| | |

دایوت اوپامکانو خرید جدید بایرن مونیخ چقدر خوب است؟

 بایرن مونیخ خرید دایوت اوپامکانو مدافع میانی تیم آربی لایپزیش را تایید کرد. اما این مدافع جوان فرانسوی چقدر خوب است؟

خب اینطور به نظر می رسد که بایرن مونیخ با جذب دایوت اوپامکانو مدافع آربی لایپزیگ بقیه رقبای اروپایی را شکست داده است.

جمعه شب این باشگاه باواریایی تایید کرد که آنها با نمایندگان بازیکن توافق کرده اند و 42/5 میلیون یورو را برای پرداخت بند آزادسازی اوپامکانو تحویل داده اند.

حسن صالیحمیدزیچ مدیر ورزشی بایرن اظهار داشت: «من همیشه اطمینان داشتم كه مفهوم خوبی ارائه داده ایم. ما چشم انداز خود از وضعیت حرفه ای او را در باشگاه بایرن مونیخ به او ارائه دادیم.»

علیرغم علاقه گزارش شده از سوی چلسی و لیورپول اوپامکانو اکنون با قراردادی پنج ساله به بایرن خواهد پیوست و احتمالا نشاندهنده یکی از پایه های قدرتمند دفاعی هانسی فلیک در سالهای پیش رو خواهد بود. اما اوپامکانو چقدر بازیکن خوبی است و آیا بایرن رقبای خود در لیگ برتر را به قیمت یکی از هیجان انگیزترین مدافعان جوان جهان شکست داده است؟

Image

اوپامکانو در لایپزیش چقدر خوب بوده است؟

علیرغم اینکه اوپامکانو مدتی است به نظر می رسد در کانون توجه است، به آسانی فراموش می شود که فصل 21-2020 فقط چهارمین فصل کامل او در بوندسلیگای آلمان است.

با اینحال، در آن زمان این بازیکن ملی پوش فرانسوی به سرعت به یکی از مهمترین بازیکنان دفاعی یولیان ناگلزمن تبدیل شد. تیم ردبول در این فصل بهترین دفاع را در بوندس لیگا دارد و اوپامکانو سهم بزرگی در این موفقیت دارد.

وقتی او را با دیگر مدافعان وسط لایپزیگ ابراهیما كوناته و ویلی اوربان مقایسه می كنیم، می توانیم بفهمیم كه اوپامکانو به چه نوع دفاعی در حال تبدیل شدن است. وقتی ما به آماری نگاه می کنیم که مطمئنا در مورد این مدافع جوان است، اغلب به عنوان یک مدافع میانی مدرن پا به توپ قضاوت می شود.

در میان مدافعان وسط فوق الذکر، دایوت اوپامکانو از نظر تعداد لمس توپ، تعداد کل پاس ها، درصد پاس صحیح در هر بازی، و پاس دادن به منطقه یک سوم اول حریف و پاسهای بلند در بالای جدول قرار می گیرد. و اگرچه ممکن است کوناته بطور متوسط چند دریبل بیشتر در هر زده باشد، اما واضح است که اوپامکانو در این فصل از نظر فنی با استعدادترین مدافع میانی ناگلزمان بوده است.

این مهارت های فنی همچنین نشان می دهد که اوپامکانو از نظر تعداد قطع توپ، پس گرفتن توپ و تکل های موفق در هر بازی پیشتاز است. با اینحال، وقتی صحبت از تعداد دوئل های هوایی در هر مسابقه پیش می آید، مدافع فرانسوی هم از کوناته و هم از اوربان عقب تر است و با وجود تمام توانایی های خود بر روی توپ، اوپامکانو نیز بیشتر از دو مدافع دیگر مالکیت توپ را از دست می دهد.

Image

دایوت اوپامکانو در قیاس با سایر مدافعین در بوندسلیگا و بهترین مدافع این لیگ چقدر خوب است؟

اگرچه شاید شکی وجود ندارد که اوپامکانو یکی از مهمترین بازیکنان لایپزیگ بوده است – فقط دروازه بان پیتر گولاچی و آنخلینو مدافع کناری در این فصل دقایق بیشتری برای تیم ناگلزمان بازی کرده اند – اما هنوز باید دیده شود که آیا مدافع جوان فرانسوی آماده است تا با حضور در بایرن قدم های پیشرفت را بردارد.

وقتی آمار اوپامکانو را با همه مدافعین وسط در دسته اول بوندسلیگا مقایسه می کنیم، می بینیم که مطمئنا جای پیشرفت بازیکن جوان وجود دارد.

به عنوان مثال، در مورد پیروزی در دوئل های هوایی، این مدافع در جایگاه هجدهم در میان مدافعان وسط بوندسلیگای یک است. تعداد قطع توپهای وی در هر بازی در رتبه سی و چهارم لیگ و میانگین تعداد تکل های موفق او در هر بازی در بین همتایانش فقط رتبه نهم در بوندس لیگاست.

حتی آمار فنی دایوت اوپامکانو نیز در میان سایر بخش ها همگی در کل بوندسلیگا در رتبه اول نیستند. او برای تعداد پاس در هر مسابقه، فقط در رتبه هشتم، برای میزان دقت پاسها در مقام سیزدهم، برای تعداد پاسهای ارسالی به یک سوم اول حریف در مکان هفدهم است و بیشتر از 16 مدافع میانی دیگر در بوندسلیگا توپ را از دست می دهد.

Image

این اختلاف بین اوپامکانو و بهترین دفاع های وسط در بوندسلیگا شاید زمانی به بهترین وجه نشان داده شود که ما مدافع آینده بایرن را با متس هوملس کاپیتان دوم بوروسیا دورتموند مقایسه کنیم، که همچنان یکی از بهترین مدافعان اصلی در لیگ برتر آلمان است.

همانطور که در نمودار گرافیکی بالا می بینیم، در حالیکه اوپامکانو بدون شک در آمار پاس دادن، درگیری های فیزیکی و امور دفاعی موفق عمل می کند، هنوز هم با یک دفاع وسط همه جانبه مانند هوملز فاصله دارد.

البته، این آمار در سن فقط 22 سالگی کاملا طبیعی است و تعداد کمی از کارشناسان در ظرفیت دایوت اوپامکانو برای رسیدن به همین سطحی که هوملس در بوندسلیگا بدان رسیده است، شک دارند. اما جالب است که ببینیم این مدافع فرانسوی به چه میزان در خط دفاعی بایرن به ثبات می رسد و جا می افتد و چقدر سریع می تواند نه تنها با یک تیم جدید با خواسته های بالاتر سازگار شود بلکه در طول مسیر حرفه اش به پیشرفت خود ادامه دهد.

اوپامکانو در مدت حضورش در لایپزیگ، چشمه هایی از قابلیت تبدیل شدن به مدافع در کلاس جهانی نشان داده است اما فصل آینده یک آزمایش کاملا جدید برای او خواهد بود. اگر در مونیخ در حد استانداردهای قابل قبول ولازم نباشید بدون توجه به پروپگاندای رسانه ای و هزینه ای که برای آوردن بازیکن به آلیانتز آره نا پرداخت شده، به سرعت کنار گذاشته می شوید، همانطور که لوکاس هرناندز نیکلاس سوله و تعداد بی شماری دیگر می توانند شاهد این ادعا باشند. بیایید ببینیم آیا وپامکانو در حد این چالش است یا خیر.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید