| |

هر دهه پنج بازی ،بررسی بازی‌های به یاد ماندنی تیم بایرن‌مونیخ در هر دهه- این قسمت دهه ۶۰

اختصاصی فوتبال۷۲۴
در این مقاله در 6 قسمت 5 بازی مهم و سرنوشت ساز 6 دهه بایرن را با شروع از سال 1960 تا 2010 بررسی خواهیم کرد و هر دهه را در دو پارت در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم

در این مقاله قصد داریم برای شما داستان پنج بازی بسیار مهم بایرن مونیخ در دهه ۱۹۶۰ را تعریف کنیم

گرد مولر پس از به ثمر رساندن دو گل برای شکست دادن شالکه۰۴ در فینال جام حذفی در ۱۴ ژوئن ۱۹۶۹ ، روی شانه های هم تیمی های خود قرار گرفته است.
گرد مولر پس از به ثمر رساندن دو گل برای شکست دادن شالکه۰۴ در فینال جام حذفی در ۱۴ ژوئن ۱۹۶۹ ، روی شانه های هم تیمی های خود قرار گرفته است.

قبل از اولین بازی بایرن در بوندسلیگا

پس از حذف آلمان غربی با نتیجه 1 بر 0 مقابل یوگسلاوی در جام جهانی 1962 شیلی ، سران و مقامات فوتبال آلمان تصمیم گرفتند برای تقویت تیم ملی آلمان تغییری در ساختار فوتبال این کشور ایجاد کنند که باعث شد آلمان در جام جهانی بعدی در انگلستان در سال 1966 به فینال برسد و نایب قهرمان مسابقات شود. آنها با الگو برداری از انگلستان 5 اوبرلیگا را با هم ادغام کردند و بوندسلیگا را تاسیس کردند. 16 تیم از 5 اوبرلیگا با توجه به جایگاهشان و وضعیت اقتصادی انتخاب شدند تا در لیگ تازه تاسیس با یکدیگر مسابقه دهند.طبق قوانین از یک شهر تنها یک تیم قابل انتخاب بود. مونیخ 1860 در فصل قبلی اوبرلیگای منطقه خود قهرمان شده بود و به همین دلیل بجای بایرن مونیخ به عنوان نماینده مونیخ در بوندسلیگا انتخاب شد. انتخاب مونیخ 1860 باعث شد که مذاکرات بایرن با زلاتکو سیکاچکوفسکی بازیکن سابق یوگسلاوی در جام های جهانی 1950 برزیل و 1954 سوئیس و مهم ترین عامل قهرمان کلن در اوبرلیگای فصل پیش به عنوان مربی بدون نتیجه بماند.
بایرن امید خود را از دست نداد و بالاخره در سال 1965 با قهرمان شدن در لیگ منطقه ای به بوندسلیگا صعود کرد و طی یک اتفاق جالب اولین بازی خود را باید مقابل مونیخ 1860 انجام میداد

14 آگوست سال 1965: بایرن مونیخ 0-1 مونیخ 1860

باشگاه مونیخ 1860 در سال 1860 تاسیس و در سال 1899 بخش فوتبالی به آن اضافه شد.در مقابل بایرن توسط اعضای یک باشگاه ژیمناستیک در مونیخ تاسیس شد.اولین دربی مونیخ در سپتامبر سال 1902 برگزار شد که با پیروزی بایرن همراه بود.به طور کلی در سال های اولیه بایرن برنده دربی بود ولی در آن سال‌ها به دلیل آن که فوتبال کاملا به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد و با توجه به حضور تیم‌های دیگری مانند واکر مونشن و مونشنر اف‌سی ۱۸۹۶ در مونیخ، مسابقه این دو تیم از اهمیت زیادی برخوردار نبود.با به قدرت رسیدن هیتلر و حزب نازی در آلمان بخاطر شرایط و قوانین سختگیرانه و یهودی ستیزی در آن سالها بسیاری از اعضای یهودی بایرن مونیخ مانند کورت لنداور مجبور به ترک بایرن و آلمان شدند و بایرن ضربه سختی از این بابت خورد و به سمت نابودی رفت ولی رقیب و همشهری آنها باشگاه مونیخ 1860 سال های موفقی را پشت سر میگذاشتند که میتوان به قهرمانی این باشگاه در سال 1942 در چمر پوکال (امروزه جام آلمان نامیده میشود) اشاره کرد.
پس از جنگ جهانی دوم فوتبال در بین مردم دوباره محبوب شد که مونیخ از این قائده مستثنا نبود. هر چند در مونیخ باشگاه های دیگری وجود داشتند اما به بایرن و مونیخ 1860 بیشتر از بقیه بها داده میشد و این دو طرفداران بیشتری به خود جذب کرده بودند که باعث بر افروختن آتش دشمنی و رقابت برای اثبات خود به عنوان تیم برتر شهر میان این دو تیم مونیخی شد
در دو فصل ابتدایی بوندسلیگا، مونیخ ۱۸۶۰ نتوانست رتبه‌های بهتری از هفتم و چهارم کسب کند، این درحالی بود که تیم رقیب یعنی بایرن مونیخ با میانگین سنی تنها ۲۲ سال یک تیم کاملا جوان و باانگیزه را در اختیار داشت که تشنه موفقیت بودند.اما در میان این بازیکنان جوان 3 بازیکن حضور داشتند که بعد ها سرنوشت و تاریخ بایرن و حتی فوتبال آلمان و تیم ملی این کشور را رقم میزنند و باعث آغاز فصل جدیدی در فوتبال به نام بایرن مونیخ می شوند.قیصر آلمان فرانتس بکن باوئر سوییپری که 20 سال سن دارد ، استعداد فوق العاده دروازه بانی ، سپ مایر که 21 سال سن دارد و بخاطر شیرجه و عکس العمل های تند و سریعش طرفداران به اولقب گربه آنرینگ را داده بودند و بمب افکن آلمانی گرهارد مولر 20 ساله که با زدن 15 گل در فصل اول حضورش در بوندسلیگا نوید ظهور ستاره ای دیگر در فوتبال را میداد.
با این حال بایرن کار خود در بوندسلیگا را با باخت مقابل رقیب همشهریش مونیخ 1860 شروع کرد.در همان دقایق ابتدایی بازی تیمو کوئستا دروازه بایرن را گشود و بازی با همان گل کوئستا و با نتیجه 1 بر 0 به پایان رسید. هر چند بایرن مونیخ شروعی نا امید کننده در اولین فصل حضورش در بوندسلیگا داشت ولی لیگ را با 47 امتیاز پایینتر از رقیبش مونیخ 1860 که قهرمان شده بود و بورسیا دورتموند نایب قهرمان در رتبه سوم به پایان رساند.کسب قهرمانی و رتبه سوم توسط دو باشگاه مونیخی و قهرمان شدن بایرن در دی اف بی پوکال کافی بود تا مونیخ به عنوان پایتخت جدید فوتبالی آلمان شناخته شود

بایرن پیروزی جام حذفی را مقابل دویسبورگ جشن می گیرد.
بایرن پیروزی جام حذفی را مقابل دویسبورگ جشن می گیرد.

4 جون سال 1966: بایرن مونیخ 4-2 دویسبورگ

کسب رتبه سوم توسط تیمی که اولین فصل حضورش در بوندسلیگا را تجربه میکند عملکرد بسیار عالی است اما صعود بایرن به فینال دی اف بی پوکال فصلی رویایی را برای بایرن مونیخ رقم زد.بایرن قبلا نیز در پنجمین دوره این رقابت ها در سال 1957 با برتری یک بر صفر مقابل فورتونا دوسلدورف در آگزبورگ قهرمان شده بود ولی این قهرمانی و این فینال در تعیین آینده و سرنوشت بایرن نقش مهمتری دارد.
هر دوتیم با چینش 2-3-5 در وال استادیوم شهر فرانکفورت در مقابل 60000 هزار هوادار عاشق فوتبال مقابل هم صف آرایی میکنند تا یکی از جذاب ترین فینال های این رقابت ها را رقم بزنند. مسابقه ای که به عنوان سومین فینال پر گل تاریخ دی اف بی پوکال در تاریخ این رقابت ها به یاد اورده میشود. برای هر دو تیم یک پنالتی گرفته میشود که از این فرصت به خوبی استفاده می کنند. دویسبرگ با زدن گل دوم از بایرن پیش می افتد اما بایرن تسلیم نمیشود و در دقایق 72 و 77 بازی را به نفع خود بر میگرداند تا اینکه در دقیقه 82 فرانتس بکن باوئر با زدن گل چهارم تیر خلاصی به پیکر بی جان دویسبورگ شلیک میکند و جام قهرمانی را همراه هواداران بالای سر میبرد.

پایان قسمت اول از دهه شصت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید