| | |

بررسی تخصصی و آنالیز نحوه بازی ساشا کالایجیچ ، چرا او مناسب فوتبال مدرن است؟

به گزارش فوتبال۷۲۴ در پی اظهارات عجیب لواندوفسکی مبنی بر خروج از بایرن مونیخ این تیم به دنبال جذب ساشا کالایجیچ است

بازیکنان شماره 9 در سطح جهانی در فوتبال کم هستند. با افزایش امتیاز بازیکنان در مقیاس گسترده، بازیکنی با قابلیت پست شماره ۹ کلاسیک به یک مورد نادر تبدیل شده است. حتی کریم بنزما، بازیکن مورد نظر دریافت توپ طلای امسال، مجبور شد برای تسهیل در گلزنی باورنکردنی کریستیانو رونالدو، قبل از ترک رئال مادرید در سال 2018، تعداد گل های خود را قربانی کند. تنها اکنون شاهد یک سطح تقریبا بی نظیر از او در پایان راه هستیم. این عملکرد را احتمالا بنزما قادر به ارائه در تمام مدت بود.

این بازیکن فرانسوی پس از یک فصل تاثیرگذار که باعث شد او الهام بخش رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی لالیگا شود، به طور گسترده ای به عنوان مهاجم شماره یک جهان شناخته می شود و در 44 بازی در هر دو رقابت 42 گل به ثمر رساند. اما دو مهاجم دیگر هستند که می توانند برای عنوان “بهترین شماره ۹ جهان” رقابت کنند.

متأسفانه برای فوتبال آلمان، به نظر می رسد هر دو در آستانه ترک بوندسلیگا هستند. ارلینگ هالند قبلاً برای پیوستن به منچسترسیتی از بوروسیا دورتموند به توافق رسیده است و روبرت لواندوفسکی که از نزدیک با بارسلونا در ارتباط است، در یک کنفرانس مطبوعاتی این هفته گفت که “دوران او در بایرن مونیخ به پایان رسیده است” و گفت خروج “بهترین راه حل” برای همه است

و نام شگفت انگیزی ظاهر شد زیرا به نظر می رسید هر دو تیم جایگزین می خواستند رهبری دو مردی را که بر لیگ آلمان تسلط داشتند به دست بگیرند. در طول سه فصل گذشته، لواندوفسکی در 93 بازی بوندسلیگا 110 گل به ثمر رساند، در حالی که هالند در 67 بازی خود در لیگ، 62 گل به ثمر رساند. آنها در همین مدت 56 گل در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده اند.
روبرت لواندوفسکی 153 گل برای تیم بزرگ خود به ثمر رسانده است

روبرت لواندوفسکی از شروع فصل 2019 تاکنون 153 گل برای باشگاه به ثمر رسانده است، چهار گل بیشتر از مجموع محمد صلاح و سون هیونگ مین (149 گل).

پس چرا گفته می شود که هم بایرن مونیخ و هم بروسیا دورتموند مصمم به جذب بازیکنی 24 ساله با شش گل در فصل گذشته بوندسلیگا هستند که هنوز در رقابت های اروپایی در دوران حرفه ای خود حضور نداشته است؟ چرا هر دوی آنها می خواهند ساشا کالایجیچ ، بازیکن ذخیره اتریش را در اولین بازی هفته گذشته رالف رانگنیک به خدمت بگیرند؟

انصافاً، کالایجیچ در فصل گذشته تنها در 13 بازی شش گل به ثمر رساند و برای تیم اشتوتگارت که در آخر هفته آخر فصل از سقوط نجات یافت عملکرد عالی نداشت ولی به غیر از این چه چیزی دیده شده است؟

عملکرد او بابد بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد. او تنها مهاجمی نیست که باشگاه ها برای جبران از دست دادن مهاجم ستاره جذب می کنند.

ابتدا، با نگاهی به مهاجمانی که از زمان ورود هالند به لیگ در ژانویه 2020، 20 گل یا بیشتر در بوندسلیگا به ثمر رسانده اند، کالایجیچ به عنوان تنها خرید واقع بینانه ، به هیچ وجه بد نیست.

در آن دوره، 18 بازیکن 20 گل یا بیشتر را بدون پنالتی در بوندسلیگا به ثمر رساندند و تنها پنج نفر از آنها با نرخی بهتر از بازگشت اتریشی با یک گل در هر 152.7 دقیقه گلزنی کردند. هیچ کدام از آنها موجود نیست. لواندوفسکی و هالند به وضوح با ثبات خود پیشتاز هستند و پاتریک شیک، آندره سیلوا و آنتونی مودست پشت سر آنها هستند

بهترین میانگین گل در دقیقه از ژانویه 2020 در بوندسلیگا آلمان

شیک از میان این سه تیم، بیشترین عملکرد را دارد و پس از هالند در لیگ در فصل 2021-2022، هدف آشکاری برای دو تیم برتر لیگ باقی می‌ماند، اما شیک هفته گذشته با بایر لورکوزن، که سوم شد، قرارداد جدیدی امضا کرد.

به طور مشابه، سیلوا در حال حاضر در یکی از باشگاه های لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد و تابستان گذشته با لایپزیگ قرارداد امضا کرده است. او نتوانست قالبی را که در آینتراخت فرانکفورت در اولین فصل حضورش در شرق به نمایش گذاشته شده بود، تکرار کند. این بازیکن پرتغالی در تمام فصل لیگ فقط 8 گل بدون پنالتی به ثمر رسانده است. بدتر از آن، او بدون شک تک بعدی ترین بازیکن این لیست است که به بدترین میزان موفقیت در دریبل زدن در بین هر یک از این بازیکنان انجام داده است

مودسته که در حال حاضر 34 سال دارد، تنها بازیکنی است که در اینجا نسبت به سیلوا موقعیت های کمتری برای هم تیمی هایش ایجاد می کند و همچنین کمترین دریبل تکمیل شده (0.3 در 90 دقیقه) و لمس (28.6 در 90) را از این گزینه ها دارد.

بنابراین، اگر نمی توانید فردی را پیدا کنید که خروجی گل زده را برای جانشینی یکی از بهترین مهاجمان جهان تکرار کند، چه گزینه ای دارید جز اینکه فردی را پیدا کنید که بتواند برخی از خصوصیتها را جایگزین کند و در عین حال چیزهای دیگری را اضافه کند؟ اینجاست که کالایجیچ شروع به ظهور می کند.

و بگذارید واضح بگوییم: او هم می تواند گل بزند. او که هنوز 24 سال سن داشت، 16 گل به اضافه 5 پاس گل برای تیم تازه صعود کرده اشتوتگارت در فصل 2020-2021 به ثمر رساند. آن‌ها در آن فصل نهم شدند، اما در میان بحران مصدومیت در فصلی که به‌تازگی پایان یافت، دست و پنجه نرم کردند، و کالایجیچ یکی از بازیکنان کلیدی بود که اغلب فصل را از دست می‌داد. با وجود این، او بازگشت و شش گل از 13 گل را برای تیمی به ثمر رساند که فصل را در رده پانزدهم به پایان رساند و به سختی از سقوط فرار کرد.

با حدود 2.0 متر قد، جای تعجب نیست که کالایجیچ در هوا پرکار است – نیمی از گل های او در بوندس لیگا با ضربه سر بوده است – اما او فقط قدش را نداشت که از آن تشکر کند. این بازیکن اتریشی 26.8 درصد از ضربات سر خود را در لیگ (به استثنای بلوک) تبدیل به گل کرده است و بهترین بازیکن در لیست مهاجمان فوق‌الذکر از زمان حضور هالند است. آن ضربه‌های سر متفاوت بود، برخی به دور دروازه‌بان می‌چرخید و برخی دیگر به تور برخورد می‌کردند، اما حرکت مهاجم ثابت است،او با عجله از مدافع عبور می‌کند و به سرعت به توپ حمله می‌کند. وقتی توپ دور می‌شود، این حرکت تند است که به کالایجیچ شانس می‌دهد، چه سانتر کم یا زیاد باشد.

این حرکت تند او را در هر زمانی که توپ وارد محوطه جریمه می شود، تهدیدی بزرگ است. نگاهی به پاس هایی که کالایجیچ قبل از شوت دریافت می کند نشان می دهد که او با ارسال توپ از کنار دروازه با چه تهدیدی عمل میکند
ساشا کالایجیچ دریافت مکان برای ضربات آخر را بخوبی انجام می‌دهد

مناطقی که ساشا کالایجیچ فرصت های ایجاد شده را دریافت می کند

حرکت او زمانی تند است که فضای بیشتری نیز داشته باشد. او ممکن است سریع‌ترین مهاجم نباشد، اما به نظر می‌رسد هر زمان که ممکن است عقب باشد و دویدن‌هایش در وقت استراحت هوشمندانه است، پاس‌هایش را چک می‌کند تا در فضای خالی بیفتد یا آنها را به سمت جمع کردن توپ پشت سر آخرین نفر یا باز کردن فضایی بعد از مدافع هدایت می‌کند.یا به پشت سرظ برای یکی از هم تیمی هایش ارسال می‌مند

با این حال، برای جبران گل های لواندوفسکی یا هالند کافی نخواهد بود. به همین دلیل است که حضور بیشتر در بازی‌های اتریش بسیار مهم است.

کالایجیچ در سال 2020 به وب سایت بوندسلیگا گفت:🔻

“من واقعاً یک مهاجم کلاسیک نیستم و واقعاً کسی نیستم که در محوطه جریمه بچرخم.من در جوانی خیلی در خط هافبک بازی می کردم. سعی می کنم با وجود قد بلندم یک مهاجم مدرن باشم. فکر می کنم با توانایی و نحوه بازیم این کار را به خوبی انجام می دهم.
“من یک شماره ۹ کلاسیک نیستم، شاید چیزی بین 9 تا 10 باشم.”

اگرچه او فقط برای اشتوتگارت بازی می کرد، اما 42.5 لمس کالایجیچ در هر 90 دقیقه بیشتر از هم دوره ای هایش بود و این توپ‌ها را از دست نداد و موقعیت های بیشتری ایجاد کرد (1.30 در 90 دقیقه نسبت به لواندوفسکی (1.2) یا هالند (1.0) ) او در دو فصل گذشته علیرغم یک گروه متوسط از هم تیمی ها، موفق شده است.

ساشا کلایجیچ در فصل 2021-2021 بوندسلیگا آلمان این مقدار توپ را لمس می کند

نگاهی به نقشه لمس توپ او در فصل گذشته دلیل آن را نشان می دهد. از بین تمامی مهاجمان فوق، کالایجیچ بیشترین لمس را دارد اما کمترین آن را در محوطه جریمه است و در مقایسه با نقشه های لمس توپ لواندوفسکی و هالند در زیر، می توانیم حفرهای بسیار عمیق تری نسبت به دو مهاجم دیگر برای ایجاد و اتصال بازی مشاهده کنیم.

آمار روبرت لواندوفسکی در لیگ آلمان فصل 2021-2022 در لمس توپ
آمار ارلینگ هالند در فصل 2021-2021 لیگ آلمان برای لمس توپ

این یک تسهیل کننده واقعی است. اندازه و توانایی های فنی او در کنار هم، او را به یک دارنده توپ عالی تبدیل می کند، که هوشمندانه مدافعان را جا میگذارد، حریف را با توقف فقط برای یک ثانیه شکست می دهد و قبل از چرخاندن توپ در جهت مخالف منتظر یک مدافع دیگر است. وقتی هم تیمی های بیشتری در اطراف او وجود دارد، این جوان 24 ساله همه چیز را به هم می زند، یا در انتظار یک دونده مکث می کند یا برای اولین بار با توپ بازی می کند.

او اولین کار را انجام می دهد زیرا به مرکز زمین می رود تا با هم تیمی هایش تماس هایی را برای یک به دو فراهم کند …

…او به همان اندازه که در داخل منطقه موثر است …
وقتی نوبت به بازی در زمان‌های انتهای بازی می‌رسد، او دائماً از تنها یک لمس برای خروج هم تیمی‌های خود به صورت تک به تک استفاده می‌کند، همانطور که بایرن بارها و بارها در زمان ملاقات دو تیم اخیراً متوجه شد.

آگاهی از جایی که هم تیمی هایش هستند و او به دنبال آزاد کردن سریع آنهاست، چیزی است که این فرصت را برای تیم های بزرگتر جالب می کند، به خصوص با تعداد موقعیت هایی که او با لمس های محدود و خروج سریع در محوطه جریمه ایجاد می کند.

بسیاری از تلاش های مرد بلند قد فقط پاس های کوتاه درست جلوی دروازه است که بازیکن را با جذب مدافعان در موقعیت بهتری قرار می دهد.

نقشه گل آفرینی و ایجاد فرصت برای ساشا کالایجیچ از ژانویه 2020 تا می2022

در بایرن، این نوع بازی، بازیکنانی مانند لروی سانه، جمال موسیالا و سرژ گنابری و همچنین لئون گورتزکا را از عمق در موقعیت هایی قرار می‌دهد که می توانند حرکات را منظم تر به پایان برسانند.

بایرن همچنین با سادیو مانه پیوند خورده است و جفت شدن او با کالایجیچ بسیار شبیه به روشی است که یولیان ناگلزمن مهاجمان سریع تری مانند سرژ گنابری، آندری کراماریچ و تیمو ورنر را با بازیکنان هدفمندتری مانند ساندرو واگنر، ژولینتون و یوزف پولسن در باشگاه قبلی ساخته است.

به همین ترتیب در دورتموند، کالایدیچ می‌تواند به تسهیل انتقال کریم آدیمی به لیگ پس از انتقالش از سالزبورگ کمک کند یا به گل‌های بیشتری از خریدهای تابستان گذشته دونیل مالین و یوسف موکوکو جوان و همچنین مارکو رویس، جیووانی رینا، جولیان برانت و جود بلینگهام کمک کند. .

و این نکته لینک هاست: هیچکدام از باشگاه ها کالایجیچ را مهاجم کلاسیک قرار نمی دهند و انتظار ندارند که او در یک فصل 30 یا 40 گل به ثمر برساند، بلکه چرخ های هجومی خود را با نگاهی تازه تقویت می‌کنند. هم بایرن و هم دورتموند حملات خود را حول محور خدمت به قلب یکی از مهاجمان نخبه در فصول اخیر ساخته اند. این موثر بوده است، اما جایگزین کردن آن فقط به این معنا نیست که یک بازیکن را بیرون بیاورید و یک نفر را با همان کیفیت وصل کنید، برای به اشتراک گذاشتن بار به چندین بازیکن نیاز خواهید داشت و کالایجیچ همان کسی است که می تواند به آنها کمک کند تا این کار را انجام دهند در حالی که برخی از گل‌ها را نیز به ثمر می‌رساند

 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید