| |

بهترین پست برای جمال موسیالا در بایرن مونیخ چیست؟

جمال موسیالا پدیده بایرن مونیخ به عنوان یک وینگر، یک هافبک تهاجمی و حتی به عنوان یک هافبک دفاعی عالی است. سایت رسمی بوندسلیگا اعدادی را که این اعجوبه 19 ساله در هر سه نقش ارائه کرده است تجزیه و تحلیل می کند و می پرسد: بهترین پست برای جمال موسیالا چیست؟

 

وینگر

موسیالا قبلا گفته بود: «همه می‌دانند که من در پست هافبک هجومی بسیار راحت هستم، زیرا در این موقعیت است که بازی را پیش رو دارم. اما همچنین دوست دارم از جناحین پایین بیایم و پست دفاع را در موقعیت های تک به تک بازی کنم. من عاشق دریبل زدن و گلزنی هستم.»

هانسی فلیک در فصل 21-2020 و یولیان ناگلزمن از آن زمان به نظر می رسد با این ملی پوش آلمانی موافق هستند:

«این نقشی است که او اغلب در بایرن ایفا کرده است. در همین پست بود که موسیالا در پیروزی سوپرکاپ بایرن مقابل لایپزیگ، دروازه را باز کرد، سپس دو گل را در شکست 6-1 آینتراخت فرانکفورت در هفته اول زد و بایرن را در برد 2-0 مقابل وولفسبورگ یک هفته بعد بعنوان ملی پوش جوان آلمانی، در آغاز رقابتهای فصل 23-2022 کمک کرد.»

موسیالا که توسط لروی سانه هم تیمی خود در باشگاه و کشور، با نام مستعار “بامبی” نامیده میشود مثل لقبش سریع و زمانیکه توپ را درختیار دارد نیروی خلاقی است. این نقش تسلط موسیالا در بازی تک به تک را نشان می دهد و با حداکثر سرعت 20.3 مایل در ساعت – در مقایسه با 19.8 به عنوان هافبک دفاعی و 20.1 به عنوان هافبک تهاجمی – او را به تعداد انگشت شماری در میان وینگرها برای مسابقه سرعت در فوتبال تبدیل می کند. به اینها عطش همیشگی او برای گلزنی را اضافه کنید و می توانید ببینید که چگونه موسیالا از جناح به یک نیروی ویرانگر تبدیل می شود.

از 13 گل او در بوندسلیگا، 9 گل به عنوان یک وینگر نامی به ثمر رسیده است. و در حالیکه موقعیت او در هنگام شروع بازی متمایل به حضور در جناح چپ است، موقعیت میانگین او زمانیکه او با فاصله شروع می کند بسیار مهمتر از آن چیزی است که فکر می کنید. با منتقل شدن از کناره ها، موسیالا می تواند از پست فول بک خود دور شود و به مهاجم وسط بایرن نزدیک شود تا تهدیدی بزرگتر جلوی دروازه باشد.

با توجه به حضور سانه، کینگزلی کومن و سرژ گنبری که همه گزینه‌های کلاس جهانی در جناحین هستند و با آمدن سادیو مانه به باشگاه در تابستان امسال، به نظر می‌رسید که موسیالا به‌طور فزاینده‌ای به سختی می‌تواند به طور منظم در جناحین بازی کند. در عوض، سیالیتی که مانه، بویژه، برای حمله بایرن به ارمغان می‌آورد، به موسیالا اجازه می‌دهد تا شکوفا شود و این زوج به افتخار بهترین بازیکن هفته را در هفته اول به اشتراک نائل شدند، که مربوط به عملکرد ویرانگر آنها در برابر عقابها می شد.

ناگلسمن درباره موسیالا قبل از شروع فصل گفت: «در پایان کار بسیار ساده است. من خیلی از او تمجید کردم اما در نهایت او می‌داند که اگر عملکرد خوبی نداشته باشد، بازی نخواهد کرد. او باید به عملکرد خوبش ادامه دهد.»

بنظر می‌رسید که این پیام با صدای بلند و واضح به گوش موسیالا که تاکتیسین بایرن او را «کلاس جهانی» توصیف می‌کند، رسیده است پس از اینکه رئیس جوانش نمایش معرفی بهترینهای سوپرکاپ را روشن کرد. ناگلزمن زمزمه کرد: «[موسیالا] بازی فوق العاده ای انجام داد. او امروز در کلاس جهانی بود!»

 

هافبک دفاعی

در حالیکه یوزوآ کیمیش در فصل گذشته به مدت 6 هفته از میادین دور بود، موسیالا به عنوان یک “بازیکن شماره شش” یا یک هافبک دفاعی در پرکاربردترین ترکیب 4-2-3-1 بایرن در آن دوره به کار گرفته شد. ناگلزمن در آنزمان گفت: «با جمال، در نگاهی به گذشته، از اینکه او را در پست شماره شش امتحان نکردم، آزرده شدم. باید این کار را زودتر انجام می‌دادم، از این بابت عصبانی هستم.»

طبیعتا موسیالا به پشتکار بیشتر از الهام نیاز دارد و او می تواند هر دو را داشته باشد. او بعنوان هافبک تدافعی به طور متوسط 7.5 مایل (حدود 12 کیلومتر) در 90 دقیقه سرعت دارد که تقریبا نیم مایل (حدود 800 متر) بیشتر از یک هافبک تهاجمی است.

جای تعجب نیست که او در بازی بسیار بیشتر از زمانی که به عنوان یک وینگر بازی می کند درگیر است: 65 تا 60 لمس توپ. شاید شگفت آور است که نرخ تکمیل تکل حرفه ای او 48.6 درصد پایین ترین میزان از سه پست او باشد – هرچند که با توجه به جنبه فیزیکی نبردها، برخلاف نبردهای تک به تک مبتنی بر مهارت که او به عنوان هافبک تهاجمی یا وینگر در معرض آن قرار می‌گیرد، قابل درک است. با اینحال، این چیزی است که ناگلزمن چندان نگران آن نیست.

ناگلسمن در این باره گفت: «او باید ژن فوتبال خیابانی خود را حفظ کند، اما نباید تبدیل به گنارو گتوزو شود. از نظر دفاعی، فقط به قابلیت اتکا بستگی دارد. او در دفاع نیز در حال پیشرفت است، به خصوص در این پست… “بامبی” نام مستعار ما برای او است، اما این وضعیت در مقطعی از بین می رود و او اکنون موفق و با اعتماد بنفس بازی می کند.»

فلیک همچنین پتانسیل موسیالا را در نقش هافبک عمیق‌تر شناسایی کرده و طراح متولد اشتوتگارت خود را در پستهای شماره شش و هشت برای آلمان به کار گرفته است. به طور مشابه، فلیک به وضوح این عقیده را دارد که چندمنظوره بودن موسیالا به همان اندازه که مفید است، برجسته است و سرمربی تیم ملی نیز همچون زمانیکه سرمربی سابق بایرن بود او را در هر دو جناح و بعنوان شماره 10 انتخاب کرده است.

 

هافبک تهاجمی

این بازیکن جوان که در آلمان به دنیا آمده اما در انگلیس بزرگ شده است، ترجیح می دهد پستی درست پشت مهاجم مرکزی داشته باشد و حتی زمانی که از سمت چپ شروع می کند، بطور طبیعی به مناطق مرکزی کشیده می شود.

او پس از اینکه برای دومین هفته متوالی به خاطر بازی در بازی مقابل وولفسبورگ بعنوان بهترین بازیکن هفته انتخاب شد، گفت: «من یک مهاجم طبیعی نیستم. من فقط سعی میکنم خود را در موقعیتهای خوب قرار دهم تا سعی کنم تا جاییکه ممکن است گل بزنم. فکر می‌کنم با تیمی که داریم، موقعیت‌های زیادی خلق می‌کنیم و من فقط باید در موقعیتی باشم که بتوانم آنها را به گل تبدیل کنم.»

شاید عجیب باشد که بشنویم کسی با به ثمر رساندن چهار گل در سه بازی اول فصل خود، گلزنی را بیشتر آموزشی توصیف می کند تا ذاتی، اما وقتی حرفه درخشان بازیکنی را که موسیالا در نهایت برای باشگاه و کشور آلمان جایگزین خواهد کرد، در نظر گیریم منطقی است.

توماس مولر، مخترع پست رائوم دویتر و کلکسیونر سریالی جامها، حضور در مکان مناسب و در زمان مناسب را به یک هنر تبدیل کرده است و سال گذشته درباره موسیالا گفت:

«جمال بچه ای خوب با مهارت های فوق العاده است. همیشه می توانید از او استفاده کنید که برای بایرن معنی دارد [مهم است].» واضح است که بازیکن بازیکن را می شناسد و درک می کند.

و در موقعیت مرکزی، موسیالا نه تنها توپ بیشتری به دست می آورد – 70 لمس در 90 دقیقه – بلکه مراقب آن نیز هست. علیرغم محدودیت‌های خفقان‌آور نزدیک به محوطه جریمه حریف، میزان 90.4 درصد پاس‌های کامل او بالاترین نرخ در بین سه موقعیتی است که او در دوران حرفه‌ای‌اش بازی کرده است. او همچنین در بیش از 55 درصد از دوئل‌ها و نبردهای تک به تک را در این موقعیت برده، که هم تلاش و هم ترفندهایش را در یک نقش حمله مرکزی برجسته می‌کند.

سرمربی بایرن در پایان گفت: «او بازیکن فوق العاده ای برای آلمان خواهد بود، همچنین برای بایرن مونیخ، مطمئنم. او یکی از بهترین بازیکنان جهان خواهد بود. برای این منظور، او باید به کار و تلاش خود ادامه دهد.»

ناگلزمن فصل را با موسیالا به عنوان یک چهره مهم در تیمش، هر کجا که بازی می کند، شروع کرده است. این نوجوان با استعداد در سال‌های آینده برای برنامه‌های باشگاه و کشورش حیاتی‌تر خواهد شد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید