| | |

فاسد رومن آبراموویچ در چلسی : تیم لندنی با کسر امتیاز مواجه است

فوتبال۷۲۴ – به گزارش نشریه گاردین باشگاه چلسی پس از اینکه فایل‌هایی از مجموعه‌ پرداخت‌های مخفی‌اش فاش ضد ممکن است قوانین سخت‌گیرانه فوتبال، از جمله موارد مربوط به «بازی جوانمردانه مالی» را نقض کرده باشد، با پرسش‌های تازه‌ای در مورد نحوه تأمین مالی موفقیت باشگاه، رومن آبراموویچ، مالک سابقش مواجه است.

کارشناسان می گویند این معاملات که از طریق تحقیقات مشترک توسط گاردین و شرکای بین المللی فاش شده است، می تواند منجر به اعمال مجازات هایی مانند کسر امتیاز از سوی لیگ برتر برای چلسی شود.

این پرونده ها مجموعه ای از پرداخت ها به ارزش ده ها میلیون پوند را در طول یک دهه نشان می دهد که از طریق وسایل نقلیه دریایی متعلق به آبراموویچ انجام شده است. به نظر می رسد معاملات مورد بحث به نفع چلسی بوده است و این سؤال را در مورد اینکه آیا آنها در حساب های ارائه شده به هیئت های حاکمه فوتبال اعلام شده اند یا خیر ایجاد کرده است.

به نظر می رسد که ذینفعان عبارتند از ایجنت بازیکن ستاره ادن هازارد، یکی از دستیاران مدیر برنده آنتونیو کونته و مقامات باشگاه چلسی. به نظر می رسد سایر پرداخت ها به خرید بازیکنان ویلیان و ساموئل اتوئو مربوط می شود.

این پرداخت‌ها به لطف تحقیقات بین‌المللی موسوم به «محرمانه قبرس» آشکار شده است، ذخیره‌ای از 3.6 میلیون سوابق فراساحلی به کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ) و Paper Trail Media آلمان، که دسترسی مشترک با گاردین دارند، درز کرده است.

امور مالی چلسی در حال حاضر توسط لیگ برتر در تحقیقاتی که از سال 2012 تا 2019 انجام می شود، بررسی می شود،این پس از آن است که مالکیت جدید باشگاه غرب لندن به طور داوطلبانه گزارش داد که “اطلاعات مالی ناقص” در دوران تصدی آبراموویچ ارائه شده است.

اتحادیه فوتبال به گاردین تأیید کرد که در حال تحقیق در مورد چلسی است در حالی که یوفا، نهاد حاکم بر فوتبال اروپا، قبلاً باشگاه را به دلیل پذیرش 8.6 میلیون پوند جریمه کرده است، اگرچه اختیارات آن محدود است زیرا فقط می تواند به شواهد مربوط به سه سال قبل نگاه کند.

اکنون اسنادی که در طول دوره تحت بررسی و خارج از آن تاریخ‌گذاری شده‌اند، سؤالات جدیدی را در مورد اینکه آیا آبراموویچ مکرراً قوانین فوتبال را به نفع چلسی زیر پا می‌گذارد، در حالی که باشگاه به اوج بازی جهانی صعود می‌کند، ایجاد می‌کند.

پرداخت های خارج از دفتر یکی از‌موضوعات مهم است:

رومن آبراموویچ در سال 2003 چلسی را به مبلغ 140 میلیون پوند خرید و به سرعت باشگاه را با تلاش بی امان برای موفقیت پر از پول نقد کرد.

“امپراتوری روم”، همانطور که برخی از طرفداران آن را نامگذاری کردند، تنها زمانی سقوط کرد که حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 منجر به تحریم آبراموویچ توسط بریتانیا شد و در نهایت او را مجبور به فروش کرد.

پرونده‌هایی که توسط گاردین و TBIJ به عنوان بخشی از تحقیقات محرمانه قبرس تجزیه و تحلیل شده‌اند، پرداخت‌های ظاهراً پنهان مرتبط با لحظات مهم دوران تصدی پر جام او را روشن می‌کنند. این مطالب که از یک ارائه دهنده خدمات دریایی قبرس به نام MeritServus می آید، توسط گروه غیرانتفاعی Distributed Denial of Secrets با ICIJ به اشتراک گذاشته شده است.

در 18 ژوئیه 2017، پرونده ها نشان می دهد، یک شرکت متعلق به آبراموویچ به نام Conibair Holdings، مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا (BVIs)، با فدریکو پاستورلو، یک کارگزار فوتبال ایتالیایی، قراردادی امضا کرد.

این فرد ایتالیایی در چندین گزارش به عنوان نزدیک به آنتونیو کونته، سرمربی سابق چلسی توصیف شده است و در مورد مذاکرات قرارداد با این مربی در رسانه ها صحبت کرده است.

اسناد حاکی از آن است که Conibair با پرداخت 10 میلیون پوند به پاستورلو برای 75 درصد از سهام صندوق سرمایه گذاری تعالی (EIF)، یک تجارت مستقر در ایالت دلاور ایالات متحده، موافقت کرد.

در همان روز، چلسی اعلام کرد که کونته، که به تازگی باشگاه را به عنوان قهرمانی لیگ برتر رسانده بود، قرارداد جدیدی را با مبلغ 9.6 میلیون پوند در سال امضا کرد.

پاستورلو از اظهار نظر در مورد اینکه آیا این دو قرارداد به هم مرتبط هستند یا نه، خودداری کرد، اما گفت:

آنتونیو کونته مشتری ما نیست.

در طول فصل قهرمانی کونته، هازارد 16 گل به ثمر رساند که یک امتیاز عالی در یک دوره درخشان هفت ساله بود که شامل کاپیتانی باشگاه و کسب 6 جام داخلی و اروپایی بود.
هازارد در سال 2012 با قراردادی 35 میلیون یورویی به چلسی پیوسته بود، در یک قرارداد که پس از مذاکرات دشوار با ایجنت این بازیکن، جان بیکو-پناک، ظاهراً خواهان کمیسیون قابل توجهی به ارزش حدود 6 میلیون پوند بود.

در 29 مارس 2013، اسناد نشان می دهد که Leiston Holdings مستقر در BVI، متعلق به آبراموویچ، موافقت کرد که 7 میلیون یورو به یک شرکت مستقر در دبی به نام Gulf Value FZE برای “خدمات مشاوره مربوط به تحقیقات و مشاوره ورزشی” بپردازد. .

این قرارداد از طرف شرکت توسط Bico-Penaque امضا شد. مشخص نیست که آیا این پرداخت به مقامات فوتبال از جمله اتحادیه فوتبال انگلیس اعلام شده است یا خیر و بیکو پناکه به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

در موقعیتی دیگر، لیستون از طریق قراردادی که توسط برادر ترائوره، دیوید، امضا شد، یک میلیون پوند به Association des Jeunes Espoirs de Bobo، باشگاه سابق برتراند ترائوره پرداخت کرد. تاریخ قرارداد دو ماه پس از امضای مدافع کناری برای چلسی است.

این پرونده ها همچنین حداقل 7 میلیون یورو را در بین سال های 2005 تا 2017 به شرکت های مرتبط با Zoran و Vladica Lemić نشان می دهد. طبق گزارش ها، این دومی، مشاور کلیدی آبراموویچ، در آمدن ستارگانی مانند« آرین روبن، برانیسلاو ایوانوویچ، نمانیا ماتیچ و کارلو آنچلوتی،»، نقش مهمی داشت.
اسناد جداگانه پرداخت 250000 پوندی به فرانک آرنسن مدیر ورزشی سابق چلسی را نشان می دهد. آرنسن به گاردین گفت که او معمولاً انتظار داشت که این پرداخت، پاداشی اختیاری، از چلسی باشد تا شرکت دیگری، اما از هرگونه نقض قوانین بی‌اطلاع بود و آن را برای اهداف مالیاتی اعلام کرده بود.

چهار وکیل برجسته ورزشی به گاردین گفتند که برخی از پرداخت‌ها ممکن است قوانینی از جمله قوانین لیگ برتر و یوفا در مورد بازی جوانمردانه مالی (FFP) را نقض کرده باشد.

قوانین FFP در شروع فصل 2011-2012 توسط یوفا معرفی شد – با محدودیت های مشابه دو سال بعد توسط لیگ برتر.

هدف این اقدامات تا حدی جلوگیری از هزینه‌های بی‌ملاحظه است که ممکن است آینده باشگاه‌ها را به خطر بیندازد. اما این قوانین همچنین در واکنش به روندی از سوی خیرین ثروتمند – از جمله آبراموویچ و کشورهایی مانند قطر و امارات متحده عربی – که پول نقد خود را به باشگاه‌ها می‌ریزند تا موفقیت را به دست آورند، تطبیق داده شده‌اند، در عملی که توسط این سازمان «دوپینگ مالی» نامیده می‌شود.

ساموئل کاتبرت، یک وکیل ورزشی گفت:

«اگر باشگاهی بخواهد با پرداخت آن مبالغ از طریق نهادهای دیگر، خروجی‌ها را پنهان کند، می‌توان تصور کرد که آنها قوانین FFP را نقض می‌کنند.شما عملاً الزامات نظارتی خود را که توانایی شما را در هزینه کردن محدود می‌کند، دور می‌زنید و در عوض از طریق یک شرکت خارج از کشور هزینه می‌کنید.
هر فرصتی برای به دست آوردن یک مزیت ناعادلانه، رقابت را به نفع یک باشگاه خاص منحرف می کند و یکپارچگی فوتبال را در سطح اصولی بنیادی تضعیف می کند.

سه وکیل دیگر که به دلیل تضاد منافع احتمالی خواستند نامشان فاش نشود، همین نظر را داشتند.

آنها همچنین گفتند برخی از تراکنش ها ممکن است قوانین لیگ برتر را که مستلزم ارائه حساب های دقیق است، نقض کرده باشد، ماده دیگری که از باشگاه ها می خواهد با حسن نیت عمل کنند، همچنین قوانین اتحادیه فوتبال مستلزم افشای پرداخت ها به نمایندگان است.

کایران مگوایر، کارشناس امور مالی فوتبال، نویسنده کتاب The Price of Football، گفت که هزینه‌های هنگفت چلسی به این معنی است که این باشگاه معمولاً با محدودیت‌های سختی برای ضررهای مالی داشته است
او گفت:

“اگر شواهدی وجود داشته باشد که باشگاه از معاملات شخص ثالث برای دور زدن قوانین سودآوری و پایداری استفاده کرده است، تحریم ها یا مالی یا کسر امتیاز خواهد بود.”

احتمال دومی بیشتر است زیرا هر کمیسیونی که شرایط یک باشگاه را بررسی می کند، می خواهد یک عامل بازدارنده ایجاد کند که دیگران را از تکرار چنین رفتاری منصرف کند.

نماینده کلیو بتز، رئیس گروه پارلمانی احزاب فوتبال، گفت FFP باید “یکی از موضوعات کلیدی” برای تنظیم کننده مستقل فوتبال جدید باشد که توسط دولت بریتانیا راه اندازی شده است.او گفت:

«اگر قوانین FFP را اجرا نکنید، فایده ای ندارد، در غیر این صورت این قوانین برای باشگاه هایی است که هر چقدر که می خواهند پول خرج می کنند.

این پرونده ها همچنین حاکی از آن است که آبراموویچ به طور مخفیانه از طریق دادگاه ها برای لغو قوانین FFP سرمایه گذاری کرده است که در نهایت ناموفق بوده است.

در فوریه 2014، هلدینگ Leiston Abramovich موافقت کرد که 100000 پوند به وکیلی به نام Jean-Louis DuPont بپردازد که قانونی بودن و اعتبار FFP را در کمیسیون اروپا به چالش می کشید.

این قرارداد نشان می‌دهد که لیستون، که گفته می‌شود از طرف چلسی عمل می‌کرده است، در نتیجه این پرونده “علاقه تجاری” داشته است.
در جریان انتقال اتوئو و ویلیان نیز همین موارد وجود دارد

یک شرکت متعلق به آبراموویچ نیز مبالغی را انجام داده است که به نظر می رسد به نفع مالک باشگاهی بوده است که بلافاصله پس از آن دو بازیکن را به چلسی فروختند.

ثروت آنژی ماخاچکالا، یک تیم منقرض شده از داغستان، زمانی که میلیاردر روسی سلیمان کریموف در سال 2011 باشگاه را خرید و نقل و انتقالات پولی کلان را به عهده گرفت، برای مدت کوتاهی متحول شد.

اما در سال 2013، کریموف استراتژی خرج رایگان خود را کنار زد و بودجه آنژی را کاهش داد و باشگاه را در آشفتگی مالی فرو برد و مجبور به فروش بازیکنان شد.

در آن تابستان، چلسی در دو روز دو ستاره از آنژی به خدمت گرفت. ساموئل اتوئو مهاجم کامرونی اولین نفری بود که وارد زمین شد و پس از آن ویلیان مهاجم 25 ساله وارد زمین شد.

این برزیلی که چندین جام را با چلسی به دست آورد، در آستانه امضای قرارداد با رقیب لندنی خود تاتنهام هاتسپر بود تا اینکه طبق گزارش ها، آبراموویچ از طریق تماس تلفنی شخصی با کریموف، این قرارداد را ربود.

دو ماه قبل از آن، هلدینگ لیستون متعلق به آبراموویچ موافقت کرد که به دو شرکت مرتبط با کریموف برای «خدمات مربوط به فوتبال، از جمله آکادمی و سایر مشاوره‌های مرتبط با فوتبال»، پول پرداخت کند.

اسناد مورخ 10 ژوئن 2013 نشان می دهد که Tobeo Services Inc و Fernington Invest Corp، هر دو در BVIs مستقر هستند، هر کدام 12 میلیون یورو پرداخت می کردند.

سخنگوی باشگاه چلسی گفت:

🎙 این اتهامات مربوط به مالکیت فعلی باشگاه نیست. آنها بر اساس اسنادی هستند که باشگاه نشان داده نشده است و به هیچ فردی که در حال حاضر در باشگاه است مربوط نمی شود.

این سخنگو گفت که در حین خرید باشگاه – توسط کنسرسیومی به رهبری سرمایه گذار آمریکایی تاد بوهلی – خریداران از “گزارش های مالی ناقص بالقوه در مورد معاملات تاریخی در زمان مالکیت قبلی باشگاه مطلع شدند.”

بلافاصله پس از تکمیل خرید، باشگاه به طور فعالانه این موارد را به همه رگولاتورهای قابل اجرا فوتبال گزارش داد.

مطابق با اصول اصلی گروه مالکیت باشگاه مبنی بر انطباق کامل و شفافیت، باشگاه فعالانه به ارگانهای مربوطه در تحقیقات خود کمک کرده است و به این کار ادامه خواهد داد.
لیگ برتر در حالی که تحقیقاتش ادامه دارد از اظهار نظر خودداری کرد. سخنگوی اتحادیه فوتبال انگلیس گفت:

ما در حال بررسی هستیم.

نمایندگان رومن آبراموویچ به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. وکلای سلیمان کریم اف به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. درخواست نظر برتراند و دیوید ترائوره ​​که از طریق باشگاه استون ویلا ارسال شد، بی پاسخ ماند. درخواست اظهار نظر از مشاور ورزشی تاپ که مدیر آن زوران لمیچ است، بی پاسخ ماند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید