|

فلسفه نشان; چگونه آژاکس تبدیل به آژاکس شد

به گزارش فوتبال724 و به نقل از “FootballTimes”_ فلسفه نشان پروژه ای می باشد که کمپانی Copa90 طبق آن به معرفی نشان باشگاه ها می پردازد.این بار FootballTimes با این کمپانی همکاری کرده تا داستان هایی که پشت هر نشان وجود دارد را بیان کند.

به نشان آژاکس که بالای صفحه قرار دارد نگاه کنید، قبل تر هزاران بار آن را دیده اید، در این مورد شرط می بندم.اما آیا تا به حال توقف کرده اید تا به این موضوع فکر کنید که واقعا چه خبر است؟ شما چهره آن جنگجو را می بینید؟ نام او هم آژاکس است، حالا انگشتان خود را آماده کنید و بشمارید که از چند خط برای تهیه تصویر استفاده شده است. چه ارتباطی میان تعداد این خطوط و فوتبال وجود دارد؟ بسیار خوب، این ها توضیح دارد و اتفاقی نیست.
هنگامی که آژاکس 120 سال پیش در کافه هند شرقی در آمستردام تشکیل شد ، تصمیمات مختلفی گرفته شد. یکی از کلیدی ترین ها نام این باشگاه بود که فلوریس استمپل یکی از بنیان گذاران این تیم، آژاکس امستردام را انتخاب کرد. مطمئنا سه حرف (AFC) برای شما آشنا می باشد اما آژاکس از کجا آمده است؟
پاسخ به هزاران سال پیش در اروپا و یونان باز می گردد. آژاکس نام قهرمان اساطیر یونان است که در ایلیاد هومر به عنوان فردی نیرومند، شجاع و بسیار باهوش توصیف شده است. او به عنوان یکی از رهبران آکایان، در نبرد های بسیاری از جمله جنگ با شاهزاده ترویان، هکتور حضور داشت و هرگز شکست نخورد.


یکی از مواردی که استمپل را به سمت آژاکس سوق داد، ویژگی شکست ناپذیری این قهرمان بود. برخلاف اکثریت قریب به اتفاق شخصیت های اساطیر یونان، آژاکس برای حفظ زندگی خودش، دقیقا همین زندگی را شکست داد. یک موضوع مهم دیگر در کافه نیاز به تصمیم گیری داشت و آن لباس تیم بود که نهایتا سه رنگ پرچم آمستردام یعنی قرمز، سفید و مشکی انتخاب شدند. بازیکنی که در اولین نشان تاریخ آژاکس در عکس بالا مشاهده می کنید، اولین لباس این تیم را بر تن کرده است، پیراهن راه راه قرمز و سفید به همراه شورت و جوراب مشکی.
در سال 1911 و انقلاب فوتبال هلند، این لباس به شکل فعلی تغییر یافت و به پیراهنی سفید با راه راه قرمز در مرکز آن تبدیل شد، زیرا آژاکس نمی توانست لباسی که به پیراهن تیم اسپارت روتردام بسیار شبیه بود را بر تن کند، بنابراین نشان اژاکس مانند پیراهنش به روز شد.
آژاکس در جشن بیست و پنجمین سالگرد تاسیس باشگاه، در کنار افتخارات منطقه ای و ملی، از چهره قهرمان یونانی نیز پرده برداری کرد. کلمات Amsterdamsche و Football و Club نیز از دایره ای که دور نشان بودند خارج شدند و طراحان برای قرار دادن نام آژاکس در کنار چهره خودش و همچنین نمایش رنگ های باشگاه، نشان جدید تری درست کردند.


اگر به اندازه کافی تصویر را بزرگ کنید، می توانید چند شکل را روی کلاه آژاکس مشاهده کنید. احتمالا یکی از آن ها چیرون می باشد، سناتوری که آژاکس را آموزش داده است. دیگری می تواند پسر عموی آژاکس یعنی آشیل باشد که او هم توسط چیرون آموزش دیده بوده است. به هر حال این ها فقط حدس می باشد. همچنین ریش آژاکس احتمالا چیزی بیشتر از یک نماد برای یک باشگاه فوتبال در آمستردام می باشد.
زمانی که یوهان کرایف با آژاکس موفق به کسب سه افتخار اروپایی پی در پی در لندن ، روتردام و بلگراد شد این نشان را بر تن داشت و در سال 1971 در یونان موفق شد پاناتینایکوس را شکست دهد. متاسفانه آژاکس از نظر شکست ناپذیری نتوانست رکورد را مقابل یونانی ها ادامه دهد و مقابل المپیاکوس و پاناتینایکوس شکست خورد. بله نا امید کننده است!
با این حال آژاکس بار دیگر به یونان بازگشت، آن ها سال 1987 در فینال جام در جام اروپا تحت سرمربیگری کرایف، در آتن مقابل لوکوموتیو صف آرایی کردند. جایی که ضربه دقیقه 20 مارکو فان باستن اولین و تنها جام نقره ای را در یک دهه و نیم برای آژاکس به ارمغان آورد.


با ورود فوتبال و آژاکس به دوران مدرن، آن ها تصمیم گرفتند تا مانند بسیاری از تیم های دیگر در قاره نشان خود را اصلاح کنند. در سال 1991 طراحان برای کشیدن تصویری انتزاعی شروع به کار کردند، 11 خط نماینده 11 بازیکن در تیم و چهره جنگجوی یونانی نیز در طرح جدید به چشم میخورد.
سپر کوچک قرمز و سفید از نشان خارج شد و به جای آن رنگ قرمز و اسم شهر باشگاه در اطراف نشان قرار گرفتند. این نشان ساده با بعضی از قسمت های زیرین، آن چنان خوب به نظر نمی رسید اما کسب یک جام اروپایی دیگر این ضعف را جبران کرد.
اخیرا اعتراضاتی صورت گرفته است که طبق آن هواداران خواستار چهره مناسب و دقیق آژاکس و بازگشت نماد های نشان های قبلی شدند. کمپینی با شعار “صورت خود را به آژاکس بده” ایجاد شد که تا کنون موفق نبوده است.
اکنون آژاکس با افتخار در مرز های نشان فعلی حضور دارد، با 11 خط که نشان دهنده تعداد بازیکنانی است که می توانند برای آژاکس و یک تیم فوتبال به میدان بروند. یک نشان خارق العاده برای فوتبال!

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید