کنند. (نوعی از پرس که باعث میشود بازیکن حریف در موقعیتی قرار گیرد که اسیب پذیری بیشتری داشته باشد و با پرس تیم خودی، مالکیت توپ را از دست بدهد)
همچنین میتوانیم ببینیم که تاتنهام برتری عددی در مناطق کلیدی زمین را دارا میباشد. در خط هافبک میشود برتری 3 در مقابل 2 به سود تاتنهامی را مشاهده کرد. همینطور برتری 2 در مقابل 1 در عرض زمین. (دو مدافع در مقابل یک وینگر)

 

 

در تصویر بعدی ما تله پرس را مشاهده میکنیم. مهاجم توپ را جا میگذارد و مقداری به عقب تر برمیگردد تا با استفاده از سایه پوششی خودش فضای ارسال توپ به هافبک میانی را مسدود کند. مهاجم حول محور هافبک میانی بازی خواهد کرد؛ در همین حال این مهاجم به میزان کافی نزدیک به مدافع قرار دارد تا در صورت لزوم مدافع را پرس کند.
وینگ بک نیز مقداری بالاتر بازی میکند تا بتواند وینگر حریف را پوشش دهد. و حالا این پرسش را باید مطرح است که چه کسی قرار است نفوذی انجام دهد هنگامی که مدافعان تیم همچنان توانایی ایجاد یک برتری عددی دیگر را دارند؟

 

 

بدین ترتیب تاتنهام میتواند توپ را مجددا پس بگیرد. وینگ بک به جلو خواهد رفت و به کانال کناری سمت چپ زمین فشار وارد میکند. در همین حال یکی از هافبک های مرکزی نیز به سمت بالا حرکت میکند تا پوشش و حمایت لازم را انجام دهد؛ و یک مثلث را تشکیل میدهد که گزینه های زیادی برای مسدود کردن توپ پیش پای بازیکنان میگذارد.
هافبک های مرکزی باقی مانده بازیکنان حریف را به صورت مستحکمی مارک میکنند و پوشش میدهند. و در همین حال مدافعان تیم حرکت میکنند تا خط دفاع چهارنفره را تشکیل دهند و پوششی را برای پیشبرد تحرکات وینگ بک تیم ایجاد کنند.

 

یکی از موقعیت هایی که سیستم 3-5-2 مورد استفاده قرار میگیرد هنگامی است که تیم حریف در بازی در مرکز توانایی و قوت زیادی دارد. و بنابراین از این سیستم استفاده میشود تا قوت حریف را در مرکز زمین بگیرد و تیم حریف را وادار کند که به گوشه های زمین متمایل شود. گوشه های زمین دقیقا همان جایی است که پیش تر به شما توضیح دادیم که چگونه تاتنهامی ها دوباره توپ را تصاحب میکنند.
مثال هایی که برای شما زده شد نشان میدهد که سیستم 3-5-2 تحت هدایت نونو چگونه عمل خواهد کرد. این چیزی بود که ولورهمپتون در آن بسیار قدرتمند بود؛ و قطعا در سال آینده آن را با تاتنهام مشاهده خواهیم کرد. انعطافی در ترکیب با دو سیستم 5-3-2 و 3-4-3.

 

 

درحالی که 5-3-2 در برابر حریفانی که در مرکز زمین بسیار قوی هستند پیاده میشود، از 3-4-3 برای زمانی که حریفان به سمت کانال های کناری زمین کشیده شدند، استفاده میشود. تیم تحت هدایت نونو با اطمینان داشتن از وینگر ها و وینگ بک هایش فضای زیادی به حریفان برای اورلد داده نمیشود. (overloaded=ایجاد فشردگی یا تراکم بازیکنان در منطقه خاصی از زمین برای خلق موقعیت و ایجاد فضا در قسمت دیگری از زمین)
چینش دفاعی تیم هنگام از دست دادن مالکیت، باعث میشود تا عرض زمین و کانال های کناری زمین بسته شود. وینگر ها و وینگ بک ها به عقب خواهند آمد تا با تشکیل 5-4-1 مناطق وسیعی را پوشش دهند. همچنین خط هافبک در صورت لزوم شکل افقی به خود میگیرد؛ و ساده تر میکند دفاع را در مقابل وینگر ها و مدافعان کناری. (فول بک ها)
در همین حال تنها مهاجم تیم هافبک خلاق تیم را رها کرده است تا و او با تله پرس محدود میکند.

 

 

در همین حال ما نمیتوانیم از تفکرات نونو در هنگام مالکیت تاتنهام اطمینانی داشته باشم. برخی از الگو ها وجود دارد که ولورهمپتون در زمان مربیگری نونو اسپریتو به طور زیادی استفاده شده است. بنابراین میتوان تصور کرد که این الگوها نیز در تاتنهام اجرایی شود.
در 3-4-3 استفاده از فضاها هنگام حمله بسیار مهم است. یکی از رایج ترین شیوه های حمله ولورهمپتون را میتوان در تصویر بالا مشاهده کرد. هر دو وینگر محدود خواهند ماند و نزدیک به مهاجم نوک قرار دارند تا خط دفاعی حریف را محدود کنند و فضایی را برای حرکت و نفوذ وینگ بک ها فراهم کند. وینگر صاحب توپ برای ارائه یک پاس مدافع را به سمت خود دعوت میکند و با این کار فضایی را خلق میکند. در نتیجه ایجاد فضا وینگ بک میتواند از پشت سر وینگر عبور کند و به پشت سر مدافع حریف نفوذ کند. در همین حال دیگر مهاجمان به داخل زمین یورش میبرند برای دریافت پاس های نهایی.
این با توجه به ابزاری که نونو در تاتنهام در اختیار دارد بسیار مفید است. تصور کنید رگیلون و دوهرتی را به عنوان وینگ بک های تیم و سون و لوکاس یا برگوین را به عنوان وینگر ها (یا مهاجمانی که در عرض زمین بازی میکنند) و میبینید که تاتنهام چگونه میتواند این موقعیت ها را به سود خودش رقم بزند.

 

 

از سوی دیگر در 3-5-2 این مرکز زمین است که در حمله مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این نیز الگوی دیگری است که در گذشته توسط نونو استفاده میشده است و میتوان آن را برای تاتنهام تصور کرد. یکی از هافبک های تاتنهام میتواند با حرکت خود فضایی را خلق کند. در همان زمان دو مهاجم برای نگه داری مدافعان تیم حریف در موقعیت خود، بالا بازی خواهند کرد. این کار باعث ایجاد فاصله و خلق فضا برای نفوذ یک از هافبک های تیم میشود. این را میتوانید در تصویر بالا مشاهده کنید. این الگو و محل قرارگیری دو مهاجم تاتنهام برای بازیکن مثل اندومبله بسیار مفید خواهد بود.
این بازیکن فرانسوی در حمل توپ عالی عمل میکند. به احتمال زیاد او در سمت چپ خط هافبک بازی خواهد کرد تا با فضایی که برای او خلق میشود به جلو بزند و فاز دوم حمله را تحت تاثیر قرار دهد.

نتیجه
تاتنهام مربی بسیار خوب و مناسبی را استفاده کرده است. کسی که توانایی انطباق خودش را با تغییرات دارد و پافشاری های بیخودی بر یک سبک خاص ندارد. همچنین او جو خوبی را در رختکن و تمرینات میتواند ایجاد کند. این مسئله بسیار مهم است با توجه به دوران بد مورینیو و مناسب نبودن جو رختکن، وجود مجدد همدلی و همسوزی در تیم در کوتاه ترین مدت موجب محبوبیت نونو میشود. از نظر تاکتیکی نیز ما میتوانیم شاهد بهبود سریع خط دفاع تاتنهام باشیم اگرچه که در خط حمله شاید مانند دفاع رشد چشمگیری را شاهد نباشیم. اما نگه داری هری کین در تاتنهام میتواند به رشد خط حمله کمک کند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید