هوینس بایرن
| | | |

داستان مردی که بایرن مونیخ را ساخت و به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرد

فوتبال724– داستان مردی که بایرن مونیخ ساخت و به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرد. جایگاه امروز بایرن و ارزش های آن به دلیل تلاش و لطف اولی هوینس است.

قسمت اول برخواستن از خاکستر

او نه تنها به عنوان یک بازیکن بلکه به عنوان مدیر کل، مدیر ورزشی و رئیس یک پیشگام برای بایرن بود. این باشگاه امروز چیست و ارزش هایی که برای آن در نظر گرفته شده است به دلیل لطف او است.

اولی‌هوینس در 5 ژانویه 1952 متولد شد، قبل از پیوستن به بایرن در TSG Ulm بازی میکرد. وقتی در سال 1970 به بایرن‌مونیخ آمد بلافاصله در کنار اسطوره هایی مانند بکن‌باوئر، گرد مولر و سپ مایر به تیم اول راه یافت و در اولین فصل اولین جام خود را کسب کرد. هوینس به یک وینگر تبدیل شده بود، و زمانی به عنوان سریعترین مهاجم اروپا شناخته می شد و در 11.0 ثانیه 100 متر را طی می‌کرد.

بازی او خبر از یک بازیکن حرفه ای می‌داد، که مطمئناً سریع و همچنین خشن بود. پیروزی در جام داخلی با سه قهرمانی پیاپی بوندسلیگا و سه قهرمانی معروف قاره اروپا در 1973/74 ، 1974/75 و 1975/76 جزو دوران با شکوه بازی هوینس بود.

در بین تمام افتخارات باشگاهی، هوینس با تیم ملی هم به موفقیت دست یافت. او در فینال مسابقات فوتبال اروپا یوفا در سال 1972 به میدان رفت. در آن بازی آلمان غربی با نتیجه 3 بر صفر اتحاد جماهیر شوروی را شکست داد. دو سال بعد آلمان دومین عنوان قهرمانی بین‌المللی خود را در جام جهانی بدست آورد. هوینس به بزرگترین عنوان قهرمانی جهان دست پیدا کرد، پیروزی در خاک آلمان و مونیخ مقابل تیم ملی هلند، دشمن دیرینه آلمان بعد از نازی …

اولی هوینس
اولی هوینس (راست) به آلمان غربی در فینال جام جهانی 1974 و شکست هلند کمک فراوانی کرد

او در طول دوران بازی حرفه‌ای خود که فقط ۱۰سال به طول انجامید، 10 افتخار بزرگ را به دست آورد. اما در سن 27 سالگی، هوینس مجبور شد کفش های خود را آویزان کند. وی در پیروزی نهایی جام ملتهای اروپا 1975 مقابل لیدز یونایتد دچار مصدومیت شدید زانو شده بود. این جراحت باعث شد او برای مدت بیش از شش ماه از میادین بدور باشد و مجبور به خداحافظی از مستطیل سبز شود. او حتی به صورت قرضی و توافقی به نورنبرگ رفت تا شاید بتواند توان خود را بدست آورد ولی بازی سبک‌تر هم نتوانست به او کمک کند و در آخر در سال 1979 از زمین فوتبال کنار رفت، این پایان شروعی بر دورانی دیگر در فوتبال بود، دوران طلایی.

حرکت به سمت مدیریت

هوینس دیگر نمی تواند آینده بایرن را مستقیماً در زمین تحت تأثیر قرار دهد، اما او تأثیر بیشتری بر آن وارد می کند. حتی در حالی که او هنوز هم بازی می کرد، یک توافق نامه حمایت مالی بین این باشگاه و سازنده ماگیروس-دوتز ترتیب داد، که به بایرن اجازه داد تا بودجه بازگشت پل بریتنر از باشگاه فوتبال اینتراخت برانشوایگ را تأمین کند.

در تاریخ 1 مه 1979، که هنوز تنها 27 سال داشت، هوینس به طور رسمی مسئولیت خود را به عنوان مدیر کل بایرن آغاز کرد. او جوانترین فردی در تاریخ بوندسلیگا است که چنین مسئولیت‌هایی را بدست می‌گیرد. این پست مهمترین و آغاز کننده دوران تاثیر‌ هوینس بر بایرن است.

پس از تصدی پست، بایرن 12 کارمند داشت، گردش مالی سالانه 12 میلیون مارک (حدود 6 میلیون دلار) و بدهی های 7 میلیون مارک. اکنون بیش از 1000 نفر برای این باشگاه مشغول به کار هستند که گردش مالی آنها در سال 2017/18 به رکورد 657.4 میلیون یورو (732.8 میلیون دلار) رسیده است.
رکوردی عجیب در اروپا، بیست و شش سال پیاپی بود که باشگاه سود رسمی در دفاتر ثبت کرده بود.

هوینس بکن بائر
اولی هوینس (راست) و فرانس‌بکن‌باوئر (چپ) با بایرن هم در زمین و هم بعد از بازنشستگی به موفقیتهای عظیمی دست پیدا کردند

اولین سال حضور وی در این شغل، بایرن بعد از شش سال عنوان نخست بوندس لیگا را بدست آورد. اما چگونه یک نفر یک باشگاه را به چنین نیروی قوی داخلی و جهانی تبدیل کرد؟

تبدیل بایرن به یک ابر باشگاه جهانی

کارل‌هانس‌رمنیگه رئیس مدیریت بایرن هوینس را “پیشگام و مولف”در بایرن‌مونیخ توصیف می‌کند.

نقطه عطف و شروع مدیریت نوین هوینس زمانی بود که تصمیم گرفت که به آتلانتیک نگاه کند تا راهی که تیم های ورزشی در زمینه کالاهای تجاری در ایالات متحده انجام می‌دهند را اجرایی کند. وی شروع به تبلیغ بایرن به عنوان یک منبع پول ساز و قابل فروش کرد. او باعث شد بایرن‌مونیخ میلیون ها یورو کسب درامد کند. در آن دوره باواریایی ها مطمئناً یک نیرو برتر در محدوده خود بودند، اما آنها هنوز تا تیم برتر در داخل کشور فاصله داشتند. بوروسیا مونشن گلادباخ اخیراً سه عنوان قهرمانی پیاپی کسب کرده بود، در حالی که هامبورگ شاید در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 80 میلادی تیم دو لیگ بود. آنها موفق شده بودند دو برنده توپ طلا و کوین کیگان، کاپیتان انگلیس را به بوندس لیگا بیاورند و در سال 1983 جام اروپا را بدست آورند.

با این حال بایرن تحت هدایت هوینس به آرامی‌ پیش می‌رفت. در سال 1982 نزدیک ‌بود باواریایی ها او را در سانحه هوایی از دست بدهند. تمام دنیا او را به عنوان معمار بایرن که امروزه می بینیم می‌شناسند. بدون اینکه میلیاردرهای خارجی که اغلب در فوتبال دیده می شود، پولها را به بایرن سرازیز کنند، و توانسته است این کار را انجام دهد، دلیلش را رومنیگه می‌داند و می‌گوید هوینس “تیز، مبتکر و همیشه در حال حرکت و رو به جلو” است.

هوینس رومنیگه
رومنیگه سمت چپ و اولی هوینس سمت راست در سال 2013 و کسب سه‌گانه تاریخی بایرن‌مونیخ

نوشته‌های مشابه