| |

پولهای سرمایه‌گذاری برای چلسی چگونه از کجا به دست آمده‌اند؟ نگاهی به ادعای بی‌بی‌سی درباره آبراموویچ

به گزارش فوتبال۷۲۴ تحقیقات بی‌بی‌سی شواهد جدیدی در مورد معاملات فاسدی که باعث ثروت رومن آبراموویچ شده است، کشف کرده است.

مالک چلسی پس از خرید یک شرکت نفتی از دولت روسیه در یک حراجی تقلبی در سال 1995، میلیاردها دلار به دست آورد.

آقای آبراموویچ حدود 250 میلیون دلار (190 میلیون پوند) برای سیبنفت پرداخت کرد، قبل از اینکه در سال 2005 آن را به قیمت 13 میلیارد دلار به دولت روسیه بفروشد.

وکلای او می گویند هیچ مبنایی برای ادعای اینکه او ثروت بسیار قابل توجهی را از طریق جنایت جمع آوری کرده است وجود ندارد.

این میلیاردر روسی هفته گذشته به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، توسط دولت بریتانیا تحریم شد.

دارایی های آقای آبراموویچ مسدود شده و او از عنوان مدیر باشگاه فوتبال چلسی محروم شده است.

این میلیاردر روسی قبلاً در دادگاهی در بریتانیا اعتراف کرده است که پرداخت‌های فاسدی برای کمک به اجرای معامله نفت انجام داده است.

در سال 2012، بوریس برزوفسکی، شریک تجاری سابقش، از او در لندن شکایت کرد.

آقای آبراموویچ در این پرونده پیروز شد، اما او در دادگاه توضیح داد که چگونه در مزایده اصلی نفت به نفع او تقلب شد و چگونه او به آقای برزوفسکی 10 میلیون دلار برای پرداخت پول به یکی از مقامات کرملین داد.

بی بی سی پانوراما به سندی دست یافته است که گمان می رود از روسیه قاچاق شده است.

این اطلاعات توسط یک منبع محرمانه به این برنامه داده شده است که می گوید به طور مخفیانه از پرونده هایی که آژانس های مجری قانون روسیه در مورد آقای آبراموویچ نگهداری می کردند، کپی شده است.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند آن را تأیید کند، اما بررسی‌ها با منابع دیگر در روسیه بسیاری از جزئیات این سند پنج صفحه‌ای را تأیید کرده است.

این سند می‌گوید که دولت روسیه در قرارداد سیب‌نفت 2.7 میلیارد دلار فساد داشته است – ادعایی که توسط تحقیقات پارلمان روسیه در سال 1997 تأیید شد. این سند همچنین می گوید که مقامات روسیه می خواستند آقای آبراموویچ را به کلاهبرداری متهم کنند.

در این بیانیه آمده است: 🔻

“بازرسان بخش جنایات اقتصادی به این نتیجه رسیدند که اگر آبراموویچ می توانست به دادگاه کشیده شود، با اتهامات کلاهبرداری از سوی یک گروه جنایتکار سازمان یافته روبرو می شد.”

پانوراما دادستان ارشد سابق روسیه را که در دهه 1990 درباره این معامله تحقیق می کرد، ردیابی کرد.

یوری اسکوراتوف از این سند محرمانه اطلاعی نداشت، اما به طور مستقل بسیاری از جزئیات فروش نفت را تایید کرد.

آقای اسکوراتوف به این برنامه گفت:🔻

“در اصل، این یک طرح کلاهبرداری بود، که در آن کسانی که در خصوصی سازی شرکت کردند یک گروه جنایتکار را تشکیل دادند که به آبراموویچ و برزوفسکی اجازه داد تا دولت را فریب دهند و پولی را که این شرکت واقعاً ارزش داشت، پرداخت نکنند.”

این سند همچنین نشان می دهد که آقای آبراموویچ توسط بوریس یلتسین، رئیس جمهور سابق روسیه محافظت می شد.

این گزارش می گوید که پرونده های اجرای قانون در مورد آقای آبراموویچ به کرملین منتقل شده و تحقیقات توسط آقای اسکوراتوف توسط رئیس جمهور متوقف شده است.

این سند می گوید:🔻

“اسکوراتوف در حال آماده سازی یک پرونده جنایی برای مصادره شرکت نفت بر اساس تحقیقات خصوصی سازی آن بود. تحقیقات توسط رئیس جمهور یلتسین متوقف شد… اسکوراتوف از دفتر خود برکنار شد.”

آقای اسکوراتوف پس از انتشار یک نوار جنسی در سال 1999 از کار برکنار شد. او می گوید که این اقدامی برای بی اعتبار کردن او و تحقیقاتش بود.

او گفت: 🔻

“این آشکارا سیاسی بود، زیرا در تحقیقاتم به خانواده بوریس یلتسین بسیار نزدیک شدم، از جمله از طریق تحقیقات خصوصی سازی شرکت نفت.”

زمانی که ولادیمیر پوتین در سال 2000 به قدرت رسید، آقای آبراموویچ در حلقه داخلی کرملین باقی ماند.

این سند حاوی جزئیات دیگری از یک مزایده تقلبی دو سال بعد است که شامل یک شرکت نفتی روسی به نام اسلاونفت است.

آقای آبراموویچ برای خرید Slavneft با شرکت دیگری شراکت کرد، اما یک شرکت چینی رقیب قصد داشت تقریباً دو برابر بیشتر پیشنهاد دهد.

بسیاری از افراد قدرتمند – از کرملین گرفته تا پارلمان روسیه – در صورت برنده شدن چینی‌ها در حراج، شکست خواهند خورد.

در این سند آمده است که یکی از اعضای هیئت چینی هنگام ورود به مسکو برای مزایده ربوده شده است.

شرکت CNPC یک رقیب بسیار قوی، پس از ربوده شدن یکی از نمایندگان آن در فرودگاه مسکو، مجبور شد از حراج کنار بکشد و تنها پس از اعلام خروج شرکت آزاد شد.

داستان آدم ربایی توسط منابع مستقلی که از این سند اطلاعی نداشتند پشتیبانی می شود.

ولادیمیر میلوف معاون وزیر انرژی روسیه در آستانه فروش اسلاونفت بود. او درباره ماجرای آدم ربایی اظهارنظری نکرد، اما گفت که شخصیت‌های ارشد سیاسی قبلاً تصمیم گرفته بودند که شراکت آقای آبراموویچ برنده مزایده شود.🔻

گفتم ببین، چینی‌ها می‌خواهند بیایند و می‌خواهند قیمت خیلی بیشتری بپردازند. می‌گویند مهم نیست، خفه شو، به تو ربطی ندارد. موافقت کرد. چینی ها به نحوی بیرون کشیده خواهند شد.”

هیچ پیشنهادی وجود ندارد که آقای آبراموویچ چیزی در مورد نقشه آدم ربایی می دانسته یا نقشی در آن ایفا کرده است.

وکلای او به بی بی سی گفته اند که ادعای آدم ربایی “کاملاً غیر قابل اثبات است” و او “از چنین حادثه ای اطلاعی ندارد”.

جناح های مختلف برای کنترل Slavneft مبارزه کرده بودند و مخالفت های گسترده ای با پیشنهاد چین وجود داشت.

دلیل خروج چین هرچه که باشد، شراکت آقای آبراموویچ تنها پیشنهاد روی میز باقی مانده بود. و آنها اسلاونفت را با قیمتی ناچیز خریدند.

وکلای آقای آبراموویچ می گویند که اتهامات فساد در معاملات اسلاونفت و سیب نفت دروغ است و او انکار می کند که توسط آقای یلتسین محافظت شده است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید