|

فوتبال داخلی آلمان : تبدیل به قدرت بزرگ مالی یا فروپاشی کامل و جدایی بوندسلیگا .۲۴ می جلسه سرنوشت ساز

به گزارش فوتبال۷۲۴ تحولات عظیمی در بوندسلیگا آلمان در حال وقوع است و جلسه 24 می برای بوندس لیگا تعیین کننده خواهد بود، آیا سرمایه گذاری خارجی وارد بوندس لیگا می شود یا باشگاه های مخالف از این امر جلوگیری می کنند؟

تغییرات ریشه ای تاریخی که ممکن است در قالب لیگ دسته اول و دوم آلمان رخ دهد، این تغییرات با هدف نجات لیگ دسته اول «بوندسلیگا» است و دیگران آن را پایان همبستگی باشگاه های لیگ اول با باشگاه های دسته دوم می دانند.

 

در (24 می) نشست 36 باشگاه حرفه ای برگزار می شود که در این روز یا با ورود سرمایه گذاران به بوندسلیگا یا آغاز جدایی دسته اول از دسته دوم موافقت می شود.

 

این جدایی شبیه اتفاقی است که در انگلیس با ظهور لیگ برتر انگلیس (از سال 1992) یا ایتالیا با ظهور سری آ و جدایی آنها از دسته دوم از سال 2010 اتفاق افتاد و آنها در توزیع پول حق پخش با آنها شریک نشدند. درآمد حاصل از بازاریابی را مانند بوندسلیگا پخش می کند و 20 درصد از درآمد را به باشگاه های درجه دو می دهد.

 

این پروژه ای است که باشگاه های بزرگ آلمان روی آن کار می کنند، اما از مخالفت باشگاه های کوچک و جلوگیری از ورود سرمایه گذاران می ترسند.

 

مشکل کجاست؟

 

یواخیم واتزکه و اکسل هایلمان در ماه های اخیر ضربه ناامید کننده ای را متحمل شده اند و دلیل آن ظهور کریستین کلر (مدیر ورزشی کلن) در شورای اتحادیه باشگاه های آلمان برای جانشینی بوبیچ.

واتزکه و اکسل هایلمن آرزو داشتند که کلاوس فلبری را که از طرفداران ورود سرمایه گذاران است،( بر خلاف کیلر بزرگترین مخالف) در تیم بگنجانند، ورود کیلر به لیگ با انتخاب باشگاه های کوچکی بود که می خواستند از ورود سرمایه گذاران جلوگیری کنند زیرا این امر باعث می شود که این کار مانع ورود سرمایه گذاران شود. باعث ایجاد فاصله زیادی بین آنها و باشگاه های درجه یک می شود، در حالی که باشگاه های درجه یک حمایت می خواستند. رقابت های اروپایی و بین المللی باعث افزایش پولی می شود که باشگاه های درجه دو دریافت می کنند که به رقابت اروپایی برای آن باشگاه ها اهمیت نمی دهند.

 

بزرگترین نگرانی آنها جلوگیری از گسترش تفاوت مالی عظیمی است که سرمایه گذاری در باشگاه های بوندسلیگا ایجاد می کند.

باشگاه های دسته اول به خصوص بزرگ ها از باشگاه های کوچک و دسته دوم عصبانی هستند.

 

بازاریابی در لیگ آلمان به پول بستگی دارد.افزایش پول به معنای حضور بیشتر ستاره های ارشد و موفقیت بیشتر اروپایی است که جذابیت را افزایش می دهد.

 

جذابیت باعث افزایش درآمدهای بازاریابی و پخش تلویزیونی می شود که به معنای افزایش سهم باشگاه های دسته دومی است.

 

20 درصدی که باشگاه های درجه یک به آنها کمک می کنند باعث افزایش درآمد آنها نمی شود و آنها بیشتر نیاز دارند.

 

از مجموع یک میلیارد و 165 میلیون یورو درآمد پخش تلویزیونی مسابقات قهرمانی آلمان، باشگاه های دسته دومی 226 میلیون یورو دریافت می کنند، طبق گزارش اسپورت بیلد، ارزش پخش تلویزیونی برای لیگ دوم بسیار کمتر از 100 میلیون یورو است.

 

فعلا این رقم بین 18 باشگاه در دسته دوم توزیع می شود، اما به لطف باشگاه های درجه یک این تعداد دو برابر می شود و باشگاه های دسته دومی 8.3 میلیون یورو از بازاریابی بین المللی دریافت می کنند، هرچند به آن کمک زیادی نمی کنند ولی همچنین وجود دارد. مبلغ 8 میلیون یورو به تیم درجه دو به منظور توسعه مراکز رشد جوانان داده شده است.

 

شش شرکت خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در بوندسلیگا (KKR، CVC، Advent، EQT، Blackstone و Bridgepoint) با جزئیات پیشنهاد خود برای به دست آوردن 12.5 درصد از درآمد تلویزیون برای شرکت بازاریابی جدید برای یک دوره 20 ساله، 25 یا 30 سال.

 

لیگ بهترین پیشنهاد را از این شرکت‌ها انتخاب می‌کند و انتظار می‌رود در ازای 12.5 درصد سهام شرکت جدید، مبلغ 2 میلیارد یورو را برای مدت 20 سال به دست آورد.

 

ابتدا قرار بود 15٪ با درآمد برنامه ریزی شده 2.5-3 میلیارد یورو فروخته شود. با این حال، هیئت مدیره DFL تصمیم گرفت تنها 12.5٪ را بفروشد تا مخالفت بسیاری از باشگاه های منتقد سرمایه گذار را مهار کند.

 

در مورد توزیع وجوه در صورت موفقیت آمیز شدن ورود سرمایه گذار به این صورت خواهد بود: 40 درصد از وجوه (800 میلیون یورو) نگهداری می شود و به صورت متمرکز صرف «دیجیتالی شدن و بین المللی شدن» لیگ می شود. که شامل ایجاد یک کانال پخش اختصاصی است. و 45 درصد (900 میلیون یورو) برای زیرساخت های باشگاهی – استادیوم ها، مراکز آموزشی باشگاه ها، آکادمی ها و غیره – در نظر گرفته شده است و 15 درصد نهایی (300 میلیون یورو) را می توان به صلاحدید باشگاه ها خرج کرد.

توزیع بودجه باید مشابه توزیع درآمد فعلی تلویزیون باشد (۸۰٪ برای بوندسلیگا و ۲۰٪ برای لیگ دوم).

 

شایان ذکر است که بایرن با مکانیسم توزیع پول مخالف است، زیرا لازم است مشخص کند که هر باشگاهی هر طور که صلاح می‌داند پول خرج کند، زیرا بایرن نیازی به توسعه ساختار باشگاه نمیبیند و می‌خواهد از سهم خود برای کار دیگری استفاده کند. اهداف دیگر و مهمتر از همه تقویت تیم با بازیکنان جدید

اگر باشگاه های درجه دو با ورود به سرمایه گذاری در 24 می( اردیبهشت) مخالفت کنند، رابطه لیگ یک با دسته دوم به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و از سال 2025 تا 2026 بحث توزیع مالی مطرح می شود و تعادل ایجاد می شود و این تغییر بیشتر به نفع باشگاه های درجه یک است

 

این حمایت فراوان از سوی باشگاه های درجه یک ممکن است در صورت امتناع باشگاه های درجه دو از ورود به سرمایه گذاری پایان یابد، خطر این است که باشگاه های درجه دو ممکن است تصمیم بگیرند در انتخابات ریاست اتحادیه باشگاه های آلمان DFL انتقام بگیرند. و با انتخاب 36 باشگاه، علاوه بر دو کرسی اجباری، 3 کرسی در انجمن کسب کنید.

 

✦ برنده این درگیری به 19 رای نیاز دارد، یعنی هجده باشگاه درجه دو در صورت امتناع همه آنها از ورود به سرمایه گذاری، برای کسب اکثریت تنها به یک باشگاه درجه یک نیاز دارند، این منجر به اختلافات و اتحادهای داخلی می شود.

 

در مقابل باشگاه های بزرگ بشدت عصبانی خواهد شد، این برای باشگاه های درجه یک بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین، آنها باید از DFL جدا شوند و یک لیگ ویژه با همکاری Bundesliga GmbH برای کارهای عملیاتی تشکیل دهند. سپس آنها باید درخواست پذیرش در اتحادیه لیگ اول در DFB برای تعیین قهرمان آلمان و تیم های شرکت کننده در لیگ قهرمانان اروپا که DFB به یوفا اعلام می کند ارائه دهید.

 

طبق برآوردها یک یا دو سال زمان نیاز است تا برنامه های جدایی تکمیل شود، سران لیگ می دانند که این جدایی به دلیل عدم همبستگی بین دو جبهه، انتقاداتی را در پی خواهد داشت، اما برنامه های جدایی چیزی فراتر از تهدیدات است.

 

رای گیری برای جلوگیری از سر و صدای هواداران حریف در سکوها محرمانه خواهد بود، اگرچه مسابقات فعلی شاهد اعتراض هواداران و فشار بر مدیران آنها برای جلوگیری از ورود سرمایه گذاران از جمله هواداران بایرن و دورتموند است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید