| | |

انتقاد فدراسیون فوتبال آلمان از بی‌اعتنایی فیفا به حقوق بشر

به گزارش دویچه وله در آستانه انتخاب رئیس فیفا، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان با انتقاد شدید از جیانی اینفانتینو گفت، او به موازین حقوق بشر و جنبش اعتراضی زنان ایران بی‌اعتنا است. برند نویندورف از انتخاب مجدد اینفانتینو حمایت نمی‌کند.

این واقعیت را که جام جهانی قطر باید با استانداردهای متفاوتی سنجیده شود، می‌توان در کنفرانس مطبوعاتی افتتاحیه محل استقرار تیم ملی آلمان در الرویس قطر به وضوح شاهد بود.

همچنین به گزارش وبسایت روزنامه آلمانی “کلنر اکسپرس”  برند نویندورف، رئیس 61 ساله فدراسیون فوتبال آلمان، چندین موضوع را روز جمعه 18 نوامبر (27 آبان) مطرح کرد که اکثر آنها ماهیت سیاسی داشتند. او هشت ماه است که این سمت را به عهده گرفته است.

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان در مورد نگرش تیم ملی آلمان به قطر گفت: «بازیکنان موضع دارند و به رویدادهایی که در این کشور می‌گذرد بی‌اعتنا نیستند.»

به گفته او، اعضای تیم ملی آلمان در کنار موضوع فوتبال، در رابطه با اوضاع سیاسی و اجتماعی قطر نیز “حساس هستند”.

نویندورف ضمن تأکید بر این که مخالف انتخاب مجدد جیانی اینفانتینو به عنوان رئیس فیفا است گفت: «همه می‌دانند که انتخاب مجدد او بسیار محتمل است. نامه او مبنی بر این که در جام جهانی باید تمرکزمان روی فوتبال باشد، برای ما عجیب و ناراحت‌کننده بود.»

برند نویندورف، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان (نفر وسط) در کمپ تیم فوتبال آلمان در قطر و بحث درباره حقوق بشر، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲

 

بی‌اعتنایی فیفا به موازین حقوق بشر و اعتراضات زنان ایران

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان افزود: «بنابراین ما می‌بایستی در این رابطه یک سیگنال بفرستیم. موارد دیگر نیز بود که برای من عجیب و ناراحت‌کننده بود؛ از جمله ممنوعیت شعار [در دفاع از حقوق بشر] روی پیراهن بازیکنان دانمارک. ما در مورد یک تصمیم سیاسی صحبت نمی‌کنیم. مسئله بر سر حقوق بشر است که باید در سراسر جهان تعهدآور باشد.»

برند نویندورف در این رابطه به وضعیت حاکم بر ایران اشاره کرد و گفت: «زنان بسیار شجاع ایرانی سزاوار توجه و حمایت هستند. تیم ایران از رژیم فاصله می‌گیرد و این نشانه خوبی است.»

او از این که فیفا در این رابطه موضع نمی‌گیرد، انتقاد کرد.

بازوبند ONE LOVE کاپیتان تیم ملی آلمان در حمایت از اعتراضات زنان ایران و حقوق بشر

بازوبند کاپیتان تیم ملی آلمان

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان در باره بازوبند کاپیتان تیم ملی آلمان با عبارت “One” و عکس یک قلب (یکدلی)  اظهار داشت: «بازوبند ما دقیقا از نقطه‌ای حرکت می‌کند که موضوع ایران است. به طور کلی مسئله بر سر حقوق بشر است، بر سر مبارزه با نژادپرستی، ضدیهودی‌ستیزی و برای احقاق حقوق زنان.»

نویندورف افزود: «ما داریم در این مورد صحبت می‌کنیم که اگر بازوبند را ممنوع کردند چه اتفاقی خواهد افتاد.»

او ضمن بیان این که اگر جریمه یا محدودیت‌های دیگری اعمال شود، او حاضر است جریمه نقدی را بپردازد تاکید کرد: «این یک اظهارنظر سیاسی نیست، بلکه بیانیه‌ای برای حقوق بشر است.»

 

کمپین حمایت از کارگران مهاجر نپالی

رئیس فدراسیون فوتبال آلمان از یک کمپین جمع‌آوری کمک مالی توسط تیم ملی آلمان خبر داد و گفت: «تیم با پول خود از دهکده کودکان SOS در نپال با یک میلیون یورو در یک دوره پنج ساله حمایت کرده است.»

نویندورف اظهار داشت: «حدود 400 هزار کارگر مهاجر از نپال به قطر می‌آیند. ما می‌خواهیم از انسان‌هایی که از آنجا آمده‌اند حمایت کنیم تا از فشار مهاجرت کاسته شود. بچه‌ها باید آموزش ببینند. این اقدام که می‌خواهد نشانه‌ای از خود بر جای بگذارد، باید پایدار باشد تا این اتفاق تکرار نشود و نسل بعدی مجبور نباشد دوباره کشور خود را ترک کند تا به عنوان کارگر مهاجر به قطر بیاید.»

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید