| | |

بررسی صحنه مشکوک به آفساید در بازی یان رگنسبورگ-کلن در چارچوب جام حذفی

چنین موقعیتی آفساید است.

 

به نظر می رسد مسئله مربوط به نحوه قضاوت در موقعیت های آفساید در فوتبال تازه سفر خود را آغاز می کند. ما قبلا گل منچستر سیتی به آستون ویلا در تاریخ 19 ژانویه را در لیگ برتر دیده ایم، که پس از آن کمیته داوران بریتانیا حتی خواستار روشن سازی در تفسیر آن از سوی IFAB – کمیته ای که قوانین جدید را اجرا می کند – شد. و اکنون داور رابرت هارتمان در جام آلمان (و خب دستیارانش از جمله در VAR)، نام خود را برجسته کرد.

تیم “کلن” به دیدار “یان” از شهر رگنسبورگ آمد و به سرعت 2-0 پیش افتاد اما پس از یک کرنر یک گل دریافت کرد، که برای ما جالب بود. بعد از این گل و در جریان یک ضربه کرنر، مدافع تیم میزبان توپ را به هافبک کلن زد. در آن زمان اوندره دودو در آفساید بود (کد زمان – در 00:53 ویدئو اگر احتمالا نمی دانید به کجا باید بروید):

VAR گل را لغو کرد – و با پس زمینه ای که از گل مشابه رودری در بازی با آستون ویلا داریم حداقل عجیب به نظر می رسد. قانون یازدهم فوتبال اینگونه به نظر می رسد:

“بازیکنی که در موقعیت آفساید باشد و توپ را از حریفی که آگاهانه و عمدا با توپ بازی کرده (به جز در مورد بازی آگاهانه توپ در حین اینکه دروازه را از دریافت گل نجات می دهد) اینگونه تلقی نمی شود که منفعتی کسب کرده است.”

ظاهرا داوران معتقد بودند که دفع توپ مدافع یک بازی عمدی و آگاهانه با توپ در حالی است که دروازه را از دریافت گل نجات می دهد.

در پایان ، “کلن” موفق به گلزنی نشد: تیم مارکوس گیزدول در نیمه اول گل دوم را دریافت کرد و به حریف اجازه داد از 0-2 کامبک بزند و 10 دقیقه قبل از پایان بازی پنالتی آنها تبدیل به گل نشد. در وقت اضافه هیچ چیز جالبی وجود نداشت، اما در ضربات پنالتی میزبان دسته دومی بوندسلیگا بهتر بود.

هورست هلدت مدیر ورزشی کلن، با لبخند گفت: «داوران سعی کردند شرایط را برای من بین دو نیمه توضیح دهند. همچنین بعد از مسابقه. و من سعی کردم حرف آنها را بفهمم. اما من نه آن روز و نه صبح روز بعد چیزی نفهمیدم. ساده نیست. تیم حریف [زمان گل شدن توپ] حتی عصبانی و برآشفته نبودند، بلکه همه [از تصمیم داور] شگفت زده بودند.»

 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید