| | | |

سوپرلیگ اروپا: چرا بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند در آن حضور ندارند؟

با گزارش‌فوتبال۷۲۴ سوپرلیگ جداشده از اروپا باعث ایجاد شوک در سراسر قاره شده است. اما در حالی که باشگاه های لالیگا ، لیگ برتر و سری A ثبت نام کرده اند ، فعلاً دو بزرگ بوندسلیگا در بیرون هستند. چرا؟

به اصطلاح در سوپرلیگ اروپا (ESL) شش تیم انگلیس ، سه تیم در ایتالیا و سه تیم از اسپانیا ثبت نام کرده است اما در آن قهرمانان فعلی اروپا و جهان حضور نخواهند داشت. حداقل الان نه.

بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند در برنامه های سوپرلیگ ، غایب بودند. اعتقاد بر این است که دو باشگاه بوندسلیگا ، همراه دیگر غایب مشهور – پاری سن ژرمن ، قهرمان فرانسه – از رقابت جدید قانع نشدند.

در بیانیه ای که صبح روز دوشنبه در وب سایت دورتموند منتشر شد ، آمده است كه BVB هنوز خواهان اصلاح لیگ قهرمانان از طریق اتحادیه باشگاه های اروپا (ECA) است.

هانس-یواخیم واتسکه مدیر عامل دورتموند گفت🔻

“این نظر صریح اعضای شورای ECA بود که آنها برنامه های ایجاد یک سوپرلیگ را رد می کنند” و افزود که “هر دو باشگاه آلمانی نماینده هیئت مدیره ECA ، FC بایرن مونیخ و بروسیا هستند. دورتموند ، در تمام بحث ها 100٪ موافق بود. “

در اواخر روز ، کارل-هاینتس رومنیگه ، مدیر اجرایی بایرن مونیخ ، بیانیه زیر را منتشر کرد و ظاهراً رد پیشنهادات سوپرلیگ اروپا توسط قهرمانان آلمان را تأیید کرد🔻

“بایرن درگیر برنامه های سوپرلیگ نبود. ما مطمئن هستیم كه قالب فعلی فوتبال پایه قابل اطمینانی را تضمین می كند.”
“اف سی بایرن از اصلاحات در لیگ قهرمانان استقبال می کند و ما معتقدیم که این گام درستی برای پیشرفت فوتبال اروپا است. مرحله گروهی اصلاح شده و هیجان بیشتری را به مسابقات وارد خواهد کرد.””من اعتقاد ندارم که سوپرلیگ مشکلات مالی باشگاه های اروپایی ناشی از بحران ویروس کرونا را حل کند. علاوه بر این ، تمام باشگاه های اروپا باید با همبستگی عمل کنند تا اطمینان حاصل شود که ساختار هزینه ها ، به ویژه دستمزد بازیکنان و هزینه های نمایندگان ، مطابق با فوتبال اروپا است”

این اظهارات تا حدودی برای روشن شدن موقعیت دو باشگاه در لیگ است ، اما تعداد دیگری از عوامل در مورد این دو باشگاه و فوتبال آلمان به طور گسترده تر وجود دارد ، که نشانه هایی از دلیل عدم حضور بایرن و دورتموند است

قدرت فن‌کلاپ‌ها

این یک مورد بزرگ است. اکثریت قریب به اتفاق باشگاه های حرفه ای آلمان ، از جمله بایرن و دورتموند ، با قانون 1 + 50 اداره می شوند ، که اساساً مالکیت اکثریت اعضای (یا هواداران) را در خود جای داده است. این هدف برای جلوگیری از کنترل کامل یک باشگاه توسط سرمایه گذاران خصوصی به روشی که در لیگ برتر دیده می شود ، طراحی شده است.

با توجه به مخالفت شدید صحبت های گذشته در مورد سوپرلیگ و پیشنهادات اخیر اصلاحات لیگ قهرمانان ، احتمالاً عبور از عضویت در باشگاه نبردی سخت خواهد بود. زمان اعلامیه ESL ، با عدم اجازه هواداران در استادیوم های بیشتر کشورها ، اعتراض را سخت تر می کند. اما هواداران باشگاه های آلمان اغلب راهی پیدا کرده اند.

با این وجود ، هواداران در سال های اخیر برای محافظت از سهام خود در باشگاه های خود نبردی ناامیدانه انجام داده اند. موفقیت های زیادی حاصل شده است ، با تعهد به قانون 1 + 50 به تازگی در سال 2018 و مبارزات انتخاباتی انها موفق شدند فوتبال در دوشنبه شب را تعطیل کنند❗️.

هواداران سازمان یافته بایرن و دورتموند از جدی ترین منتقدان برنامه های سوپرلیگ اروپا و در واقع اصلاحات فعلی لیگ قهرمانان یوفا بوده اند ، اما تأثیر آنها واقعاً تا کجا است؟

 

مردان فوتبالی در راس🔻

برخلاف اکثر 12 باشگاهی که حضور خود را در ESL تأیید کرده اند ، بایرن و دورتموند به طور کلی توسط فوتبالیست های سابق اداره می شوند که شاید شرایط را متفاوت از کسانی که فقط برای اهداف تجاری وارد بازی شده اند ، ببینند.

همین اواخر ژانویه ، کارل هاینتس رومنیگه ، مدیرعامل بایرن ، در مورد برنامه های مطرح شده برای سوپرلیگ این حرف را زد: 🔻

“اگر سیستم تغییر کند ، شناسایی بسیاری از افراد برای فوتبال دشوارتر خواهد بود. این می تواند آسیب جدی به لیگ های ملی بزند و به همین دلیل آن را رد میکنیم. اگر مجبور بودم امروز برای بایرن تصمیم بگیرم ، انصراف خواهم داد. “

اما در اینجا نکاتی وجود دارد.

اولاً ، مجله خبری اشپیگل در سال 2018 ادعا كرد كه بایرن به یك شركت حقوقی زیرمجموعه خود دستور داده است كه از سال 2016 تا كنون نتایج قانونی خروج از بوندس لیگا را بررسی كند ، بنابراین بایرن با برنامه های جدید غافلگیر نخواهد شد.

هانس-یواخیم واتسکه ، همتای رومنیگه در بوروسیا دورتموند ، کمی روشن تر است. در حالی که واتزکه در ژانویه به مجله کیکر گفت که “او یک سوپرلیگ نمی خواهد” ، او همچنین اشاره کرد که یوفا باید یک مدل لیگ قهرمانان اروپا را ارائه دهد که باشگاه ها را بهتر جبران کند.

وی در سال 2019 به خبرگزاری اسپانیایی EFE گفت:🔻

“کاری که ما باید انجام دهیم این است که مطمئن شویم در چارچوب آن ، منافع و احساسات آلمان تا حد ممکن مورد توجه قرار می گیرند.”

بوروسیا دورتموند ، گرچه در نهایت توسط اعضای آنها که اکثریت حق رأی را دارند ، کنترل می شود ، اما تنها باشگاه فوتبال آلمان است که در بورس سهام آلمان قرار دارد.

مخالفت لیگها🔻

یک مانع بزرگ باشگاه های آلمانی با همتایان خود در انگلیس ، ایتالیا و اسپانیا مخالف لیگ داخلی آنها است. حتی قبل از اعلام رسمی ESL ، لیگ ها در جریان بودند و هشدار می دادند که هر جدایی می تواند به معنای اخراج از رقابت های داخلی باشد.

کریستین سیفرت مدیرعامل دویچه فوتبال لیگا ، عضو هیئت مدیره لیگ و نایب رئیس اتحادیه فوتبال آلمان نوشت: 🔻

[لیگ فوتبال آلمان] با هیچ مفهومی از یک سوپرلیگ موافق نیست. “منافع اقتصادی باشگاه های بزرگ انگلیس ، اسپانیا و ایتالیا نمی تواند ساختارهایی را که در کل فوتبال اروپا وجود دارد از بین ببرد.”به طور خاص ، صدمات جبران ناپذیری به لیگ های ملی فوتبال حرفه ای اروپا از این طریق غیرمسئولانه خواهد بود. بنابراین من از تصمیم مشترک یوفا و لیگ های ملی انگلیس ، اسپانیا و ایتالیا حمایت می کنم.”

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید