| | |

قانون 50 + 1 چیست و چرا اولترا فن‌های بایرن اینقدر از رئیس هافنهایم متنفر هستند؟

بایرن روز شنبه با نتیجه 6 بر صفر در بوندسلیگا، هوفنهایم را شکست داد، اما اتفاقی در اواخر بازی رخ داد. اولترا فنهای بایرن با تصمیمی از پیش تایین شده حرکتی را انجام دادند که باعث ناراحتی تیم هوفنهایم و هوادارانش شد.

بازی به دلیل اعتراض و توهین به صاحب هوفنهایم دیتمار هوپ سه بار متوقف شد. داور بازیکنان را 15 دقیقه از بازی خارج کرد و تصمیم به لغو بازی داشت. بازیکنان سپس با پاس دادن توپ به یکدیگر اعتراض خود را نشان دادند و بقیه زمان باقی مانده در بازی را به صورت نمادین بازی نکردند.

اما چرا اولترا های بایرن حتی از رئیس تیم خودشان متنفر هستند؟ لازم است ابتدا درباره 50 + 1 قانون بوندسلیگا صحبت کنیم …

قانون 50 + 1 دقیقاً چیست؟

در اصل، این یک اصطلاح کوتاه مدت برای یک بند در آیین نامه لیگ فوتبال آلمان (DFL) است؛ که می گوید اگر سرمایه گذاران تجاری بیش از 49 درصد از سهام را داشته باشند، باشگاه ها مجاز به شرکت در بوندسلیگا نخواهند بود.

این بدان معنی است که اعضای یک باشگاه و یا اشخاص حقیق و‌حقوقی نمیتوانند سهامدار کلان باشند، سهام باشگاه ها باید با اکثریت اعضا باشد.

تأثیر این قانون محافظت از باشگاه ها در برابر انگیزه های سرمایه گذاران خصوصی است؛ که می توانند سود خود را بر خواست هواداران یا سلامت بلند مدت باشگاه ترجیح بدهند.

به طور گسترده ای قانون 50 + 1 بخاطر تأثیرگذاری در آلمان، مورد ستایش قرار گرفته است، بوندس لیگا به طور مرتب بر نمودارهای متوسط ​​حضور تماشاگر در فوتبال اروپا تسلط دارد؛ و قیمت بلیط برای هواداران نسبتاً مقرون به صرفه است.

علاوه بر این، مدیریت باشگاه ها توسط اکثریت اعضا انتخاب می‌شوند و به تقویت ثبات مالی باشگاه های متوسط کمک می‌شود. با این قانون، اسپانسرهای بزرگ و یا مالکان چند ملیتی توانایی اعمال نفوذ در بوندسلیگا را ندارند.

چه زمانی قانون 50 + 1 معرفی شد؟

این قانون در سال 1998 بعنوان مکانیسم محافظت از لیگ و تیم، پس از اینكه DFL حكم داد كه باشگاه ها می توانند تبدیل به شركت های محدود ایالتی یا خصوصی شوند نه شركتهای كاملاً متعلق به یک شخص، اجرا شد.

قبل از سال 1998 همه باشگاه های فوتبال در آلمان منحصراً متعلق به اعضای خود بودند و به عنوان سازمان های غیر انتفاعی فعالیت می کردند. البته، برخی از استثنائات در قانون 50 + 1 وجود دارد – در حال حاضر سه استثنا وجود دارد. در شرایطی که یک فرد یا گروه بیش از 20 سال در یک باشگاه فعالیت داشته باشد، می توانند برای معافیت از این قانون به DFL مراجعه کنند. ولی این معافیت شامل هزینه کرد نامتعارف نمی‌شود.

مثلاً این مورد برای بایر لوركوزن است كه متعلق به شركت داروسازی بایر است، كه در سال 1904 به تأسیس این باشگاه كمك كرد. وولفسبورگ متعلق به سازنده خودروهای گروه فولکس واگن است و از این قاعده مستثنی است که برای کارمندان فولکس واگن است.

جدیدترین استثنا دقیقاً هافنهایم بود. دیتمار هوپ، میلیاردر نرم افزار، 20 سال پس از شروع سرمایه گذاری در این باشگاه، صاحب اکثریت این باشگاه شد. یعنی هوپ مالک باشگاه به روشی کاملاً قانونی بود.

داستان بین هوپ و هافنهایم

اگر به پیشینه سرمایه گذاری هوپ در این باشگاه توجه کنیم، خواهیم دید که هوپ کاملاً سزاوار مالکیت اکثریت است.

دیتمار هوپ، متولد 1940، یک هوادار مادام العمر هوفنهایم است؛ و زمانی در تیم جوانان این باشگاه بازی می کرد. با این حال، او استعداد لازم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه ای را نداشت، زیرا استعداد وی در جای دیگر نهفته بود.

هوپ پس از استعفا در سال 1972 در IBM شروع به کار كرد و قبل از استعفا در سال 1972، وی SAP را تأسیس كرد که بعداً تبدیل به بزرگترین شركت نرم افزاری در اروپا شد. اما او هرگز عشق خود را به فوتبال فراموش نکرد. هوپ پس از دستیابی به موفقیت های گسترده در کار خود، در سال 2000 وقتی که این باشگاه در لیگ پنجم فوتبال آلمان بازی می کرد، حمایت مالی از هافنهایم را آغاز کرد.

اکنون هافنهایم بیش از 10 فصل است که در بوندس لیگا حضور دارد و به لیگ قهرمانان اروپا در سال 2018 نیز صعود کرده است. هوپ همچنین 100 میلیون یورو برای ساخت یک استادیوم جدید 30 هزار نفری به نام Rhein-Neckar-Arena هزینه کرد.

فقط به مشکل مالی آرسنال که تمام این سالها بعد از ورزشگاه امارات متحمل می شود فکر کنید. آنچه هوپ برای هافنهایم انجام داد فراتر از انتظار هواداران بود.

با وجود اینکه هوپ قبلا مالکیت اکثریت را در اختیار نداشت، هواداران هوفنهایم از قدیم تاکنون از وی حمایت می کنند.

در یک کلام، دیتمار هوپ هم از نظر قانونی و هم از نظر اخلاقی صاحب حق باشگاه است و قطعاً از این باشگاه برای دنبال کردن سود خودش استفاده نخواهد کرد.

پس چرا اولتراس های بایرن از او بسیار متنفر هستند؟

این در وفاداری هواداران آلمانی به قانون 50 + 1 نهفته است. تعداد زیادی از قدرت های مالی آسیا، عرب، آمریکا و در سراسر جهان مشغول سرمایه گذاری در باشگاه های فوتبال اروپا هستند، که برای بسیاری از هواداران فوتبال آلمان غیر قابل تحمل است.

در ضمن، آنها همچنین از افزایش قیمت بلیط که توسط تجارت در فوتبال به دست آمده، خوششان نمی آید. بنابراین آنها از قانون 50 + 1 پشتیبانی می کنند. به همین دلیل است که همه از لایپزیگ متنفر هستند و به عنوان متقلب در فوتبال آلمان دیده می شود زیرا مالک باشگاه (مالک شرکت رد‌بول) از قوانین 50 + 1 با روش های خاص خود فرار کرده است.

نظرات طرفداران و باشگاه ها یکسان نیست. غول‌ بوندسلیگا بایرن مونیخ در تلاش است تا قانون 50 + 1 را لغو کنند، تا قدرت مالی خارجی برای تقویت تیم خود فراهم کنند و با باشگاه هایی مثل رئال مادرید و بارسلونا هماهنگ شود.

اما هواداران آلمانی به شدت مخالف این طرح بودند، زیرا بیش از 300 گروه از هواداران نامه های اعتراضی به DFL و بوندسلیگا ارسال کردند. حتی طرفداران خودشان اعتزاض را می کنند و می گویند “اول قانون 50+1، بایرن دوم”.

سرانجام، این پیشنهاد به نتیجه نرسید. زیرا تنها 4 باشگاه از 36 باشگاه آلمانی در نشستی در مارس 2018 به این قانون رای مخالف دادند. رومنیگه، رئیس بایرن پس از رای گیری با عصبانیت گفت:

لیگ اشغال شده، جایی که بایرن مزایای گسترده ای دارد، ولی نمیتواند استفاده کند. اما همه احساس راحتی می کنند.

در حقیقت، نفرت نسبت به هوپ نه تنها در بین اولتراهای بایرن، بلکه هواداران دورتموند و گلادباخ بنرهایی برای لعنت به رئیس هافنهایم ایجاد کرده بودند.

بازیکنان و سرمربی بایرن، هانسی فلیک و اعضای هیئت مدیره از جمله رومنیگه و الیور کان همه در حادثه دیروز از هوپ حمایت کردند و از اولتراها برای رفتارهای نامفهوم خود انتقاد کردند.

تشویق دیتمار هوپ در بین بازیکنان بعد از بازی در کنار رومنیگه

صحبت های کافی درباره قانون 50 + 1 صورت گرفته است و مطمئناً این قانون تاثیر مثبت و منفی دارد. هواداران می توانند نظر متفاوتی نسبت به باشگاه ها داشته باشند، اما در هیچ حالتی نمی توانند پرچم هایی برای توهین به اشخاص به ورزشگاه بیاورند.

فوتبال، به عنوان بزرگترین ورزش جهان، باید با احترام همراه باشد. نژادپرستی، افراط گرایی یا هرچه در مورد نفرت است باید از فوتبال دور شود.

بعد از بازی دیروز، بازیکنان هر دو تیم از هوپ و رومنیگه تقدیر کردند، و به دنبال آنها تشویق هواداران هوفنهایم بود که سرانجام پس از حادثه نتیجه خوبی به پایان رسید.

این همان چیزی است که فوتبال باید به ارمغان بیاورد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید