|

افشاگری جدید اشپیگل : فساد مالی عجیب منچسترسیتی و اسپانسرهای ساختگی

به گزارش فوتبال۷۲۴ به نقل از اشپیگل آلمان ، از زمان تحریم های اعمال شده علیه رومن آبراموویچ مالک چلسی، ارتباط بین باشگاه های فوتبال انگلیس و کشورهای مستبد در کانون توجه قرار گرفته است. اسناد داخلی نشان می دهد که منچسترسیتی از یک سازمان دولتی در ابوظبی بودجه دریافت کرده است.

دیوار دفاعی منچسترسیتی 7.4 متر (24 فوت) ارتفاع، 109 سال قدمت دارد و حدود 244 میلیون یورو هزینه دارد. این تیم متشکل از مدافعان روبن دیاس، جان استونز، ژائو کانسلو و کایل واکر است و این یکی از دلایلی است که تیم در حال حاضر در مسیر کسب چهارمین قهرمانی انگلیس در پنج سال گذشته و حضور در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد.

هیچ باشگاه فوتبال دیگری در جهان به اندازه منچسترسیتی برای بازیکنان خرج نمی کند. رصدخانه فوتبال CIES هزینه های نقل و انتقالاتی که سیتیزن ها طی 10 سال گذشته پرداخت کرده اند را جمع آوری کرده و در مجموع به 1.7 میلیارد یورو رسیده است. منابع مالی تیم نامحدود به نظر می رسد. به هر حال، مالکیت آن شیخ منصور بن زاید آل نهیان، یکی از اعضای خاندان حاکم ابوظبی است.

پس از اینکه تیم شرق منچستر دهه‌ها را در حالت متوسط ​​سپری کرد، من سیتی به سرعت به یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های جهان تبدیل شد پس از اینکه منصور در سال 2008 کنترل را به دست گرفت. در لیگ برتر، به نظر می‌رسد که این تیم فقط می‌تواند توسط اف سی لیورپول اسیر شود. قرار است روز یکشنبه دو تیم به مربیگری پپ گواردیولا و یورگن کلوپ به مصاف هم بروند. و منچستر بار دیگر به نظر می رسد که به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند که این یک سال پس از باخت در فینال مقابل رقیب لیگ برتر چلسی است

اما نزدیکی باشگاه انگلیسی به کشور مستبد امارات متحده عربی یک موضوع سیاسی است. و اخیراً، به‌ویژه از زمانی که فضای سیاسی پیرامون رومن آبراموویچ مالک چلسی پس از حمله روسیه به اوکراین بدتر شد، توجه به نفوذ دولت در فوتبال حرفه‌ای بیشتر نشان داده شده است.

در مواجهه با واکنش‌های متقابل، منچسترسیتی نیز مقادیر قابل توجهی پول برای دفاع خارج از زمین سرمایه‌گذاری می‌کند. رهبری باشگاه برخی از شناخته‌شده‌ترین و گران‌ترین وکلا را در بریتانیا به کار می‌گیرد تا از اتهامات وارده علیه روشهای تجاری تیم جلوگیری کند و تحقیقات در مورد نقض قوانین را کندتر کُند.

ظاهراً چنین تخلفاتی کم نیست. یافته‌های جدید DER اشپیگل و شبکه روزنامه‌نگاری همکاری‌های تحقیقاتی اروپایی (EIC) نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد هولدینگ منچسترسیتی قوانین را با پرداخت میلیون‌ها پوند هزینه به وکلای بازیکنان زیر پا گذاشته است و همچنین یک معامله مخفی مثلثی را برای امضای قرارداد با یک بازیکن زیر سن قانونی تنظیم کرده است. . اسناد متعددی که توسط پلتفرم افشاگر Football Leaks ارائه شده است، نگاهی عمیق به عملکرد داخلی باشگاه و سازمان‌های دولتی در ابوظبی ارائه می‌کند که برای ایجاد چند شکاف در دیوار دفاعی حقوقی منچسترسیتی کافی است.

مانند سرمایه گذاری قطری ها در پاری سن ژرمن و خرید نیوکاسل یونایتد توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی، میلیاردها یورویی که امارات برای من سیتی خرج کرد، به نظر می رسد در درجه اول تلاشی برای استفاده از موفقیت در زمین فوتبال برای بهبود وضعیت سیاسی حاکمین است. تصویر کشور به هر حال، امارات اجازه هیچ مخالفت سیاسی در داخل کشور را نمی دهد، حقوق بشر را نادیده می گیرد و مظنون به ارتکاب جنایات جنگی در خشونت های جاری در یمن است – که امارات آن را رد می کند. مالکان تیم ظاهرا حاضرند هر بهایی لازم را برای حضور در بهترین حالت ممکن در صحنه فوتبال نخبگان بپردازند. و به طرز مشکوکی به نظر می رسد که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان در حال تامین مالی تیم منچسترسیتی است و از پرداخت های پنهان برای دور زدن قوانین هزینه استفاده می کند.

در سال 2020، اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به دلیل افشاگری های منتشر شده توسط اشپیگل، این تیم را به مدت دو سال از حضور در لیگ قهرمانان محروم کرد. منچسترسیتی با وکالت ده ها وکلای ارشد، در دادگاه داوری ورزش (CAS) به این حکم اعتراض کرد. علیرغم وجود شواهد روشن برای شیوه های تجاری مشکوک منچستر سیتی، یوفا این پرونده را باخت.

این پول چگونه به منچسترسیتی می‌رسد؟🔻

شرکت سرمایه گذاری و توسعه گروه ابوظبی یونایتد (ADUG) متعلق به شیخ منصور است و از سال 2008 تا سال گذشته مالک رسمی منچسترسیتی بود که این تیم به شرکت دیگری متعلق به منصور منتقل شد. مقامات امارات به طور مداوم اصرار دارند که ADUG یک شرکت کاملا خصوصی است و مشارکت منصور با تیم انگلیسی یک سرمایه گذاری کاملا خصوصی است. در شهادت در مقابل CAS، یک نماینده قانونی وزارت دارایی در ابوظبی گفت که ADUG “کاملاً بی ارتباط” با دولت امارات یا ابوظبی است.

با این حال، تحقیقات در اسناد Football Leaks نشان داده است که پرداخت‌های ADUG به باشگاه توسط یک اداره دولتی تسویه شده است. طبق اسناد داخلی، اداره امور اجرایی (EAA)، یک آژانس دولتی ابوظبی که بر ارائه راهنمایی های استراتژیک متمرکز است، آشکارا حساب های متعلق به ADUG را مدیریت می کند. خلدون المبارک، رئیس آژانس، نخست وزیر بالفعل ابوظبی، رئیس صندوق سرمایه گذاری دولتی و همچنین رئیس منچسترسیتی است. او ظاهراً جریان‌های پولی را تأیید می‌کرد که قبل از اینکه به حساب‌های تیم فوتبال ختم شود، توسط دولت کنترل می‌شد. درخواست‌های پرداخت برای حق الزحمه وکلای بازیکنان به مشاور عمومی EAA ارسال شد و منچسترسیتی فاکتوری برای شرکت اسپانسر اتصالات برای عمر عوض، مدیر مالی آژانس دولتی ارسال کرد. سایمون پیرس، یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه، در ژانویه 2014 به یکی از همکارانش نوشت:🔻

“عمر برای EAA کار می کند و در تسهیل مدیریت مالی ما در سیتی بسیار مهم و مفید است.”

اگر چنین شرایطی در آلمان برگزار شود، ممکن است به این صورت به نظر برسد:🔻

شرکت دولتی راه آهن دویچه بان اسپانسر اصلی باشگاه بایرن مونیخ خواهد بود، اما باشگاه قبل از آن فاکتورهایی را برای پول اسپانسر برای یکی از مقامات ارشد مانند صدراعظم ارسال می کرد. نوشتن ایمیل هایی در تمجید از خدمات مالی ارائه شده به باشگاه توسط مقام دولتی. یک ایده نسبتا پوچ بود

در منچستر سیتی، خطوط تقسیم بین یک دولت مستبد و یک باشگاه فوتبال خصوصی تقریباً غیرقابل تشخیص شده است. نه منچسترسیتی و نه مقامات EAA به درخواست DER اشپیگل برای اظهار نظر پاسخ ندادند. افشاگری های جدید می تواند مشکلات قابل توجهی برای سران لیگ برتر ایجاد کند. در حال حاضر، لیگ فوتبال انگلیس سال‌ها را صرف تحقیق در مورد منچسترسیتی کرده است، که عمدتاً دور از انظار عمومی است. بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط DER اشپیگل، این تحقیقات بر سه اتهام اصلی متمرکز است.

ظاهراً بازیکنان زیر سن قانونی برای امضای قرارداد با منچسترسیتی از طریق پرداخت های پولی تحت فشار قرار گرفتند و این برخلاف قوانین بود.

حامیان مالی باشگاه در ابوظبی مظنون هستند که تنها بخشی از پرداخت های خود را به باشگاه پرداخت کرده اند، که ظاهراً اکثریت از جانب خود شیخ منصور است.

روبرتو مانچینی که در حال حاضر مربی تیم ملی ایتالیا است اما سال‌های 2009 تا 2013 را به عنوان مربی من سیتی گذرانده است، گمان می‌رود که بخش قابل توجهی از غرامت خود را مخفیانه از طریق یک قرارداد مشاوره ساختگی دریافت کرده است.

لیگ برتر از پاسخ به سؤالات در مورد تحقیقات خود خودداری کرده است درخواست‌های قبلی برای اظهار نظر ارسال شده توسط DER اشپیگل به منچسترسیتی به طور مداوم با بیانیه‌ای پاسخ داده شده است که به مسائل خاصی اشاره نمی‌کند و ادعا می‌کند که مطالب و نقل‌قول‌هایی از مجموعه Football Leaks خارج از چارچوب است. در پاسخ به این ادعای آشکار، DER اشپیگل به انتخاب خود اطلاعات جامع و متنی برای هر یک از اتهامات ارائه میدهد.

شواهدی از روابط نزدیک منچسترسیتی با دولت ابوظبی را می توانید در این فایل مشاهده کنید:

 

ایمیل مربوط به گروه مالی ابوطبی در پرونده مالی منچسترسیتی

نوشته‌های مشابه