| | | | | |

بلومبرگ: صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی تصمیم دارد یک باشگاه فوتبال برتر دیگر در اروپا بخرد

فوتبال724- مالکان نیوکاسل یونایتد به دنبال یک استراتژی چند باشگاهی هستند. حکم اخیر یوفا درها را به روی معاملات بزرگ باشگاه های فوتبال باز می کند.

صاحبان عربستانی نیوکاسل یونایتد اف سی در حال بررسی خرید یک باشگاه فوتبال برتر دیگر در اروپا هستند، یک فرد مطلع در این مورد گفت، زیرا پادشاهی برای هزینه های کلان بیشتری در ورزش آماده می شود. به گفته این شخص، استراتژی صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی در روزهای اخیر از تنها در نظر گرفتن اضافه شدن تیم های کوچکتر به بازار فوتبال خود به خرید احتمالی تیم بزرگ دیگری از یکی از پنج لیگ بزرگ اروپایی تغییر کرده است.

این فرد گفت که بازنگری استراتژی کمتر از یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یوفا، هیئت حاکمه فوتبال اروپا، اعلام کرد که به باشگاه‌هایی با مالک یکسان اجازه می‌دهد تا در رقابت‌های اروپایی شرکت کنند، این فرد خواستار معرفی نشدن او در بحث درباره اطلاعات محرمانه شد.

یوفا از باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس برایتون و استون ویلا و باشگاه تولوز فرانسه برای حضور در تورنمنت‌های فصل آینده خود، علیرغم وجود مالکان مربوطه در سایر باشگاه‌هایی که در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد، مجوز داد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مالکان این باشگاه ها موافقت کردند تا اقداماتی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که آنها مستقل از یکدیگر اداره می شوند.

این یک تغییر قابل توجه در نظارت یوفا بر مدل چند باشگاهی است. برای سال‌ها، تیم‌های دارای مالک یکسان را از بازی با یکدیگر در رقابت‌هایی مانند لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا برای حفظ یکپارچگی تورنمنت‌های شاخص خود منع کرد.

اما چشم انداز مالکیت فوتبال به طور چشمگیری تغییر کرده است زیرا سرمایه گذاران ثروتمند از ایالات متحده و خاورمیانه به دنبال قرار گرفتن بیشتر در معرض محبوب ترین ورزش جهان هستند. مالکیت چند باشگاهی در حال حاضر در فوتبال رایج است و طرفداران آن به توانایی صرفه جویی در هزینه ها از طریق اشتراک گذاری داده ها و بازیکنان در بین تیم ها و انجام معاملات تجاری سودآورتر اشاره می کنند. منتقدان می‌گویند که رقابت را از بین می‌برد و دارایی‌های تیم‌های کوچک را می‌کشد تا بزرگ‌ترین نام‌های یک گروه را تغذیه کند.

صندوق سرمایه گذاری عربستان PIF در سال 2021 مالکیت نیوکاسل یونایتد را به مبلغ 300 میلیون پوند (391 میلیون دلار) خرید که شامل جیمی روبن و آماندا استاویلی بریتانیایی به عنوان سرمایه گذاران اقلیت بود. مالکان از آن زمان سرمایه گذاری زیادی در باشگاه لیگ برتری کرده اند و نیوکاسل یونایتد برای اولین بار در 20 سال گذشته در لیگ قهرمانان اروپا فصل آینده رقابت خواهد کرد.

مالکان نیوکاسل یونایتد در حال بررسی اهداف احتمالی هستند – بنا بر گزارش‌ها از جمله KV Oostende بلژیک – اما می‌خواستند قبل از اقدام برای خرید جدید منتظر شفاف‌سازی موضع یوفا در مورد سیستم چند باشگاهی باشند. یکی از نمایندگان PIF نتوانست بلافاصله نظر بدهد، در حالی که سخنگوی نیوکاسل یونایتد از اظهار نظر خودداری کرد.

تعدادی از باشگاه های مطرح فوتبال در سال های اخیر در اروپا دست به دست شده اند، از جمله چلسی اف سی و آث میلان، در حالی که سایر باشگاه ها مانند منچستر یونایتد و اینترمیلان، در شرف تصاحب هستند.

خرید نیوکاسل یونایتد یکی از برجسته ترین سرمایه گذاری های ورزشی عربستان سعودی تا به امروز است. این پادشاهی ورزش را به ستون اصلی تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد، تقویت گردشگری و به دست آوردن نفوذ سیاسی بیشتر تبدیل کرده است. عربستان سعودی در هفته‌های اخیر با خرید گروهی از تیم‌های محلی و پرداخت دلارهای بالا برای جذب ستاره‌های بین‌المللی، از جمله بسیاری از لیگ برتر، گام‌های بزرگی برای تقویت لیگ فوتبال داخلی خود برداشته است.

در طول سال 2022، PIF شرکت سرمایه گذاری ورزش را به عنوان یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت برای سرمایه گذاری در ورزش در سطح بین المللی و داخل کشور تأسیس کرد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید