| |

بوندسلیگا نزدیک به شروع مجدد و بدون تماشاگر تا ۲۰۲۱

این هفته، رئیس بوندس لیگا فوتبال آلمان فاش کرد که لیگ در موقعیتی قرار دارد که در ابتدای ماه مه ممکن است دوباره از سر گرفته شود. اواعلام‌ کرد هر ۳۶ ورزشگاه آلمان تجهیز شده و قابلیت بازگشایی برای مسابقات بدون تماشاگر را دارند.

کریستین سیفرت به نیویورک تایمز گفت:

ما بخشی از فرهنگ در کشور هستیم، مردم تمایل دارند که ساعاتی هرچند کوتاه به زندگی عادی برگردند و این می تواند به معنی بازگشائی دوباره بوندس لیگا باشد. به همین دلیل است که ما باید نقش خود را در اینجا بازی کنیم، این بدان معنی است که از دولت حمایت می کنیم و با دولت در مورد زمان بازگشائی صحبت خواهیم کرد تا دوباره بتوانیم بازی کنیم.

در مصاحبه دیگری، مدیرعامل بوندسلیگا می گوید:

همه تیم ها در حال تمرین هستند.
برنامه ریزی برای شروع مجدد فصل در اوایل ماه مه در پشت درهای بسته ادامه دارد.
شاید مجبور باشیم تا پایان ۲۰۲۰ بدون تماشاگر بازیها را ادامه دهیم. ضرر باشگاه ها بدلیل بازی کردن بدون طرفداران نزدیک به 110 میلیون دلار است.

جدا از این، به نظر می رسد که اظهارات سیفرت برای هواداران ورزش که در میان همه گیری کووید19 واقعاً بدون سرگرمی های ورزشی هستند، یک خبر‌خوشحال کننده باشد.

با این وجود موضوع بازگشائی ورزش بسیار پیچیده تر از این صحبتها است. بازگرداندن فوتبال آلمان یعنی از سرگیری مجدد لیگ های ورزشی در سطح جهانی که در این لحظه کاری غیرقابل توجیه و اشتباه است.

ویروس کرونا به طرق مختلف، با علائم مختلف و در بازه های زمانی مختلف در همه جا گسترش یافته است. به عنوان یک کشور، آلمان توانسته است کارها را بهتر از سایر کشورها تحت کنترل داشته باشد. علیرغم داشتن پنجمین رتبه از نظر تعداد آلودگی در بین کشورها، مرگ و میر آن پایین است، عاملی که به سیاست آزمایش جامع نسبت داده می‌شود.

این واقعیت باعث شده است روسای فوتبال آلمان به سمت شروع مجدد فصل پیش بروند. نگرانی آنها بیشتر برای افرادی است که از کنار فونبال کسب درآمد میکنند. در هر مسابقه بوندسلیگا ۲۷۰ نفر بصورت پیوسته مشغول فعالیت و کسب درآمد هستند. بیشتر باشگاه های بوندس لیگا 9 بازی باقیمانده دارند. ایده این است که شروع مجدد در ماه مه باعث می شود تا پایان ماه ژوئن این فصل تمام شود. با گذشت هر روز، لیگ ها، به ویژه آنها که قرار بود در حال حاضر مهمترین قسمت فصل خود را داشته باشند، با تمام قدرت قرنطینه را انجام می‌دهند. عوامل اشتغال و معیشت افراد مورد بررسی قرار می گیرد، نه برای بازیکنان میلیونر بلکه برای ده ها هزار نفر از کارکنان معمولی که درآمد آنها به ورزش منوط است.

به عنوان هوادار ورزش، ما بسیار سپاسگزار خواهیم بود. حتی اگر فوتبال را در تلویزیون و تلفن های همراه دنبال کنیم. جنبه های عمومی بازی ها در زندگی ما امیدبخش است.
اگرچه در کشورهای دیگر خوش بینی در زمینه ادامه لیگ کمتر است. هفته پیش لیگ بلژیک لغو شد و مسابقات قهرمانی یورو 2020 برای تیم های ملی به سال آینده منتقل شد. لالیگا اسپانیا پس از نزولی شدن منحنی COVID-19 خود، امیدوار به بازگشت است اما با احتیاط و محتاطانه عمل خواهند کرد. بعید به نظر می رسد لیگ برتر انگلیس بازی های خود را تا ابتدای ماه ژوئیه از سر بگیرد.

در ایالات متحده، لیگ های اصلی ورزشی در حال ایجاد سناریوهای جایگزین هستند، اما لزوما باید منتظر بمانند تا ببینند چه محدودیت هایی توسط سیاست های فدرال و ایالتی اعمال می شود.

در مقایسه با سایر تیمهای فوتبال، بیشتر باشگاههای آلمانی متعلق به شرکتهای عظیم یا میلیاردرهای ثروتمند نیستند. یک قانون ملی مبنی بر اینکه بیش از 49 درصد از سهام باشگاهی نمی توانند توسط منافع تجاری خریداری شوند، تضمین کرده است که طرفداران اعمال نظر خود را در نحوه عملکرد باشگاه ها حفظ کنند. با این حال، این قانون همچنین بسیاری از تیم های کوچکتر را در معرض خطر اقتصادی قرار داده است، بخشی از دلیل این امر که سیفرت آنقدر علاقه دارد که لیگ را دوباره شروع کند همین امر است.

در بوندسلیگا تمام بازی‌ها برای بقیه فصل پشت درهای بسته برگزار خواهد شد و احتمالاً در تمام سال تا ۲۰۲۱ اینگونه خواهد بود.

این مسائل سنگین، پیچیده و جدی است و بسیار بی سابقه. وقتی فوتبال آلمان بازگردد، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. هم به دلیل اینکه لیگ بسیار با کیفیت است و هم به دلیل اینکه چیز دیگری بجز تماشای ورزش وجود ندارد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید