| | | | | |

تحلیل روز | چرا نبی کیتا خریدی عالی برای وردربرمن خواهد بود

فوتبال724– آیا خرید نبی کیتا برای وردربرمن مثمر ثمر خواهد بود ؟ پس از پنج فصل در مرسی ساید، وردربرمن تصمیم گرفته است به کیتا شانس دیگری در بوندسلیگا بدهد، به این امید که بتواند فرم قبلی خود را باز یابد، که باعث شد در سال 2018 به لیورپول منتقل شود.

این بازیکن 28 ساله پس از اتمام قراردادش در آنفیلد توسط وردربرمن به عنوان یک انتقال آزاد به خدمت گرفته شد. این ملی پوش گینه ای قراردادی سه ساله امضا کرد که بر اساس آن تا سال 2026 در وزرستادیون خواهد ماند.

بینندگان دیرینه بوندسلیگا این هافبک را از دوران حضورش در لایپزیگ به یاد خواهند آورد، جایی که او در آن به دلیل نمایش عالی در طول رقابت ها در تیم فصل 2017/18 درخشید. اما از وقتی که او انتقال 52.75 میلیون پوندی را انجام داد، که در آن زمان برای یک بازیکن آفریقایی یک رکورد بود، درگیر مصدومیت بود. این بازیکن گینه ای در طول پنج سال حضورش در آنفیلد تنها 129 بازی انجام داد و بسیاری از هواداران قرمزها را متعجب کرد که چه دلیلی خریداری شده است.

با توجه به این رکورد آسیب دیدگی، جذب این هافبک از سوی تیم اوله ورنر ریسک بزرگی است، اما خطری که می تواند وردربرمن را به مرحله بعدی خود برساند.

چرا این خرید منطقی است؟

خرید کیتا مسلما بزرگترین ورود شمالی ها از زمان پیوستن دیوی کلاسن در تابستان 2018 است. در همان تابستان، کیتا به انگلیس و لیورپول منتقل شد. او در فصل 2017/18 لایپزیگ نقش مهمی را ایفا کرده بود که باعث شد فصل را با 6 گل و 5 پاس گل به پایان برساند و به تیم کمک کرد تنها در دومین فصل حضور در بوندسلیگا، در جایگاه ششم قرار گیرد. و این دو سال حضور در لایپزیگ دلیلی است که وردر این هافبک را به آلمان آورده است، زیرا ورنر و باشگاه امیدوارند دوران حرفه ای او دوباره شروع شود و او را به بهترین شکل خود بازگردانند. گینه ای در طول دو سال حضور خود در بوندسلیگا، 59 بازی، 17 گل و 9 پاس گل داشت. این نشان می دهد که این بازیکن 28 ساله نفوذ مورد نیاز هجومی را به خط هافبک برمن که فصل گذشته در این زمینه کمبود داشتند، خواهد داد.

لئوناردو بیتنکور، رومانو اشمید و ینس استیج فصل گذشته مجموعاً 7 گل به ثمر رساندند. اگرچه این مشکل بزرگی در فصل گذشته نبود، زیرا برمن می‌توانست به شدت به زوج مهاجم نیکلاس فولکروگ و ماروین داکش برای زدن گل‌ها تکیه کند و این زوج 54 درصد از گل‌های فصل گذشته وردر را به ثمر رساند. اما تیم عربستانی الوحده پیشنهادی 12 میلیون یورویی برای داکس ارائه کرده است و فولکروگ در حال جلب توجه بسیاری از باشگاه‌ها در سراسر اروپا از جمله بایرن مونیخ است. این بدان معناست که وردر باید فصل آینده را برای جایگزینی دو بازیکنی که دفعه قبل بهترین گلزن آنها بودند، تلاش کند. البته یکی از راه‌های انجام این کار، خرید مهاجمان جایگزین است، کاری که برمن از قبل شروع به انجام این کار کرده است، با پیوستن داوید کوناکی به صورت رایگان از فورتونا دوسلدورف، اما ورنر می‌داند که اگر می‌خواهد برمن به گل‌هایی از دیگر مناطق زمین برسد باید بهتر تلاش کنند، آنها میخواهند پس از چند سال پرتلاطم خود را در بالاترین سطح جهان تثبیت کنند.

اینجاست که کیتا وارد می شود.

این بازیکن گینه ای علاوه بر داشتن تجربه بوندسلیگا، موقعیت واقعی گل را برای خط هافبک تیم به ارمغان خواهد آورد. او به دلیل توانایی اش در زدن ضربه از فاصله دور که در بزرگترین موقعیت ها مقابل تیم هایی مانند اتلتیکو مادرید و چلسی در دوران حضورش در لیورپول به نمایش گذاشته شد، شهرت دارد. یکی دیگر از مشکلات اصلی از دست دادن بازیکنان هجومی برای وردر این است که برنامه بازی آنها ممکن است تغییر کند. برمن مستقیماً با دو نفر حمله می کرد که توپ را بالا نگه می داشتند و منتظر بودند تا کل تیم به سمت بالا حرکت کند. تیم ورنر ممکن است مجبور شود راه‌های بهتری برای صعود به زمین حریف پیدا کند، مگر اینکه جایگزین‌های مشابهی پیدا کنند و کیتا ممکن است کلید این موضوع باشد. هافبک در دریافت توپ در فضاهای تنگ قبل از تغییر جهت خود و حرکت از یک سوم دفاعی یا یک سوم میانی زمین به سمت بالا عالی است. پاهای سریع و چابک او به گینه ای اجازه می دهد تا در یک چشم به هم زدن از پرس دور شده و دفاع را به حمله تبدیل کند.

در فصل 2017/18 بوندسلیگا، کیتا 103 حمل توپ پیشرو انجام داد و 111 توپ را با موفقیت در میانه زمین دریافت کرد و مهارت های خود را در دریبل زدن و کنترل توپ نزدیک به نمایش گذاشت. این به کاهش فشار روی دفاع وردر کمک می کند زیرا او دوست دارد بازیکنان را قبل از رها کردن توپ در لحظه مناسب برای شروع یک حمله دیگر به سمت خود جذب کند و تیم را به جلو ببرد.

اگر وضعیت بدنی او اجازه دهد، کیتا همچنین یک هافبک پرسینگ عالی است، که عاشق نقش باکس تو باکس در لایپزیگ بود و در ترکیب 4-2-2-2 پویا در ردبول آرنا بازی می کرد.

تنها در فصل 2017/18 او 135 پاس منجر به موقعیت شوت و همچنین 218 پاس دوم پیشرو داشت که نشان می دهد او چقدر خوب از توپ استفاده می کند.

ورنر، سرمربی برمن، این ویژگی‌ها را هنگام بحث در مورد قرارداد با کیتا عنوان کرد:

نبی یک هافبک با استعداد و سخت‌کوش است که انعطاف‌پذیری بیشتری برای ما فراهم می‌کند. او در مقابل دروازه خطرناک است و همچنین می تواند پاس گل بدهد. او یک چهره مهم در مرکز زمین برای تیم ما خواهد بود. او در فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده و تجربه زیادی در عرصه بین المللی دارد که تیم ما فقط از آن سود می برد. من واقعا مشتاق همکاری با او هستم.

وقتی به آمار او در آخرین فصل حضورش در لایپزیگ در مقایسه با هافبک های فصل گذشته وردربرمن نگاه می کنیم، واضح است که او در بیشتر ویژگی ها از آنها بهتر عمل می کند و بعد جدیدی به خط هافبک آنها می بخشد. این آمار را باید با کمی با دقت در نظر گرفت زیرا کیتا در تیمی بسیار مسلط تر از رومانو اشمید و ینس استیج بازی می کرد که به وردر کمک کردند تا در جایگاه سیزدهم قرار گیرد، اما واضح است که کیتا در فصل آینده چیز متفاوتی به تیم وردربرمن اضافه خواهد کرد.

یکی از مواردی که از نمودارها که با استفاده از آمار FBRef ساخته شده است، بیرون می آید، کمبود دریبل زن در خط میانی برمن است. کیتا انرژی بسیار مورد نیاز را به خط هافبک برمن اضافه خواهد کرد. او همچنین عملکرد بهتری از استیج و اشمید در ضربات آخر به توپ دارد، بخشی از بازی که مرد گینه ای در آن برتری دارند. او پیش بینی و آگاهی زیادی دارد که چه زمانی باید پرس کند و جلوتر از بازیکن باشد تا توپ را بدزدد و حمله کند.

همانطور که در نمودارها نشان داده شده است، کیتا می تواند یکی از دو نقش را در ترکیب خط میانی وردر ایفا کند. استیج در ترکیب ورنر بیشتر یک هافبک باکس تو باکس و شماره هشت بود در حالی که اشمید مجوز بیشتری برای ماندن در زمین حریف و ایفای نقش شماره ده داشت. کیتا به دلیل توانایی بالایش روی توپ، این توانایی را دارد که مانند اشمید، هافبک متفکر رو به جلو باشد، که با زوج مهاجم بازی می کند، اما به دلیل از دست دادن توپ و مقاومت پرس، منطقی تر است که کیتا در پست شماره هشت بازی کند. این نقش به برمن در بازی‌های تقویتی کمک می‌کند و به کیتا اجازه می‌دهد تا از چابکی و انتظار خود برای ایجاد چالش‌های تک به تک برنده توپ باشد و همچنین حمل‌های پیشرونده را خلق کند.

جولیان برانت در فصل گذشته عملکرد برجسته‌ای داشت، مسلماً بهترین عملکرد او در پیراهن بروسیا دورتموند، اما جالب است که در مقایسه فصل او با کیتا در 2017/18، تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد، زیرا کیتا احتمالاً از نظر آماری بهتر عمل کرده است. مردم ممکن است به دلیل سابقه مصدومیت کیتا با انتقال برمن به دلیل مصدومیت او مشکل داشته باشند، اما اگر بتوانند او را به سطحی نزدیک به سطحی که در لایپزیگ نشان داد برگردانند، با خلاق برجسته اش خط میانی را در دستان خود خواهند داشت. و با توجه به اینکه کیتا تنها 28 سال دارد، اگر بدنش اجازه دهد، هنوز سالهای زیادی در اوج خود باقی می ماند.

او در کجای ورزشگاه وزرستادیون قرار می گیرد؟

ورنر در اولین فصل باشگاه پس از سقوط در سال 2021 در بوندسلیگا، وردر را به مقام سیزدهم رساند. اولین فصل کامل به عنوان مربی در لیگ برتر آلمان. این سیستم تا حد زیادی بر گلهای زوج خط حمله فولکروگ و داکسچ و همچنین بازی آنتونی یونگ و میچل ویزر در بال ها تکیه داشت.

سیستم ورنر تیم را با عبور از یک سوم خالی می‌کرد و با توپ‌هایی که تا جلوی دو بازیکن هجومی می‌رفت، رویکرد طولانی‌تری را در زمین می‌دید. تمرکز بازی روی رساندن توپ به مناطق عبوری کنار و به دست آوردن داکس و وایزر تا حد امکان بر روی توپ خوب بود، زیرا آنها پاس دهندهای کلیدی برمن بودند و اغلب موقعیت هایی را برای تیم ایجاد می کردند.

ویزر فصل گذشته به طور میانگین 0.32 پاس گل در هر 90 دقیقه از این منطقه داشت و او را به یکی از پاس دهندگان کلیدی وردر و بوندسلیگا تبدیل کرد. وقتی توپ را از دست می داد، وردر دوست داشت برای بازپس گیری توپ، ضد پرس کند، و ورنر می خواست تیمش با فداکاری بالاتری عمل کند.

با رفتن به فصل آینده، وردر به دنبال یک سال دیگر در میانه های جدول بوندسلیگا خواهد بود، بدون ترس از سقوط. با توجه به خروج احتمالی هر دو مهاجم اصلی آنها در تابستان امسال، بسیاری از مردم نگران تیم شمالی هستند. اما کیتا چگونه در این سیستم قرار می گیرد و به آنها در فصل دوم بازگشتشان به بوندسلیگا کمک می کند؟

از نظر سیستم 3-5-2، ایلیا گروف و کریستین گروس احتمالاً در پایه خط میانی ادامه خواهند داد و از سه دفاع عقبی محافظت می کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، این بدان معنی است که کیتا می تواند نقش شماره هشت یا ده را بازی کند. نقش هشت، که عمدتاً توسط استیج در فصل گذشته اشغال شد، نقشی است که بسیاری او را در این پست میبینند.

این بستگی به آمادگی کیتا دارد و اینکه چقدر می تواند بعد از این همه مصدومیت آماده شود، اما همانطور که در نمودار نشان داده شده است، کیتا همچنان در جدول برتر لیگ برتر برای عملکرد دفاعی و هجومی در فصل 2021/22 بود.


اگر او بتواند تناسب اندام خود را حفظ کند، ورنر ممکن است یک هافبک باکس تو باکس داشته باشد که بتواند مسابقات را برای تیمش پیش ببرد.

این بدان معناست که برمن می‌تواند با سه بازیکن میانی متشکل از گروف/گروس، کیتا و اشمید/بیتنکورت وارد زمین شود

یکی دیگر از گزینه های ورنر استفاده از سیستمی است که او در باشگاه قبلی هلشتاین کیل در بوندسلیگا 2 به انجام میداد.

تحت هدایت ورنر، کیل تنها به دلیل باخت 5-2 به کولن در پلی آف در سال 2021، صعود به بوندسلیگا را از دست داد. ورنر در دو فصل و نیم حضور خود در کیل، ترکیب 3-4-3 را به کار گرفت. سیستم با دو نفر در پست هشت بود. در ترکیب او الکساندر موهلینگ و لی جائه سونگ برای سیستمش نقش حیاتی داشتند.

آنها 17 گل در فصل 2020/21 به ثمر رساندند که نشان می دهد چقدر آزادی عمل زیر نظر ورنر برای تأثیرگذاری بر محوطه جریمه حریف به آنها داده شده است.

بدیهی است که بوندسلیگا و دسته دو خیلی متفاوت هستند، به این معنی که ورنر نمی‌تواند این سبک هجومی را به طور کامل تکرار کند، اما کیتا می‌تواند به مربی جوان کمک کند تا این سیستم را به کار گیرد.

با توجه به اینکه احتمال از دست دادن زوج حمله برمن ضربه ای زیادی در تابستان به تیم میزند، این ممکن است فرصت مناسبی برای ورنر باشد تا ساختار تیم را مطابق با گزینه های خود تغییر دهد.

یافتن دو مهاجمی که بتوانند عملکرد و همچنین سبک بازی داکس و فولکروگ را تکرار کنند برای وردربرمن سخت خواهد بود، به این معنی که تغییر آرایش و سبک ممکن است به نفع تیم در این فصل باشد.

این قطعاً به نفع ورنر خواهد بود زیرا او سیستم های مختلفی خواهد داشت که می تواند بین آنها تغییر ایجاد کند، که در فصل دوم بسیار مهم است زیرا سایر تیم ها ممکن است شروع به کشف تاکتیک آنها کنند. این ممکن است در اواخر فصل گذشته اتفاق افتاده باشد، زیرا وردر در شش بازی آخر خود در بوندسلیگا فقط یک بار پیروز شده است. اگر ورنر این تغییر را انجام دهد، کیتا احتمالاً می‌تواند یکی از پستهای هشت را با استیج بازی کند. بازیکن دانمارکی از کیتا در خط هافبک به خوبی تعریف می کند زیرا او از انجام کارهای درگیر رودرو بیشتر لذت می برد، در حالی که کیتا می تواند حرکت کند و توپ را به جلو ببرد.

مشکل اصلی تغییر سیستم کمبود مهاجمان برمن است که در حال حاضر در صفوف خود دارند. اشمید و بیتنکور قبلاً به صورت گسترده بازی کرده بودند، اما آنها به دنبال ورود به داخل محوطه بودند، به این معنی که منطقه مرکزی ممکن است شلوغ شود.

کلمنس فریتز، که پیشرو است و به دنبال فوتبالیستهای حرفه ای در وردر است، ممکن است بار دیگر مشغول تلاش برای یافتن خرید چشم نواز بعدی برمن برای ایفای این نقش ها باشد.

آیا مصدومیت برای او و برمن هزینه خواهد داشت؟

کیتا در طول دوران حرفه‌ای خود در لیگ برتر، 18 مصدومیت داشت. در طول پنج سال حضور او در لیورپول، به طور میانگین هر 100 روز یک مصدومیت رخ می داد و برخی از دلایل آسیب دیدگی نگران کننده هستند.

از مصدوم شدن در حین گرم کردن قبل از بازی، آسیب دیدن انگشت پا با ضربه زدن به زمین تا در دسترس نبودن به دلیل تهویه هوا در هواپیما که باعث گرفتگی گردن کیتا شده بود.

کیتا در فصل گذشته پس از مصدومیت پایان فصل در حالی که در ماه مارس در تیم ملی گینه حضور داشت، تنها پنج بازی را آغاز کرد.

این مصدومیت اخر همچنان یک راز باقی مانده است و لیورپول هرگز فاش نکرد که این مصدومیت چه بوده است.

کمی بیش از 400 دقیقه بازی در فصل گذشته، بسیاری از هواداران وردربرمن را نگران خواهد کرد که این هافبک ممکن است به وزرستادیون نیاید و مانند روزهایش در لایپزیگ بازی نکند.

اما اگر برمن بتواند آمادگی بدنی کیتا را به حالتی که در دوره قبلی خود در آلمان بود، برگرداند، جایی که او تنها 4 بازی را به دلیل مصدومیت از دست داد، یک بازیکن کلیدی واقعی در دستان خود خواهد داشت. فریتز، مدیر داخلی وردربرمن، اشتیاق خود را برای این معامله اعلام کرد:

بسیاری از باشگاه‌ها بدیهی است که وقتی بازیکنی مانند نبی کیتا به صورت رایگان در دسترس باشد، علاقه مند می‌شوند. بنابراین ما واقعا خوشحالیم که علیرغم چندین پیشنهاد دیگر، نبی تصمیم به پیوستن به وردربرمن گرفته است. ویژگی های او تیم ما را به شدت تقویت خواهد کرد.واضح است که ما نبی را از زمان حضورش در بوندسلیگا می شناسیم و مراقب دوران حرفه ای او در لیگ برتر بوده ایم. او در ابتدای این فصل دچار آسیب دیدگی شد و این بدان معنی بود که او آنقدر که دوست داشت بازی نکرد. ما اکنون می خواهیم او را به بهترین فرم خود برگردانیم.

در نهایت، بدون هیچ هزینه‌ای برای این قرارداد و با توجه به اینکه کیتا 75 درصد دستمزد خود را کاهش داده است تا این معامله انجام شود، به نظر می‌رسد که برمن کار هوشمندانه‌ای برای کمک به خودش برای برداشتن گام بعدی در جدول بوندسلیگا در فصل آینده انجام داده است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید